NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen startad
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Godsaker inhandlat
afr 11.8 är ju rätt så mycket om du inte har laddtryck..
testa ställ ner bränslet
testa ställ ner bränslet
Sebastian Blomgren
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Lite nybörjarhjälp.
Får testa att ändra mappen lite.
Men måste väl ändå vara bättre att den får för mycket bränsle än för lite?
Finns förresten någon här med en SMT6a som har lust att dela med sig av lite inställningar?
Men måste väl ändå vara bättre att den får för mycket bränsle än för lite?
Finns förresten någon här med en SMT6a som har lust att dela med sig av lite inställningar?
- J_Gustavsson
- Posts: 279
- Joined: 07 Sep 2011, 21:23
- Location: Hjältevad/Eksjö
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Lite nybörjarhjälp.
Hoppas att man får se denna på eksjös gator i sommar!
E30 m50b28 489whp/691nm 1,3 bar hos Overtake
Camaro -69
Joacim Gustavsson
0768225413
Camaro -69
Joacim Gustavsson
0768225413
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändning?
Ja, vi får väl allt hoppas på det.
Nu på senaste har det tyvärr inte blivit så mycket mer mekande med bilen då jag varit sjuk.
Men tänkte försöka få igång den i helgen.
Men jag har lite funderingar.
Många säger att man inte kan köra med öppen dump ifall man kör med LMM.
Jag har ju min dump kopplad innan LMM, då borde den ju ändå mäta rätt?
Sedan så funderar jag lite över min SMT6.
Går ju ställa in att grundinställningen i boxen är att den ska ge.
Någon som vet hur mycket i % ex: -10 är?
Och en fråga till;
Jag har ju vanos. Vilket betyder att jag har två knacksensorer.
Jag har lite dålig koll på detta. Men betyder det att när motorn spikar så justerar den tändningen?
Ifall det nu är som jag tänkt så kan det ju inte hända så mycket ifall man skulle råka mappa fel.
Bilen skulle bara gå dåligt, eller?
Och sista frågan.
Jag vet ju inte riktigt när laddet kommer i min turbo.
Men hur mycket brukar man backa tändningen?
Någon standard som man brukar följa för att få en grovinställning?
Nu på senaste har det tyvärr inte blivit så mycket mer mekande med bilen då jag varit sjuk.
Men tänkte försöka få igång den i helgen.
Men jag har lite funderingar.
Många säger att man inte kan köra med öppen dump ifall man kör med LMM.
Jag har ju min dump kopplad innan LMM, då borde den ju ändå mäta rätt?
Sedan så funderar jag lite över min SMT6.
Går ju ställa in att grundinställningen i boxen är att den ska ge.
Någon som vet hur mycket i % ex: -10 är?
Och en fråga till;
Jag har ju vanos. Vilket betyder att jag har två knacksensorer.
Jag har lite dålig koll på detta. Men betyder det att när motorn spikar så justerar den tändningen?
Ifall det nu är som jag tänkt så kan det ju inte hända så mycket ifall man skulle råka mappa fel.
Bilen skulle bara gå dåligt, eller?
Och sista frågan.
Jag vet ju inte riktigt när laddet kommer i min turbo.
Men hur mycket brukar man backa tändningen?
Någon standard som man brukar följa för att få en grovinställning?
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Känner inte till en enda person som fått ett smt6 att fungera som det ska. Om du ändå ska försöka så bry dig om att få soppan att lira mot lambdamätare. När det fungerar kan du försöka med lite laddtryck och att backa tändningen. -3grader per 10kpa borde funka skapligt. Dock har de som försökt aldrig klarat att backa tändningen så ha inga stora förhoppningar.
Om du vill få din motor att fungera skapligt så är det ett standalone styrsystemnsom gäller.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Om du vill få din motor att fungera skapligt så är det ett standalone styrsystemnsom gäller.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Får tacka för ditt svar.
Vet att smt6an inte är så populär, men vet ett flertal som fått det att fungera perfekt. Och vet tyvärr också ett flertal där det inte har fungerat alls.
Men tror (inbillar) mig själv att det i så fall mest beror på okunskap om inställningarna.
