_2499's e36 m3 3.2/325 LimoTurbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

_2499

Re: _2499's --e36-- 4dr snuskturbo

Post by _2499 »

Var ett tag sen jag uppdaterade här men nu drar vi igång igen. Spolar tillbaka bandet ett par månader för att återspegla vad som hänt.

Som sagt jag förstörde lite ventiler så jag köpte nya. När jag stog på brinkarna och slipade in den första ventilen (av 24) så dundrade Fritte in, småskrattade och sa "här kan du stå ett tag... ska jag ringa farsan så fixar han den?"

Skitbra tänkte jag! Fick tillbaka toppen dagen efteråt i utbyte mot en liten slant. Bra jävla beslut! =)

Efter det dundrade jag hem och stressmekade ihop bilen för att kunna starta den innan jag blev av med garaget. Kommer ihåg den dagen väldigt tydligt. Det var varmt så in i norden och bygglampan som stog bakom mig när jag mekade gjorde det inte bättre. Skynde långsamt hela dagen och det såg ljust ut. Men allt föll på ett avgasrör, lmm & luftbuk som jag lånat ut, men som inte kom tillbaka...

Så där rök den uppstarten, bilen bogserades ut och ställdes under bar himmel.. Där stog jag med pungen i brevlådan, vad skulle jag göra nu??

Började leka garage som en tok, ringde runt och tillslut kom jag fram till en firma som hade en lokal till mig. Fick vänta 2 månader innan jag fick kolla på den och den var på 280m2 och kostade 18 lakan i månaden. Nej tack...

MEN... En polare till mig köpte en kåk som han skulle renovera, och det tillhörande garaget skulle stå tomt i ett år. Perfekt! Vi var där idag och kastade taket i en container. Om tre veckor ska vi rensa ut hus och garage sen ska jag asa dit mitt bråte =) Detta året blir det varmgarage, SKÖÖÖÖNT!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vart även hos Masens motor och hämtade denna blåa vackra saken =)

Image

Premiär på hemmaplan, Emmaboda EDPS 2012, nu kör vi ;)
_2499

Re: _2499's --e36-- 4dr snuskturbo

Post by _2499 »

Det här med att "rensa ut bråte"... Ja vad ska jag säga det spårade ur lite =) Nu kommer en bildbomb!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

och tillslut :D

Image

Nu väntar jag bara på att Oskar ska komma och koppla in elen samt lysrören sen ska bilen upp på bockarna igen =)

Schemat ser ut på följande sätt.
* Montera tillbaka alla originalgrejer, starta och varmköra kärran sen efterdra arpbultarna.
* Riva ner bakvagnen. Blästra och lacka med lämplig färg samt montera delrinbussnigar. Diffen(arna) ska till Masens motor för byte av innehåll samt allmän uppfräshning och översyn. Även sveta dit förstärkningsplattor i karossen.
* Bygga klart bränslesystem.
* Fixa glappet mellan slavcylinder och kopplingsarm.
* Koppla in MS.
* Skruva tillbaka all inredning samt bygga fäste för mätare och montera dessa.

Sen ska det besiktigas och efter det på med de roliga grejerna :)
Dawe_A

Re: _2499's ---e36 LIMO--- "snuskturbo"

Post by Dawe_A »

Du besssade väl bettan för ett tag sedan ? :)

eller va det ett helt år sedan nu ? :D
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Hansa

Post by Hansa »

Gör som jag har tänkt göra, köp ett skitbilligt parkettgolv på typ rusta och släng in i garaget! :D , Alltid retar det någon! :mrgreen:
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
_2499

Post by _2499 »

Besiktigar för att det är kul vad tror du? ;)

Det där parkettgolvet skulle bara reta mig för när det blir slitet så blir det fult som stryk! Heltäckningsmatta kanske? :roll:
_2499

Post by _2499 »

Har mest hållt på med tråkiga grejer på senaste tid för att kunna starta bilskrället.

Nya pinnbultar och muttrar till grenrör, skruvat dit avgas och insug. Letat efter mina delar som en dåre efter garageflytten samt monterat ner bakvagnen. Urk va grisig och sliten den var...

Image

Image

Image

Här en en film på uppstarten av bilen: http://www.youtube.com/watch?v=qLR_t4Cv ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Känns häftigt som fan att något JAG skruvat ner fungerar igen :) Ventilkåpspackningen läckte förbaskat mycket så den byts i samma veva som efterdragning av topplocksbultarna :)
Dawe_A

Post by Dawe_A »

satans nice !!!!

E34 M5 3.8 -92 ,
_2499

Post by _2499 »

Hade en sån skön dag i garaget idag där jag inte gjorde någonting alls. Satt i förarstolen och slevade runt i den rangliga växelspaken, tryckte lite på pedalerna utan funktion och rattade en sväng. Det var fint.

