m30 turbo startar inte

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

m30 turbo startar inte

Post by Goffy »

har en 528:a e28:a som jag byggt snik på,har varit uppstartad tidigare utan problem,men nu inte får igång?
# Gnista finns (nytt lock,rotor, stift,mätt upp allt spole kablar osv)
# Soppa finns(surar fort ner sig,har flera gånger ryckt ur stift och dragit runt utan för att vädra ur)
#Har haft isär och nollat vev,kam,fördelare

Har helt slut på idee`r?
några förslag?

Mvh
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Du kanske har bränt ventilerna = 0 i komp.
Vad kör du med för spridare etc.?
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Testat med nya stift?

Ibland när min motor surat ner sig så har jag kopplat ur spridarna och kört på startmotorn och då brukar den hoppa igång efter en liten stund, sen är det bara koppla i spridarna igen då startar den direkt.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Säker på att gnistan kommer vid rätt tillfälle? Borde den iofs. göra om den startat innan.

Kolla tempgivaren som går till styrsystemet så den är ok även så det inte är något kabelbrott. Vet inte redigt hur det funkar på 528, till 535 så sitter det tre st. i termostathuset, enpolsgivaren går till instrumenteringen och dom andra till styrsystemet.

Bränsletryck är det ok? Stora spridare? Kallstarten redig?
3430cc sugis
1602T
Posts: 48
Joined: 04 Jan 2006, 14:03
Location: STRÄNGNÄS

Post by 1602T »

Spridarna är orginal, med 2 st extra på tryckvakter. Är körd utan laddtryck i c:a 30min. När den sedan skulle startas upp igen så är den tvär död. Nya stift har det provats med 2 ggr. Men den hostar inte ens till.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

kollat triggergivaren?
Edstrom
Posts: 38
Joined: 17 Jun 2006, 20:27
Location: Sthlm Huddinge.

Post by Edstrom »

Exakt samma sympton hände på min 535 M30 turbo och då var det databoxen som hade gått sönder.
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Post by Goffy »

De verkar konstigt eftersom den har startat utan problem tidigare?
Men får väll prova följande så får fler fylla på med teorier.
#mäta komp
#kolla signalen från triggern
#kolla syrboxen(kolla om den är bränd eller?)
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Post by Goffy »

De verkar konstigt eftersom den har startat utan problem tidigare?
Men får väll prova följande så får fler fylla på med teorier.
#mäta komp
#kolla signalen från triggern
#kolla syrboxen(kolla om den är bränd eller?)
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

vad kör du med för spridare? låg- eller högohmiga?
Henrik Back
1602T
Posts: 48
Joined: 04 Jan 2006, 14:03
Location: STRÄNGNÄS

Post by 1602T »

Det är orginal 528 spridare. Alla 8
Edstrom
Posts: 38
Joined: 17 Jun 2006, 20:27
Location: Sthlm Huddinge.

Post by Edstrom »

Ja tyckte det var skitkonstigt att den bara gick sönder ,men å andra sidan hur "ska" den annars gå sönder ?? :wink:
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Har du mätt upp kompet än? När du drar runt motorn hör du om kompressionen finns i motorn, och om den finns återkommer den regelbundet?
/Anders
E30 EVO 335
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Post by Goffy »

Har nu stått med ett felsöknings-schema och el-shema,har mätt upp allt högt och lågt utan att bli mycket klokare.
Har fått till svar av lokal meck att prova att byta fördelare(har provat att byta till ny frisk spole utan något resultat)
Vad annars,försöka jaga tag på en ny box och prova med?
:cry: bra less nu
Perra
Posts: 33
Joined: 20 Nov 2005, 15:53
Location: Sundsvall

Post by Perra »

De var inte så att den missade på tändningen alldels innan du stängde av den? isf kan du ha slagit av krysskilen till triggerhjulet. Då får du signal fel tidpunkt. De felet hade jag på min s38, fast den gick, men dåligt.
Bmw M535i 3,6l -86
Post Reply