skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Hej!
Undrar om någon kan förklara skillnaden på bultar/gängade stänger med kvaliteten 4.6 - 8,8 eller 10,9?
Är det att dom är starkare desto högre siffra?
Hur böjbara är dom olika kvaliteterna när det gäller gängad-stång?
(Jag behöver nämligen den som är mest böjvänlig)
mvh//
Undrar om någon kan förklara skillnaden på bultar/gängade stänger med kvaliteten 4.6 - 8,8 eller 10,9?
Är det att dom är starkare desto högre siffra?
Hur böjbara är dom olika kvaliteterna när det gäller gängad-stång?
(Jag behöver nämligen den som är mest böjvänlig)
mvh//
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Det är mått på brott/sträckgräns. Finns tabeller för att se vad dem betyder.
Ju högre siffror ju starkare. 4.6 e skitklent och böjbart .
/Erik
Ju högre siffror ju starkare. 4.6 e skitklent och böjbart .
/Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
erikjakan wrote:Det är mått på brott/sträckgräns. Finns tabeller för att se vad dem betyder.
Ju högre siffror ju starkare. 4.6 e skitklent och böjbart .
/Erik
Jag ska använda den gängade stången till att bygga egna motorfästen, Då räcker det väl med 4,6 kvalitet?
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Chrillej82 wrote:erikjakan wrote:Det är mått på brott/sträckgräns. Finns tabeller för att se vad dem betyder.
Ju högre siffror ju starkare. 4.6 e skitklent och böjbart .
/Erik
Jag ska använda den gängade stången till att bygga egna motorfästen, Då räcker det väl med 4,6 kvalitet?
Nej skulle jag säga, varför inte använda plåt eller rör?
Förklara dig själv!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
tänkte använda poly-uretanstav som den gängade stången går rakt igenom, eventuellt behöver jag böja stången i nedre änden.
Bilden nedan är ingen slutprodukt, men det ska bli något i den stilen:
Bilden nedan är ingen slutprodukt, men det ska bli något i den stilen:
- Attachments
-
- Motorfästen1.jpg (1.95 KiB) Viewed 4086 times
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Vad är det för bil/motor kombination?
Volvo valpkuddar är en riktigt bra kudde annars, tillräckligt hård för dem flesta!
Volvo valpkuddar är en riktigt bra kudde annars, tillräckligt hård för dem flesta!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
erikjakan wrote:Vad är det för bil/motor kombination?
Volvo valpkuddar är en riktigt bra kudde annars, tillräckligt hård för dem flesta!
Det är en e21:a med m10b18 motor som jag tänkt fixa starkare motorfästen då den ska köras hårt på bana, men även på gatan.
Har du något tips på hur dom kan se ut?
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Du menar väl ändå motorkuddar och inte motorfästen? be någon svarva ett par i alu till dig bara kostar inte alls mycket om du vill ha stumt, jag själv körde hockeypuckar på min
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Fernis1 wrote:Du menar väl ändå motorkuddar och inte motorfästen? be någon svarva ett par i alu till dig bara kostar inte alls mycket om du vill ha stumt, jag själv körde hockeypuckar på min
Blir det inte mega-mycket vibrationer som går ut i karossen om man kör helt stumt?
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Chrillej82 wrote:Fernis1 wrote:Du menar väl ändå motorkuddar och inte motorfästen? be någon svarva ett par i alu till dig bara kostar inte alls mycket om du vill ha stumt, jag själv körde hockeypuckar på min
Blir det inte mega-mycket vibrationer som går ut i karossen om man kör helt stumt?
Nja att ha motorn stumt kör ju många med, en 6 cyl motor är ganska väl balanserad så det brukar vara lugnt värre med 4cyl osv. har åkt flera e30is med alu motorkuddar och det har inte vibrerat så man märkt något, tror ronnie avr har på sin touring och den är som att åka i en vanlig e30 i princip, dock så ska man ICKE sätta dit på växellådan då jävlar vart det resonansljud osv
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
-
- Posts: 766
- Joined: 07 Jan 2008, 20:09
- Location: Järfälla/Stockholm
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
ok, då blir det till att klura lite. tack för bra info!
Christian Johansson
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Jag kör stummonterad m50 med alukuddar. Har inte märkt någon som helst skillnad. Mvh
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
En fyra går betydligt ruppligare än en rak fin 6a....
Kör valpkuddar, beprövat och väl fungerande!
Kör valpkuddar, beprövat och väl fungerande!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Har inte min bok här, men ska komma ihåg detta när jag är i garaget nästa gång och ta med mig boken om skruvar och förband.
Så kan jag ge dig en lång och fin förklaring på kvalitet, sträckgräns osv.
Så kan jag ge dig en lång och fin förklaring på kvalitet, sträckgräns osv.
Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?
Kör inte stumt på en 4a
tänderna vibrerar loss till slut
tänderna vibrerar loss till slut
pm om det är nått