mbfiddes e30 m50b28 turbo SÅLD

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by mbfidde »

lägger nog de i kofferten skulle jag tro....om jag ens köper nåt :lol:
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
J.Gullberg
Posts: 148
Joined: 06 Apr 2010, 14:06
Location: Duved/Åre

Re: Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo STARTAD!

Post by J.Gullberg »

cerveza wrote:

Tar för lång tid att skriva på telefonen. Förklarar när jag har ett tangentbord :lol:
ska bli kul som som fan när din och JohanK ska köra i dynon. Fy fan vad jag ska gå er på nerverna ha ha ha
Jag är oxå nyfiken på skillnaden på effekt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo STARTAD!

Post by cerveza »

J.Gullberg wrote:
cerveza wrote:

Tar för lång tid att skriva på telefonen. Förklarar när jag har ett tangentbord :lol:
ska bli kul som som fan när din och JohanK ska köra i dynon. Fy fan vad jag ska gå er på nerverna ha ha ha
Jag är oxå nyfiken på skillnaden på effekt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

När vi kört en bil eller fått köra en bil som gått i navdyno så är resultatet alltid samma, trots testerna är utförda på 3st olika rullar som jämförelse.
Kommer en bil med ett bromspapper på 510rwhp mätt i navdyno så visar den max 470rwhp i rullen.

En lämnade 750rwhp i en navdyno, den gav 650rwhp i rullarna. En annan hade 500navisar, den gav strax över 450rullhk. Effektkurvorna ser likadana ut dock lägre. Har aldrig kört en
bil där det varit tvärtom.

Därav brukar vi skoja till det med uttrycket RSHP (Real Skåne Horsepower) då ingen av de navkörda bilar varit i närheten av rullens effekt. Det är viktigt att påpeka att jag säger att varken navdynon visar fel eller rullarna visar fel, DET ÄR HELT ENKELT OLIKA MÄTMETODER. Själv så hade jag nog föredragit NavDyno vid mappning och effektmätning av starkare bilar då det blir lätt att det blir lite missvisande i rullarna pga nedspänning och ökad friktion mm mm mm.

Hoppas ingen tog illa upp utav detta inlägget, det var isåfall inte min mening. Lägger bara det från mina erfarenheter och försöker förklara att det är olika mätmetoder.




Mvh Mattias
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
93T
Posts: 176
Joined: 08 Oct 2011, 07:30

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by 93T »

Vi som bor i Markaryd kan alltså aldrig få Real Skåne HP? :D

Det sägs ju att en navdyno är en 10ggr exaktare mätmetod än dito rullar, men om dynon visar 625 hästar eller 625,001 kan ju iofs kvitta.
Om nu navdynon är den exaktare metoden och man bänkar 600 på rullar så vet man iaf att man har några kusar till innestående :)
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by cerveza »

93T wrote:Vi som bor i Markaryd kan alltså aldrig få Real Skåne HP? :D

Det sägs ju att en navdyno är en 10ggr exaktare mätmetod än dito rullar, men om dynon visar 625 hästar eller 625,001 kan ju iofs kvitta.
Om nu navdynon är den exaktare metoden och man bänkar 600 på rullar så vet man iaf att man har några kusar till innestående :)

Typ. :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
J.Gullberg
Posts: 148
Joined: 06 Apr 2010, 14:06
Location: Duved/Åre

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by J.Gullberg »

Tackar för förklaringen. Är helt grön på såntdär. Nu blir man ju nyfiken på varför det visar så olika mellan nav-dyno och rullar. Mvh Jens
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by Bmwandreas »

När vm-performance fanns så gjorde vi tester och den visade 10-12% mer än dynapacken. De hade dynojet rullar.
Mb:s gamla e36 med m50 gav 790 whp hos mig men 880 whp i v-tech rulle.

Och Ag:s nya mustang rulle verkar visa 8% mindre än dynapack.

Alla jävla bänkar visar olika. Så är det och inget att haka upp sig på :wink:
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by cerveza »

Bmwandreas wrote:När vm-performance fanns så gjorde vi tester och den visade 10-12% mer än dynapacken. De hade dynojet rullar.
Mb:s gamla e36 med m50 gav 790 whp hos mig men 880 whp i v-tech rulle.

Och Ag:s nya mustang rulle verkar visa 8% mindre än dynapack.

Alla jävla bänkar visar olika. Så är det och inget att haka upp sig på :wink:

Precis Andreas :) sålänge det blir bra spelar det ingen som helst roll
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
J.Gullberg
Posts: 148
Joined: 06 Apr 2010, 14:06
Location: Duved/Åre

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by J.Gullberg »

Näe, jag sitter inte å grinar över siffrorna ;-) Vart bara nyfiken på vad som gör skillnaden. Men de kanske ingen vet? Ni som är proffs kanske har nån hum? Mvh Jens

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by mbfidde »

köpt hylsor och nav av Karel till bra pris..

Image
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by mbfidde »

nära mappning nu :).....vägde bilen i torsdags för skojs skull 1200kg med 70kg jag i och lite soppa, 680kg på framaxeln och 520kg på bakaxlen.
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by cerveza »

mbfidde wrote:nära mappning nu :).....vägde bilen i torsdags för skojs skull 1200kg med 70kg jag i och lite soppa, 680kg på framaxeln och 520kg på bakaxlen.

Ska bli kul att höra henne sjunga ut. Är laddtrycksstyrning och dylikt inkopplat och klart?
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by mbfidde »

nä jag har ingen sån fancy laddtrycksstyrning :oops: , jag har en skogenracing variant
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by Pimplaren »

Nya nav = Navdyno? :mrgreen:

:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by mbfidde »

Pimplaren wrote:Nya nav = Navdyno? :mrgreen:

:)
tänkte bygga 5-bult och ev skottsäker bakvagn :)
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by cerveza »

Hur går det?
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
93T
Posts: 176
Joined: 08 Oct 2011, 07:30

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Post by 93T »

Hörde att han hade problem med däcken, vänster bak var så gammalt att slitbanan gav sig och demolerade bakstötföngaren samt Marcos fönsterruta bakom ;)
Post Reply