Tror att anledningen till varför man hör så mycket skit om just smt6an är för att det är något som alla ställer in själva.
Köper man ex; ett vipec, så lämnar man nog oftast in det för mappning. Och då blir det ju bra direkt.
Men får tacka för ditt svar.
Då vet jag iaf lite om hur jag ska ställa in det hela!
Vet att smt6an inte är så populär, men vet ett flertal som fått det att fungera perfekt. Och vet tyvärr också ett flertal där det inte har fungerat alls.
Men tror (inbillar) mig själv att det i så fall mest beror på okunskap om inställningarna.
Tror att anledningen till varför man hör så mycket skit om just smt6an är för att det är något som alla ställer in själva.
Köper man ex; ett vipec, så lämnar man nog oftast in det för mappning. Och då blir det ju bra direkt.
Men får tacka för ditt svar.
Då vet jag iaf lite om hur jag ska ställa in det hela!
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Tänkte jag skulle lägga in lite bilder på hur det ser ut, och hur det har sett ut såhär långt.
Har stött på otroligt mycket motgångar.
Nästan varje gång man har fixat något så har något annat gått sönder.
Som exempel, vid första uppstarten när motorn var helt ihopsatt så hade jag den på tomgång tills den blivit varm.
Varvade sedan lite smått upp den, och gjorde sedan ett snabbt rapp med fullgas så den åkte upp i 5k varv.
PANG sa det bara. Och som vanligt så får man ju en sten i magen.
Tänkte att där fick min topp en kolv uppkörd i sig.
Men det var remhjulet till vattenpumpen som gick sönder.
Så efter byte av hjulet och uppstart igen, så märkte jag att det läckte vatten.
Då var det inte tätt vid vattenpumpen.
Så det fick bli ett byte av O-ringen som sitter vid den.
Efter ett tags körande så märkte jag att det började läcka igen. Provtryckte då systemet och tyckte att det läckte precis vid anslutningen baktill på bröstkåpan.
Tänkte då att det var en dålig slang. Så beställde en ny sådan, monterade. Och provtryckte igen.
Men inte fan blev det bättre för det.
Det visade sig sedan att packningen till bröstkåpan var kass.
Otroligt smidigt att byta denna med motorn i bilen. NOT
Men här kommer lite bilder hur som helst;
Köpte mig en spräckt front som jag tänkte fixa till.
Avgassystemet svetsat och klart.
Mätarna installerade.
Mitt kamställarverktyg.
Lackade tryckrör och intercooler.
Har stött på otroligt mycket motgångar.
Nästan varje gång man har fixat något så har något annat gått sönder.
Som exempel, vid första uppstarten när motorn var helt ihopsatt så hade jag den på tomgång tills den blivit varm.
Varvade sedan lite smått upp den, och gjorde sedan ett snabbt rapp med fullgas så den åkte upp i 5k varv.
PANG sa det bara. Och som vanligt så får man ju en sten i magen.
Tänkte att där fick min topp en kolv uppkörd i sig.
Men det var remhjulet till vattenpumpen som gick sönder.
Så efter byte av hjulet och uppstart igen, så märkte jag att det läckte vatten.
Då var det inte tätt vid vattenpumpen.
Så det fick bli ett byte av O-ringen som sitter vid den.
Efter ett tags körande så märkte jag att det började läcka igen. Provtryckte då systemet och tyckte att det läckte precis vid anslutningen baktill på bröstkåpan.
Tänkte då att det var en dålig slang. Så beställde en ny sådan, monterade. Och provtryckte igen.
Men inte fan blev det bättre för det.
Det visade sig sedan att packningen till bröstkåpan var kass.
Otroligt smidigt att byta denna med motorn i bilen. NOT
Men här kommer lite bilder hur som helst;
Köpte mig en spräckt front som jag tänkte fixa till.
Avgassystemet svetsat och klart.
Mätarna installerade.
Mitt kamställarverktyg.
Lackade tryckrör och intercooler.
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Har nu varit nere i garaget och försökt få igång bilen.
Men den totalvägrar.
