M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Hejsan!
Tänkte först bygga på en m30 maskin, men insåg att hur kul är det när man har m30 som standard? blir ju alldeles för enkelt Så då vart det ändrade planer och tankarna gick då på en s38 men när jag forskade runt lite så visade det sig att det är en kille i den här stan som bygger en e28 med s38 och då ändrades mina planer IGEN då jag vill vara lite one of a kind, iallafall här hemmavid...
Så då föll mina tankar på en m60b40 alt. m62b44 då jag skulle bli rätt ensam om ett sådant bygge här hemmavid. Och vill man sedan vidareutveckla så kan man ju hänga på en kompressor till exempel.
Så mina funderingar är nämligen följande: Vad krävs?
1. Hur funkar det med org. härvan, startspärrar och skit eller är det lika enkelt som att byta motor i en gammal bmw, typ som från m20 till m30, från m20 till m50 osv, alltså bara göra en adapter mellan motorkontakt och bilens kontakt (ja ni förstår)
2. måste tråg eller liknande modifieras för att få ner motorn?
3. låda och kardan, måste kardantunnel modifieras för att lådan ska få plats (blir isåfall manuell låda från m60b30, då det känns som billigaste altenativet) och finns det någon kardan som passar eller måste org. byggas om?
Enda jag egenligen vet om sådant bygge är att man får bygga nya motorfästen (antar jag iallafall)
MVH//Glenn
Tänkte först bygga på en m30 maskin, men insåg att hur kul är det när man har m30 som standard? blir ju alldeles för enkelt Så då vart det ändrade planer och tankarna gick då på en s38 men när jag forskade runt lite så visade det sig att det är en kille i den här stan som bygger en e28 med s38 och då ändrades mina planer IGEN då jag vill vara lite one of a kind, iallafall här hemmavid...
Så då föll mina tankar på en m60b40 alt. m62b44 då jag skulle bli rätt ensam om ett sådant bygge här hemmavid. Och vill man sedan vidareutveckla så kan man ju hänga på en kompressor till exempel.
Så mina funderingar är nämligen följande: Vad krävs?
1. Hur funkar det med org. härvan, startspärrar och skit eller är det lika enkelt som att byta motor i en gammal bmw, typ som från m20 till m30, från m20 till m50 osv, alltså bara göra en adapter mellan motorkontakt och bilens kontakt (ja ni förstår)
2. måste tråg eller liknande modifieras för att få ner motorn?
3. låda och kardan, måste kardantunnel modifieras för att lådan ska få plats (blir isåfall manuell låda från m60b30, då det känns som billigaste altenativet) och finns det någon kardan som passar eller måste org. byggas om?
Enda jag egenligen vet om sådant bygge är att man får bygga nya motorfästen (antar jag iallafall)
MVH//Glenn
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Gå in och kika på www.300mm.de
Mest för e30 kanske men dra iväg ett mail till tyskarna så svarar dom säkert på dina frågor
Mest för e30 kanske men dra iväg ett mail till tyskarna så svarar dom säkert på dina frågor
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
jag har en m62b44 som står vid garaget med en defekt topppakcning glenne den e billig
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Komplett? Pris?
För övrigt gör det absolut ingenting om någon kan svara på mina frågor samt kanske vet nått man bör tänka på
För övrigt gör det absolut ingenting om någon kan svara på mina frågor samt kanske vet nått man bör tänka på
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
block toppar och insug och oljetråg
en komplett m62b44 som är fräch kostar en slant faktiskt
en komplett m62b44 som är fräch kostar en slant faktiskt
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Ok, då vettetusan om det är så intressant då man först måste byta toppackning och sen skaffa all runtikring utrustning så som generator, startmotor, servopump, kabelhärva och boxar m.m
Men tål ju att fråga, har du ungefär för pris på motorn då?
Men tål ju att fråga, har du ungefär för pris på motorn då?
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Ingen som kan svara på ovanstående frågor?
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Snacka med med Sikko här på ppf
han har haft en e28 med m60 turbo
och så fins det en på garaget.org som har m60 i e28
men jag tror inte det behövs moddat nått större för att få i skiten
kardan vet jag dock ej
han har haft en e28 med m60 turbo
och så fins det en på garaget.org som har m60 i e28
men jag tror inte det behövs moddat nått större för att få i skiten
kardan vet jag dock ej
pm om det är nått
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Har en halvkass m62b44 i en 540 som säljs i delar.
Motorn varnade för lågt oljetryck, vid tomgång.
Prövade byta oljepump till en begagnad men hjälpte inte.
Har plockat av lite grejer kring den, men har alla delarna, den skulle behöva en renovering om du ska använda den.
Du kan få den för 5000 då den bara kommer stå annars.
Motorn varnade för lågt oljetryck, vid tomgång.
Prövade byta oljepump till en begagnad men hjälpte inte.
Har plockat av lite grejer kring den, men har alla delarna, den skulle behöva en renovering om du ska använda den.
Du kan få den för 5000 då den bara kommer stå annars.
Re: Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
EkaZz wrote:Har en halvkass m62b44 i en 540 som säljs i delar.
Motorn varnade för lågt oljetryck, vid tomgång.
Prövade byta oljepump till en begagnad men hjälpte inte.
Har plockat av lite grejer kring den, men har alla delarna, den skulle behöva en renovering om du ska använda den.
Du kan få den för 5000 då den bara kommer stå annars.
5000 kanske var lite väl mycket, 3000 räcker om jag ska skruva ur den.
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Skickade ett PM till Sikko, så får hoppas på att man blir lite smartare om man får svar av honom
Ang. m62an, vart finns den?
Ang. m62an, vart finns den?
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Finns i Vellinge, bit utanför Malmö.
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
EkaZz wrote:Finns i Vellinge, bit utanför Malmö.
Oj, det var en bit, känns som att det inte blir billigt längre i slutänden om den ska skickas heller, men tack iallafall
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
Har ännu inte fått nåt svar från Sikko.
Men funderade lite på det här med elen, hur är det med startspärrar m.m på m60/m62? Tänkte då min tanke var att köra med org. elsystem, mellan motorkontakt och bilens kontakt är det väll bara göra en adaper imellan? Men har inte dessa motorer startspärr? Eller finns dom utan också? och går det koppla förbi eller får man ta med tändningslås med org. nykeln osv till bilen man tar motorn ifrån?
Ursäkta alla frågor, men vill vara påläst innan man påbörjar ett sådan projekt.
Men funderade lite på det här med elen, hur är det med startspärrar m.m på m60/m62? Tänkte då min tanke var att köra med org. elsystem, mellan motorkontakt och bilens kontakt är det väll bara göra en adaper imellan? Men har inte dessa motorer startspärr? Eller finns dom utan också? och går det koppla förbi eller får man ta med tändningslås med org. nykeln osv till bilen man tar motorn ifrån?
Ursäkta alla frågor, men vill vara påläst innan man påbörjar ett sådan projekt.
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: M60 i e28 kaross, vilka modifikationer krävs?
annars har jag en m60b40 med 530 låda till salu fär 8k
fins i mellan sandviken och falun
har allt till den utan svänghjul och koppling
och den är det ingen start spärr på
fins i mellan sandviken och falun
har allt till den utan svänghjul och koppling
och den är det ingen start spärr på
pm om det är nått