r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
skamman
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2009, 15:14
Location: östersund
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by skamman »

r.ivars wrote:
Röda raketen skrevs det om ägarpapper på och den bor nu i norrland där den ska förses med V8 och stressfläkt! :)

Image


kanske dags att göra en projekt tråd nu så ppf folket kan följa min framgång ;)
070-28 14 653

bmw e30 S50 turbo -88
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=64454" onclick="window.open(this.href);return false;
OldBeemer
Posts: 296
Joined: 17 Jul 2011, 18:40
Location: Helsingobrg/Ängelholm

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by OldBeemer »

skamman wrote:
r.ivars wrote:
Röda raketen skrevs det om ägarpapper på och den bor nu i norrland där den ska förses med V8 och stressfläkt! :)

Image


kanske dags att göra en projekt tråd nu så ppf folket kan följa min framgång ;)

Det tycker vi! ;)
User avatar
JMK Racing
Posts: 587
Joined: 14 Jul 2008, 18:34
Location: Karlstad///SunCity

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by JMK Racing »

Släng upp en byggtråd på den röda nu.! :)
Magnus /// Kristiansson
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
User avatar
E24
Posts: 257
Joined: 05 Jun 2008, 18:00
Location: Åland / Gävle

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by E24 »

r.ivars wrote:jag har sagt det förut, men nu var det long time no seen på riktigt :)


Misstänkte felaktig kamaxelinställning då inte bilen kändes lika vild på låg som högladd i orsa, var ju lite saksamma eftersom det stora problemet var att det tog 5 sekunder varje gång jag skulle växla.. Men hur som haver så stod insugskammen fel, visserligen bara 0.8mm fel mätt på bakre tryckaren.



Nu kan det vara så att jag är ut och cyklar, men kan inte 0,8mm vara ganska många grader fel(kan kanske variera mellan olika motorer) om man har gradskiva på veven och mäter?

Hoppas nya lådan funkar och inte ställer till det som den förra ifjol. En fråga.. Hur är lådorna (530d vs M3E46) hållbarhetsmässigt?
Känns som att 8an är äckligt nära nu!! :D

/Farre
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91

Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Bmwandreas »

0.8mm kan vara väldigt fel.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by r.ivars »

fel inställd motor och sjuuuukt trögväxlad låda -> 9.00.. det är nära nu.... :mrgreen:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Pitbull »

r.ivars wrote:fel inställd motor och sjuuuukt trögväxlad låda -> 9.00.. det är nära nu.... :mrgreen:



Helt rätt Ivars! :mrgreen:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Pimplaren »

Vafan, om det var "så illa" vid 9.0 borde inte 8.X vara några som helst problem!

" http://www.youtube.com/watch?v=pRqxlTxt ... re=related "
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by r.ivars »

HOOSIER MACKARONER PÅVÄG IFRÅN AMERIKAT!
(fast jag skulle hellre vara påväg dit själv)

Image

2st 24x5-15 et front. först tänkte jag ta hem 26" höga för att få ner häcken lite... tur ärtan tipsade om att jag inte kan svänga med sån höjd fram :mrgreen:
2st 29x12-15 et drag, tanken är att åka strippar med dåligt grepp med dessa.
2st 29x10-15 et drag, tanken är att åka klistrat med dessa tills jag tycker grejerna håller ihop som de ska, eller att det bara blir för dåligt grepp längs hela strippen helt enkelt.

Går altså ner i höjd på bakdäcken ifrån 31 till 29 vilket kommer passa bättre ihop med utväxlingen som jag ska köra iår, (med hänsyn från början taget till gatdäck, en kompromiss som hela projektupplägget).

Andra knep som görs inför iår:
1. fixa ett kärl till ic-vattnet som gör vattnet lättare att byta ut, + eventuellt tillsätta is (tror dock inte effekt kommer vara ett problem).
2. ifall ärtan hinner, köra igenom maskin i bänken igen för att nypa 8whp till så 1000whp gränsen är nådd + se så allt mår bra och levererar än.
3. ändra chassi-stancen för dragracing, för att flytta mer vikt bakåt, min var ju tupphög bak så fort inte däcken hade dugligt grepp.
4. ska testa att labba lite med linelock och en reduceringsventil iår, linelock för bromsar och reduceringsventil som ska vara aktiv under första växeln.

och ny låda såklart, så man kanske kan få spaka lite iår igen!

i stora drag! :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Pimplaren »

Storslagna planer! hoppas fan att du ror 8an iland :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by markus »

En repa med lite mer grepp och växlarna går i så sitter 8an direkt :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Joachim »

Kan fan inte bli annat än impad över ditt tålamod och uthållande! Du är fan min idol... :) keep up the good work, hoppas 8:an kommer i år! :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
turbo_hunter
Posts: 185
Joined: 29 Nov 2011, 21:49

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by turbo_hunter »

Tackar för en smidig men långdragen affär. fälgarna var i bättre skick än vad jag trodde :)
lycka till med bygget nu!
User avatar
Farmarn
Posts: 434
Joined: 13 Dec 2005, 22:17
Location: Piteå

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Farmarn »

Du e fan en riktig krigare med real killer instinkt. Lika impad över din energi blir jag varje gång jag läser din uppdate. Nu må du fan sätta 8-an för de är du värd.
//Marcus
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Dawe_A »

kom hem till mig någon helg ivars, så bjuder jag på dansband och öl medans du mekar ihop min m3 turbo :mrgreen:
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Christian.N »

Håller med föregående ja! Din kämparglöd imponerar, jag hade sålt allt och börjat med boul eller nåt annat världelöst. Kämpa på så vi får se en riktigt snabb repa i sommar :)
Enköping, 073-3104393
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2012

Post by Bmw*Alex »

prata ihop dej med Peter björk om reducerings ventil,verkar vara jäkligt smart de han byggt om han inte är rädd för konkurrans ;)


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply