r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

C.Harrysson

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by C.Harrysson »

r.ivars wrote:har återkopplat in DÖD ÅT TENGIL knappen... laddtrycksläge #3... Börjar det fungera iår så finns det ju hopp om att krana på !! :)

8)
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Strypbackventilen funkar rikard. Det är industri kvalitet på dem. Problemet med din andra reduceringsventil är att den reducerar flödet på oljan i båda riktningar? Blir väl tungtrampat då?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Du skulle iof köra med ett tidrelä och bara använda den i starten, då funkar ju båda. My bad!

10.04 227km/h@1,1bar
r.ivars

Post by r.ivars »

johankihl wrote:Strypbackventilen funkar rikard. Det är industri kvalitet på dem. Problemet med din andra reduceringsventil är att den reducerar flödet på oljan i båda riktningar? Blir väl tungtrampat då?

åfan! Jag märker ingen skillnad åt något håll på den, känns bara som att den kommer skaka lös någonstans . Precis klurade på det också med din ventil när jag trodde den bromsade åt båda hållen men att det kvittar med mitt blivande tidrelä.. ska klämma lite mer på grejerna imornkväll :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Bara att testa. Ventilen har funkat för andra som provat den.

10.04 227km/h@1,1bar
r.ivars

Post by r.ivars »

fick en länk av en polare där man ser gamla vita bättan dyka upp helt plötsligt

mellan 17 och 18 minuter

http://www.youtube.com/watch?v=IG8XOHXyQFw

friskt vågat hälften brunnet
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Holm

Post by Holm »

johankihl wrote:Strypbackventilen funkar rikard. Det är industri kvalitet på dem. Problemet med din andra reduceringsventil är att den reducerar flödet på oljan i båda riktningar? Blir väl tungtrampat då?

Ursäkta om jag kommer in och bryr mig lite :wink:
Reduceringen till bromsarna reducerar väl tryck, inte flöde...

Man måste hålla isär tyck och flöde...
Tryck är styrka, flöde är hastighet...

Tycket att det borde fungera så om man vill ha mindre bromsverkan bak så reducerar man trycket till oken.

När man vill ha lite slir i kopplingen ska man strypa returflödet från slavcylindern...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Bäckström

Post by Bäckström »

Kommer bli sjukt bra när du är färdig till Elmia... för det hinner du lätt =)
Kul att få prata lite skit och se besten i sin vila.. Ser fram emot högerstolen med stora spypåsen till sommaren haha =)
robbz

Post by robbz »

Holm wrote:

Tycket att det borde fungera så om man vill ha mindre bromsverkan bak så reducerar man trycket till oken.

När man vill ha lite slir i kopplingen ska man strypa returflödet från slavcylindern...

+1!

-ser bra ut annars ivars, lite bilder på insuget hade inte skadat :mrgreen:
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
r.ivars

Post by r.ivars »

men eftersom det är ett tryck när jag har kopplingen inne vill jag släppa trycket sakta sedan?

när trycket går tillbaks sakta måste ju även flödet bromsas eftersom det är vätskan som bildar trycket?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
johankihl
Admin

Re: Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by johankihl »

robbz wrote:
Holm wrote:

+1!

-ser bra ut annars ivars, lite bilder på insuget hade inte skadat :mrgreen:
/mvh

+2

:smile:

10.04 227km/h@1,1bar
Holm

Post by Holm »

r.ivars wrote:men eftersom det är ett tryck när jag har kopplingen inne vill jag släppa trycket sakta sedan?

när trycket går tillbaks sakta måste ju även flödet bromsas eftersom det är vätskan som bildar trycket?

Nja...
Mer grundläggande hydraulik.
Det är inte vätskan som bildar trycket, det är lasten, vad som ojlan flyttar på/lyfter eller hur nu oljan används.
I det här fallet är det hur starka fjädrarna i tryckplattan är som betämmer trycket.
Släpper man ut olja sakta med en strypflödesventil så kommer trycket även sjunka då spänningen på fjädrarna släpper...

En bromsreducerare bör fungera så att den har fullt genomflöde genom ventilen tills du uppnår önskat tryck efter bromsventilen, då kommer ventilen stänga igen för att trycket ut till oken inte ska bli för högt. Så den reducerar tryck...
Skulle du sätta den på ledningen ner till slavcylindern kommer den att vara öppen när kopplingen går tillbaka, på grund av att du får aldrig upp nåt tryck efter ventilen, alltså mellan ventilen och kopplingcylindern.

Det är en ventil som stryper flödet som gäller...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
r.ivars

Post by r.ivars »

Holm wrote:
r.ivars wrote:men eftersom det är ett tryck när jag har kopplingen inne vill jag släppa trycket sakta sedan?

