Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Flutter, dumpfladder, hur och varför?
http://www.youtube.com/watch?v=KaEcoqd8QMo
Tjabba!
låter så jäkla gott!
Varför låter det följande? vad skall jag välja för komponenter för att få fladdret?
läste på något annat forum att det var skadligt något dom kallade surge?
Vad är surge? osv =)
Sökte man fann inte så tog mig friheten att fråga!
MVH =)
Tjabba!
låter så jäkla gott!
Varför låter det följande? vad skall jag välja för komponenter för att få fladdret?
läste på något annat forum att det var skadligt något dom kallade surge?
Vad är surge? osv =)
Sökte man fann inte så tog mig friheten att fråga!
MVH =)
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Troligen beror det på att den inte har någon dump alls så luften "stutsar" tillbaka när spjället stängs och det blir stora tryckskillnader som är mycket skadligt för turbon.
Varför skulle man vilja att det låter så där ? Störtlöjligt ljud ju...
Varför skulle man vilja att det låter så där ? Störtlöjligt ljud ju...
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
markus wrote:Troligen beror det på att den inte har någon dump alls så luften "stutsar" tillbaka när spjället stängs och det blir stora tryckskillnader som är mycket skadligt för turbon.
Varför skulle man vilja att det låter så där ? Störtlöjligt ljud ju...
Ljudet är precis skitfränt.
Sen är det väl smaksak med dump eller inte, sliter ju mer på turbon utan dump. Kan även vara en hårt spänd dump.
En lite turbo tar säkert stryk av att inte ha någon dump, men en hx40 eller liknande skiter nog i vilket.
Snabbare spooltid också, även om skillnaden är marginell
Mattias Johansson
Gamleby
X73-9258703
Bmw E28 M535 Turbo. S38 på G.
Gamleby
X73-9258703
Bmw E28 M535 Turbo. S38 på G.
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Hehe ja som mycket annat så är det ju delade meningar hur fränt de är!
Men vad intressant att det är delade meningar ang skadligheten, är det skadligt lät jag inte köra sådär men det verkar ju som att rätt många turbosnurror låter sådär?
Tex vag 1.8T brukar ju låta åt det där hållet med öppet filter? Är det ingen dump på dom?
Finns det kanske rent av dumpar som låter sådär? Vad menas med hårt spänd dump?
Mvh frågvis
Men vad intressant att det är delade meningar ang skadligheten, är det skadligt lät jag inte köra sådär men det verkar ju som att rätt många turbosnurror låter sådär?
Tex vag 1.8T brukar ju låta åt det där hållet med öppet filter? Är det ingen dump på dom?
Finns det kanske rent av dumpar som låter sådär? Vad menas med hårt spänd dump?
Mvh frågvis
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Meek wrote:Hehe ja som mycket annat så är det ju delade meningar hur fränt de är!
Men vad intressant att det är delade meningar ang skadligheten, är det skadligt lät jag inte köra sådär men det verkar ju som att rätt många turbosnurror låter sådär?
Tex vag 1.8T brukar ju låta åt det där hållet med öppet filter? Är det ingen dump på dom?
Finns det kanske rent av dumpar som låter sådär? Vad menas med hårt spänd dump?
Mvh frågvis
Rätt vanligt att dumpen är paj på VAG 1,8T
V8
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Får aldrig låta så på en bil med MAF.
Mkt vanligt på 1.8T att dom är trasiga, hörs till & med med std luftburk.
/M
Mkt vanligt på 1.8T att dom är trasiga, hörs till & med med std luftburk.
/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
St3v3 wrote:Meek wrote:Hehe ja som mycket annat så är det ju delade meningar hur fränt de är!
Men vad intressant att det är delade meningar ang skadligheten, är det skadligt lät jag inte köra sådär men det verkar ju som att rätt många turbosnurror låter sådär?
Tex vag 1.8T brukar ju låta åt det där hållet med öppet filter? Är det ingen dump på dom?
Finns det kanske rent av dumpar som låter sådär? Vad menas med hårt spänd dump?
Mvh frågvis
Rätt vanligt att dumpen är paj på VAG 1,8T
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Många hävdar att detta flutterljud när trycket studsar tillbaka mot impellern kallas surge, inte fan är det surge?