Vet inte om det är att den dränker sig själv med bensin.
Men hur jag än ställer in i SMT6an så vill den inte igång,
vad jag än sätter fuel zero calib på.
Jag hoppas nu på att det har med huvudrelät att göra.
På min blåa sedan så gick huvudrelät sönder, och tog då relät från caben.
Nu när jag försökt få igång caben så har jag tagit relät från min 320.
Denna har siemens-system.
och caben har bosch.
Så relät skiljer lite (ett extra stift på siemens-relät)
Kan detta ha något med saken att göra, eller är det bara jag som har fel inställningar i boxen?
Men den totalvägrar.
Vet inte om det är att den dränker sig själv med bensin.
Men hur jag än ställer in i SMT6an så vill den inte igång,
vad jag än sätter fuel zero calib på.
Jag hoppas nu på att det har med huvudrelät att göra.
På min blåa sedan så gick huvudrelät sönder, och tog då relät från caben.
Nu när jag försökt få igång caben så har jag tagit relät från min 320.
Denna har siemens-system.
och caben har bosch.
Så relät skiljer lite (ett extra stift på siemens-relät)
Kan detta ha något med saken att göra, eller är det bara jag som har fel inställningar i boxen?
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
byt till ett bosch relä siemens relän är faan inte o lita på märkte jag stekte hela mitt elsystem när jag testade siemens relä istället för bosch
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Har nu varit och hämtat ett nytt Bosch relä som jag hoppas ska göra att motorn går igång.
Synd bara att man har sjukaste huvudvärken, så garaget får vänta lite :/
Synd bara att man har sjukaste huvudvärken, så garaget får vänta lite :/
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Har nu satt i det nya relät, men det blev tyvärr ingen större skillnad.
Jag har kopplat in SMT6an enligt detta schema;
http://www.ladda-upp.com/bilder/28464/kopplat" onclick="window.open(this.href);return false;
Och det har fungerat perfekt.
Jag har fått kontakt med boxen och kunnat ändra vad jag velat.
Men nu när jag startade programmet så fick jag bara felmeddelandet "NO COMM"
Vilket då är ingen kommunikation.
Och jag mätte då på stift 54 som enligt ett kopplingsshema ska vara "switched batt"
Vilket jag då tänker är att den ger 12V när jag slår på tändningen.
Men när jag gör det så händer inte ett skit?
Prövade att kontaktmäta på stift 54, och jag har kontakt mot Jord.
Men det säger ju tyvärr inte så mycket i bil-el, då allt har kontakt med allt :/
Prövade att mäta på samma stift i min 320, och den är precis lika dan.
Men konstigt nog så har jag ju kunnat få igång SMT6 boxen kopplad till detta stift innan.
Vad är det jag missar? :/
Jag har kopplat in SMT6an enligt detta schema;
http://www.ladda-upp.com/bilder/28464/kopplat" onclick="window.open(this.href);return false;
Och det har fungerat perfekt.
Jag har fått kontakt med boxen och kunnat ändra vad jag velat.
Men nu när jag startade programmet så fick jag bara felmeddelandet "NO COMM"
Vilket då är ingen kommunikation.
Och jag mätte då på stift 54 som enligt ett kopplingsshema ska vara "switched batt"
Vilket jag då tänker är att den ger 12V när jag slår på tändningen.
Men när jag gör det så händer inte ett skit?
Prövade att kontaktmäta på stift 54, och jag har kontakt mot Jord.
Men det säger ju tyvärr inte så mycket i bil-el, då allt har kontakt med allt :/
Prövade att mäta på samma stift i min 320, och den är precis lika dan.
Men konstigt nog så har jag ju kunnat få igång SMT6 boxen kopplad till detta stift innan.
Vad är det jag missar? :/
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Har nu beslutat mig för att beställa ett FEKZEN chip istället.
Detta för att få igång bilen så snabbt som möjligt.
Och jag har insett att jag saknar kunskapen för att få bilen till att gå bra.
Så förhoppningsvis så kommer den spinna igång direkt när man vrider på nyckeln med chippet i
Detta för att få igång bilen så snabbt som möjligt.