Slet bort gosefilten undermotorhuven.

Image

Image

Lite bättre blev det väl. Sen tänkte jag kasta ut lite skit för att kompensera för den tyngre bakvagnen som snart ska dit. Bakdörrarna blev första offret, men det tog stop vid fönsterhissarna. Kom inte på något bra sätt att kila fast fönsterna? Någon?

Image
CrazyVikingsRacing

Post by CrazyVikingsRacing »

Skit i att hålla på och lätta! Säger som en herre med en viss e28 hajj, sa till mig en gång "Bättre att ha inredningen kvar för det dånar så mycket utan och vilka brudar vill åka med då" Sen lägger jag till: Kompensera den extra vikten med laddtryck :wink:
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
_2499

Post by _2499 »

Image

+

Image

Det väger mindre :lol:
_2499

Post by _2499 »

Nu vart det dags att öppna börsen. Blev lite småtråkiga grejer ifrån bmw. Förstärkningsplattor till bakvagnsinfästningarna och nya bussningar till växelspaken, så nu lär väl den bli tight och go igen =)

Har även varit i Halmstad och hämtat dessa gobitar:

Image

Image

m3 3.2 bakvagn med fräsha bromsar och powerflex samt 210 lamelldiff.

Sen städade jag garaget för det såg ut som skit, och efter det i brist på annat så såg bilen ut såhär:

Image

Image

Image

Image

Slet ut lite onödiga kablar och det blev ju en hel del...

Image

Här tog det tvärstopp. Är kablarna till centrallåset i vänster bakdörr. Kan jag kasta bort dessa kablar utan att något händer? Behöver jag bygla någon i så fall eller är det bara att köra på?

Image

Sen undrar jag ju vad detta plattjärnet i bagaget har för funktion? Satt ju fast med 2 feta skruvar så något syfte måste den väl ha?

Allt för denna gång!
E34 RRT

Post by E34 RRT »

plattjärnet är väl till dragkroken??
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
_2499

Post by _2499 »

Hallå alla. Då var det dags igen.

Har svetsat dit förstärkingsplattor för bakvagn, och sen lite karosserikit på det.

Image

Hämtade ut m3 3.0 kardan samt m3 3.2 krängare bak.

Image

Hämtade även ut dessa grabbarna.

Image

Image

Riktig motivationshöjjare : D

Image

Råkade ut för en kvalitetshammare...

Image

Motorn fick återgå till sitt vanliga utseende.

Image

En skvätt zinkfärg och sen en liten stänk av svart på förstärkningsplattorna.

Image

Växellåda av för modifiering utav kopplingsarm.

Image

Framvagn borta för uppgradering ;)

Image

Allt för denna gång!
_2499

Post by _2499 »

Motivation = 0. Skulle uppskatta om någon kan länka någon film/tråd så man får tillbaka lite sug... Jag har ändå varit och småpillat lite på bilen. Mest för att när väl suget kommer tillbaka så är det inte lika bråttom med allt.

Hur som helst. Modifierade kopplingarmen och köpte olja till växellåda. Stort tack till Max som svetsade detta åt mig!

Image

Testing... Testing... Jodå, lite bättre blev det. Den kräsne skulle nog lagt på ett par mm till. Får bli nästa vinter :)

Image

Här mina damer och herrar. Detta är min nya framvagn/chassie. M3 3.2 ok, bromsskivor, länkarmar (med rollcenterfix), spindlar och nav. AC Schnitzer/Bilstein dämpare & fjädrar (ringen/sport kit) samt 320 krängninghämmare fram. Tror detta blir bra =)

Image

Trillade hem en justerbar "shortstick" som min otroligt bilkunnige vän kallar den.

Image

Sen en fråga här... Hur gör ni när ni ska tillbaka med bakvagnen? Jag vart själv, och envis som man är slutade det såhär:

Image

På plats. Gött... Ser dock väldigt smutsigt och rostigt ut, så är det inte irl så det måste vara fel på kameran :D

Image

Sprojlans nytt!

Image

Vart tvungen att sätta dit länkarmarna.

Image

Här tillverkade jag mig ett par brickor till powerflexbussningarna bak. Skulle bli väldigt förvånad om dessa skulle bli bananer :)

Image

Allt för denna gång!
Pilliam

Post by Pilliam »

Schyssta bananer! Ser fint ut
318is -90 turbo
Dawe_A

Post by Dawe_A »

när får jag bjuda på frasses ? :mrgreen:

E34 M5 3.8 -92 ,
_2499

Post by _2499 »

i maj hoppas jag :mrgreen:
Post Reply