Surge är väl när luften framför impellern kaviterar och skapar turbulens som påverkar luftflödet negativt vid hög eller mellanhög last?
Surge är väl när luften framför impellern kaviterar och skapar turbulens som påverkar luftflödet negativt vid hög eller mellanhög last?
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
93T wrote:Många hävdar att detta flutterljud när trycket studsar tillbaka mot impellern kallas surge, inte fan är det surge?
Surge är väl när luften framför impellern kaviterar och skapar turbulens som påverkar luftflödet negativt vid hög eller mellanhög last?
Så har jag förstått det också, när det kaviterar?
Vad är MAF?
En frisk motor utan skadliga fenom fluttrar alltså inte?
Hur gick det med spåret på dumpar som låter sådär, finns det sådana?:)
Mvh
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
MAF - luftmassemätare
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Så har mina bilar låtit när jag kört utan dump.
låter ännu fränare när man laddar på lite när man kör
låter ännu fränare när man laddar på lite när man kör
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Riktig surge är jäkligt farligt.
Men det dära fjortis surget är inget o bry sig om. Framförallt inte om du åker kullagrad snurra.
Men det dära fjortis surget är inget o bry sig om. Framförallt inte om du åker kullagrad snurra.
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
M-techer wrote:Riktig surge är jäkligt farligt.
Men det dära fjortis surget är inget o bry sig om. Framförallt inte om du åker kullagrad snurra.
Okej, vad är det som sker på filmklippet?
Vad jag hittat ang surge så skall det vara tex när man släpper gasen så konsumtionen av flödet minskar men trycket är högt så att luften backar genom turbon, rätt eller fel?
Mvh frågvis:)
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Här har du äkta surge http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU
Här har du vad du är ute efter http://www.youtube.com/watch?v=gz1dL_SGKy0
Hur riktig surge uppstår kan jag inte riktigt förklara. Men såvitt jag förstår det så ger turbon mer luft än vad motorn kan ta emot, så luften väljer att helt enkelt gå tillbaka in i aggregatet. Stängd wastegate vid fullt laddtryck, eller liknande.
Någon får gärna rätta om jag har fel.
Här har du vad du är ute efter http://www.youtube.com/watch?v=gz1dL_SGKy0
Hur riktig surge uppstår kan jag inte riktigt förklara. Men såvitt jag förstår det så ger turbon mer luft än vad motorn kan ta emot, så luften väljer att helt enkelt gå tillbaka in i aggregatet. Stängd wastegate vid fullt laddtryck, eller liknande.
Någon får gärna rätta om jag har fel.
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
SURGE är när luften kaviterar på insugsidan i turbon. Man kan enkelt förklara att luften inte hinner in bakom bladet i turbon. på "lä" sidan så att säga när den roterar. Extremt skadligt för alla aggregat.
Det som händer i första filmen och i supran är att luften helt enkelt stoppas abrupt när spjället stängs så trycket som byggs upp måste ta vägen någonstans när man inte använder dumpventil och då blir det tillbaka ur turbon sen byggs tryck upp på nytt så håller det på så. (enkelt förklarat) Och skadligt för alla turboagg ev är inte en kulagrad lika känsligt men det lär ta död på turbon tidigare än om man åker med dump.
Om en turbo ger mer luft än vad motorn kan ta emot så byggs det upp tryck. Ochså kallat laddtryck
Det som händer i första filmen och i supran är att luften helt enkelt stoppas abrupt när spjället stängs så trycket som byggs upp måste ta vägen någonstans när man inte använder dumpventil och då blir det tillbaka ur turbon sen byggs tryck upp på nytt så håller det på så. (enkelt förklarat) Och skadligt för alla turboagg ev är inte en kulagrad lika känsligt men det lär ta död på turbon tidigare än om man åker med dump.
Om en turbo ger mer luft än vad motorn kan ta emot så byggs det upp tryck. Ochså kallat laddtryck
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Hur är det med öppna membran dumpventiler. Dem kan ju ge det där kvitter ljudet?
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
.: Be as free as you want to be :.
Re: Flutter, dumpfladder, hur och varför?
Deetoy wrote:Hur är det med öppna membran dumpventiler. Dem kan ju ge det där kvitter ljudet?
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Nå?:)