Och jag har insett att jag saknar kunskapen för att få bilen till att gå bra.
Så förhoppningsvis så kommer den spinna igång direkt när man vrider på nyckeln med chippet i
NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Har di instruktions boken till smt spruter ?
gör det idag imorgon är det försent!!
——-------------------------------------
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
——-------------------------------------
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hur mycket backa tändningen?
Yes, jag har allting kvar.
Och även i PDF-form.
Och även i PDF-form.
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Chip isatt. Vevaxelgivare sön
Eftersom jag inte ens fick bilen till att starta med alla turbodelar på med SMT6an, så tänkte jag att det var lika bra att beställa ett chip.
Så rät som det var så damp det ner ett Fekzen chip i brevlådan. Sprallig och glad som man var satte jag i chippet och försökte starta bilen.
Hände inte ett skit nu heller.
Så efter lite felsökande så kom jag fram till att den varken fick bränsle eller någon gnista.
Så jag antog då att det var vevaxelgivaren som var sönder.
Som tur var så hade en polare en liggandes.
Så åkte 3mil för o hämta den.
Hem och försöka få bort den gamla.
Men dra åt hel*ete vad den satt.
Någon hade seriöst svetsat fast den. Så höll på i 2timmar med att banka på den underifrån allt vad jag hade.
Rörde sig inte en millimeter.
Till slut så sprack örat som den satt monterad i. Och då kunde jag få loss den.
Som tur var så sprack den inte där man skruvar fast den. Så jag hoppas att det inte ska spela någon roll.
Men nu till ännu mer otur.
Den givaren jag hade åkt och hämtat hade kabeln i fel vinkel i förhållande till plattan som man skruvar fast den med. Så kabeln tar i bröstkåpan.
Hämtade även en kamaxelgivare. Men även denna skulle ju såklart inte passa.
Den var HANE i kontaktänden. och den gamla var såklart HONA.
Så nu vettifasen vad jag ska göra...
Så rät som det var så damp det ner ett Fekzen chip i brevlådan. Sprallig och glad som man var satte jag i chippet och försökte starta bilen.
Hände inte ett skit nu heller.
Så efter lite felsökande så kom jag fram till att den varken fick bränsle eller någon gnista.
Så jag antog då att det var vevaxelgivaren som var sönder.
Som tur var så hade en polare en liggandes.
Så åkte 3mil för o hämta den.
Hem och försöka få bort den gamla.
Men dra åt hel*ete vad den satt.
Någon hade seriöst svetsat fast den. Så höll på i 2timmar med att banka på den underifrån allt vad jag hade.
Rörde sig inte en millimeter.
Till slut så sprack örat som den satt monterad i. Och då kunde jag få loss den.
Som tur var så sprack den inte där man skruvar fast den. Så jag hoppas att det inte ska spela någon roll.
Men nu till ännu mer otur.
Den givaren jag hade åkt och hämtat hade kabeln i fel vinkel i förhållande till plattan som man skruvar fast den med. Så kabeln tar i bröstkåpan.
Hämtade även en kamaxelgivare. Men även denna skulle ju såklart inte passa.
Den var HANE i kontaktänden. och den gamla var såklart HONA.
Så nu vettifasen vad jag ska göra...
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Chip isatt. Vevaxelgivare sön
En fråga som jag också kan passa på att ställa är;
Är det någon skillnad på givarna?
Exempel.
Kollar jag på realoem så ska jag ha en givare med nummer 12141740959
Söker jag på denna på ex schmiedmann. Så får jag fram en givare som är HONA i änden. Min som satt där var ju hane.
Så frågan är, ifall jag köper mig en givare som passar.
Kommer den att fungera?
Är det någon skillnad på givarna?
Exempel.
Kollar jag på realoem så ska jag ha en givare med nummer 12141740959
Söker jag på denna på ex schmiedmann. Så får jag fram en givare som är HONA i änden. Min som satt där var ju hane.
Så frågan är, ifall jag köper mig en givare som passar.
Kommer den att fungera?
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Chip isatt. Vevaxelgivare sön
Du verkar ha en jävla otur
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.