skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Chrillej82 »

Hej!

Undrar om någon kan förklara skillnaden på bultar/gängade stänger med kvaliteten 4.6 - 8,8 eller 10,9?

Är det att dom är starkare desto högre siffra?

Hur böjbara är dom olika kvaliteterna när det gäller gängad-stång?
(Jag behöver nämligen den som är mest böjvänlig) :)

mvh//
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by erikjakan »

Det är mått på brott/sträckgräns. Finns tabeller för att se vad dem betyder.

Ju högre siffror ju starkare. 4.6 e skitklent och böjbart :).

/Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Chrillej82 »

erikjakan wrote:Det är mått på brott/sträckgräns. Finns tabeller för att se vad dem betyder.

Ju högre siffror ju starkare. 4.6 e skitklent och böjbart :).

/Erik


Jag ska använda den gängade stången till att bygga egna motorfästen, Då räcker det väl med 4,6 kvalitet? :)
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by erikjakan »

Chrillej82 wrote:
erikjakan wrote:Det är mått på brott/sträckgräns. Finns tabeller för att se vad dem betyder.

Ju högre siffror ju starkare. 4.6 e skitklent och böjbart :).

/Erik


Jag ska använda den gängade stången till att bygga egna motorfästen, Då räcker det väl med 4,6 kvalitet? :)


Nej skulle jag säga, varför inte använda plåt eller rör?

Förklara dig själv! :)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Chrillej82 »

tänkte använda poly-uretanstav som den gängade stången går rakt igenom, eventuellt behöver jag böja stången i nedre änden.

Bilden nedan är ingen slutprodukt, men det ska bli något i den stilen: :)
Attachments
Motorfästen1.jpg
Motorfästen1.jpg (1.95 KiB) Viewed 4086 times
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by erikjakan »

Vad är det för bil/motor kombination?

Volvo valpkuddar är en riktigt bra kudde annars, tillräckligt hård för dem flesta!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Chrillej82 »

erikjakan wrote:Vad är det för bil/motor kombination?

Volvo valpkuddar är en riktigt bra kudde annars, tillräckligt hård för dem flesta!


Det är en e21:a med m10b18 motor som jag tänkt fixa starkare motorfästen då den ska köras hårt på bana, men även på gatan.
Har du något tips på hur dom kan se ut? :)
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Fernis1 »

Du menar väl ändå motorkuddar och inte motorfästen? be någon svarva ett par i alu till dig bara kostar inte alls mycket om du vill ha stumt, jag själv körde hockeypuckar på min :)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Chrillej82 »

Fernis1 wrote:Du menar väl ändå motorkuddar och inte motorfästen? be någon svarva ett par i alu till dig bara kostar inte alls mycket om du vill ha stumt, jag själv körde hockeypuckar på min :)


Blir det inte mega-mycket vibrationer som går ut i karossen om man kör helt stumt?
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Fernis1 »

Chrillej82 wrote:
Fernis1 wrote:Du menar väl ändå motorkuddar och inte motorfästen? be någon svarva ett par i alu till dig bara kostar inte alls mycket om du vill ha stumt, jag själv körde hockeypuckar på min :)


Blir det inte mega-mycket vibrationer som går ut i karossen om man kör helt stumt?



Nja att ha motorn stumt kör ju många med, en 6 cyl motor är ganska väl balanserad så det brukar vara lugnt värre med 4cyl osv. har åkt flera e30is med alu motorkuddar och det har inte vibrerat så man märkt något, tror ronnie avr har på sin touring och den är som att åka i en vanlig e30 i princip, dock så ska man ICKE sätta dit på växellådan då jävlar vart det resonansljud osv :D
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
Chrillej82
Posts: 766
Joined: 07 Jan 2008, 20:09
Location: Järfälla/Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Chrillej82 »

ok, då blir det till att klura lite. tack för bra info! :)
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by FCUK »

Jag kör stummonterad m50 med alukuddar. Har inte märkt någon som helst skillnad. Mvh
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by erikjakan »

En fyra går betydligt ruppligare än en rak fin 6a....

Kör valpkuddar, beprövat och väl fungerande!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by ZAK »

Har inte min bok här, men ska komma ihåg detta när jag är i garaget nästa gång och ta med mig boken om skruvar och förband.
Så kan jag ge dig en lång och fin förklaring på kvalitet, sträckgräns osv.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: skillnaden på bultar/stång i kvalitet 4,6 - 8,8 - 10,9?

Post by Andy_b »

Kör inte stumt på en 4a
tänderna vibrerar loss till slut :)
pm om det är nått
Post Reply