Nja...
Mer grundläggande hydraulik.
Det är inte vätskan som bildar trycket, det är lasten, vad som ojlan flyttar på/lyfter eller hur nu oljan används.
I det här fallet är det hur starka fjädrarna i tryckplattan är som betämmer trycket.
Släpper man ut olja sakta med en strypflödesventil så kommer trycket även sjunka då spänningen på fjädrarna släpper...

En bromsreducerare bör fungera så att den har fullt genomflöde genom ventilen tills du uppnår önskat tryck efter bromsventilen, då kommer ventilen stänga igen för att trycket ut till oken inte ska bli för högt. Så den reducerar tryck...
Skulle du sätta den på ledningen ner till slavcylindern kommer den att vara öppen när kopplingen går tillbaka, på grund av att du får aldrig upp nåt tryck efter ventilen, alltså mellan ventilen och kopplingcylindern.

Det är en ventil som stryper flödet som gäller...

Lite felformulerat av mig, självklart förstår jag att det är tryckplattans fjäder som står för trycket, men vätskan är ju det som trycker mellan huvd och slav(som trycker på solfjädern).

Men bromsreduceraren borde väl slå ifrån trycket linjärt eftersom man bromsar olika hårt och vill ha balansen i bromssystemet endå?
Altså är det säkert en flödesbroms istället för en tryckbroms, då tryck som du förklarar inte går att bromsa?

Jag kommer sätta en linelock som styr om kopplingsledningen på 1ans växel, rättare sagt med ett tidsrelä på 1s ifrån att launchcontrollen släpps.

Frågan är om bromsreduceringsventilen kommer fungera om man kopplar den bakochfram eftersom det är bakochfram funktionen jag vill ha..

Eller är jag helt ute och cyklar? Jag brukar inte vara ologisk men tryck och flöden har aldrig korsat min hjärna i något större omfång :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Napstar

Post by Napstar »

Faan va FEETA dom fälgarna är ;-) o riktigt frän bil!
Holm

Post by Holm »

r.ivars wrote:
Lite felformulerat av mig, självklart förstår jag att det är tryckplattans fjäder som står för trycket, men vätskan är ju det som trycker mellan huvd och slav(som trycker på solfjädern).

Men bromsreduceraren borde väl slå ifrån trycket linjärt eftersom man bromsar olika hårt och vill ha balansen i bromssystemet endå?
Altså är det säkert en flödesbroms istället för en tryckbroms, då tryck som du förklarar inte går att bromsa?

Jag kommer sätta en linelock som styr om kopplingsledningen på 1ans växel, rättare sagt med ett tidsrelä på 1s ifrån att launchcontrollen släpps.

Frågan är om bromsreduceringsventilen kommer fungera om man kopplar den bakochfram eftersom det är bakochfram funktionen jag vill ha..

Eller är jag helt ute och cyklar? Jag brukar inte vara ologisk men tryck och flöden har aldrig korsat min hjärna i något större omfång :)

Ja, du har nog rätt angående bromsreduceraren.
Borde vara så att den linjärt minskar trycket jämfört med bromsarna fram...

Är ganska säker (95%) på att reduceraren inte fungerar att koppla in baklänges... De hydraulgrejer jag jobbar en del med fungerar iaf inte så...

Varför krångla till det med tidrelän och grejer?
Kihl och flera kör väl med strypback opch det verkar ju funka...
Eller är det nån ytterligare funktion du vill åt?
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
robbz

Post by robbz »

Vad gäller bromsarna, så har jag tänkt montera en helt vanlig kulventil på ledningen till bakbromsarna...typ ballofix.
-monterar man den vid spakstället är det gjort i ett grisblink att vrida av ledningen vid värmningen.....problemet kan kanske vara att man glömmer att vrida tillbaka den vilket kan resultera i krash deluxe när man ska börja bromsa in från 200kmh+...men du åker ju så jävla fort så du kastar ju alltid skärmen :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Bmw*Alex

Re: Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by Bmw*Alex »

robbz wrote:Vad gäller bromsarna, så har jag tänkt montera en helt vanlig kulventil på ledningen till bakbromsarna...typ ballofix.
-monterar man den vid spakstället är det gjort i ett grisblink att vrida av ledningen vid värmningen.....problemet kan kanske vara att man glömmer att vrida tillbaka den vilket kan resultera i krash deluxe när man ska börja bromsa in från 200kmh+...men du åker ju så jävla fort så du kastar ju alltid skärmen :wink:

/mvh

en balofix pallar inte trycket ! tänk inte ens tanken! sånt skit spricker vid typ 10-15 bar

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply