mbfiddes e30 m50b28 turbo SÅLD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
lägger nog de i kofferten skulle jag tro....om jag ens köper nåt
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
-
- Posts: 148
- Joined: 06 Apr 2010, 14:06
- Location: Duved/Åre
Re: Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo STARTAD!
Jag är oxå nyfiken på skillnaden på effekt.cerveza wrote:
Tar för lång tid att skriva på telefonen. Förklarar när jag har ett tangentbord
ska bli kul som som fan när din och JohanK ska köra i dynon. Fy fan vad jag ska gå er på nerverna ha ha ha
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Re: Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo STARTAD!
J.Gullberg wrote:Jag är oxå nyfiken på skillnaden på effekt.cerveza wrote:
Tar för lång tid att skriva på telefonen. Förklarar när jag har ett tangentbord
ska bli kul som som fan när din och JohanK ska köra i dynon. Fy fan vad jag ska gå er på nerverna ha ha ha
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
När vi kört en bil eller fått köra en bil som gått i navdyno så är resultatet alltid samma, trots testerna är utförda på 3st olika rullar som jämförelse.
Kommer en bil med ett bromspapper på 510rwhp mätt i navdyno så visar den max 470rwhp i rullen.
En lämnade 750rwhp i en navdyno, den gav 650rwhp i rullarna. En annan hade 500navisar, den gav strax över 450rullhk. Effektkurvorna ser likadana ut dock lägre. Har aldrig kört en
bil där det varit tvärtom.
Därav brukar vi skoja till det med uttrycket RSHP (Real Skåne Horsepower) då ingen av de navkörda bilar varit i närheten av rullens effekt. Det är viktigt att påpeka att jag säger att varken navdynon visar fel eller rullarna visar fel, DET ÄR HELT ENKELT OLIKA MÄTMETODER. Själv så hade jag nog föredragit NavDyno vid mappning och effektmätning av starkare bilar då det blir lätt att det blir lite missvisande i rullarna pga nedspänning och ökad friktion mm mm mm.
Hoppas ingen tog illa upp utav detta inlägget, det var isåfall inte min mening. Lägger bara det från mina erfarenheter och försöker förklara att det är olika mätmetoder.
Mvh Mattias
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Vi som bor i Markaryd kan alltså aldrig få Real Skåne HP?
Det sägs ju att en navdyno är en 10ggr exaktare mätmetod än dito rullar, men om dynon visar 625 hästar eller 625,001 kan ju iofs kvitta.
Om nu navdynon är den exaktare metoden och man bänkar 600 på rullar så vet man iaf att man har några kusar till innestående
Det sägs ju att en navdyno är en 10ggr exaktare mätmetod än dito rullar, men om dynon visar 625 hästar eller 625,001 kan ju iofs kvitta.
Om nu navdynon är den exaktare metoden och man bänkar 600 på rullar så vet man iaf att man har några kusar till innestående
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
93T wrote:Vi som bor i Markaryd kan alltså aldrig få Real Skåne HP?
Det sägs ju att en navdyno är en 10ggr exaktare mätmetod än dito rullar, men om dynon visar 625 hästar eller 625,001 kan ju iofs kvitta.
Om nu navdynon är den exaktare metoden och man bänkar 600 på rullar så vet man iaf att man har några kusar till innestående
Typ.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
-
- Posts: 148
- Joined: 06 Apr 2010, 14:06
- Location: Duved/Åre
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Tackar för förklaringen. Är helt grön på såntdär. Nu blir man ju nyfiken på varför det visar så olika mellan nav-dyno och rullar. Mvh Jens
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
När vm-performance fanns så gjorde vi tester och den visade 10-12% mer än dynapacken. De hade dynojet rullar.
Mb:s gamla e36 med m50 gav 790 whp hos mig men 880 whp i v-tech rulle.
Och Ag:s nya mustang rulle verkar visa 8% mindre än dynapack.
Alla jävla bänkar visar olika. Så är det och inget att haka upp sig på
Mb:s gamla e36 med m50 gav 790 whp hos mig men 880 whp i v-tech rulle.
Och Ag:s nya mustang rulle verkar visa 8% mindre än dynapack.
Alla jävla bänkar visar olika. Så är det och inget att haka upp sig på
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Bmwandreas wrote:När vm-performance fanns så gjorde vi tester och den visade 10-12% mer än dynapacken. De hade dynojet rullar.
Mb:s gamla e36 med m50 gav 790 whp hos mig men 880 whp i v-tech rulle.
Och Ag:s nya mustang rulle verkar visa 8% mindre än dynapack.
Alla jävla bänkar visar olika. Så är det och inget att haka upp sig på
Precis Andreas sålänge det blir bra spelar det ingen som helst roll
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
-
- Posts: 148
- Joined: 06 Apr 2010, 14:06
- Location: Duved/Åre
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Näe, jag sitter inte å grinar över siffrorna Vart bara nyfiken på vad som gör skillnaden. Men de kanske ingen vet? Ni som är proffs kanske har nån hum? Mvh Jens
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
nära mappning nu .....vägde bilen i torsdags för skojs skull 1200kg med 70kg jag i och lite soppa, 680kg på framaxeln och 520kg på bakaxlen.
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
mbfidde wrote:nära mappning nu .....vägde bilen i torsdags för skojs skull 1200kg med 70kg jag i och lite soppa, 680kg på framaxeln och 520kg på bakaxlen.
Ska bli kul att höra henne sjunga ut. Är laddtrycksstyrning och dylikt inkopplat och klart?
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
nä jag har ingen sån fancy laddtrycksstyrning , jag har en skogenracing variant
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Nya nav = Navdyno?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
tänkte bygga 5-bult och ev skottsäker bakvagnPimplaren wrote:Nya nav = Navdyno?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Hur går det?
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!
Hörde att han hade problem med däcken, vänster bak var så gammalt att slitbanan gav sig och demolerade bakstötföngaren samt Marcos fönsterruta bakom