Eftersom jag har insett att jag behöver en liten rolig bil vid sidan av min finbil som står i garaget o jag håller på fixar på så vill jag
ha råd o tips på vad man skall satsa på av dessa två...
Jag vill ha en bil som ger mig följande...Den skall vara rolig köra,inte allt för bensintörstig men vill åt den raka sexan...Går den sönder så skall den inte kosta en förmögenhet (för att pengar måste läggas på finbilen) Billig försäkring o skatt är oxå en fördel. Är mest inne på en E30 för jag tycker dom är grymma som fan,men just nu verkar det vara svårt hitta en sådan för flesta norpar dom för bygga turbos...Det är inte det jag är ute vad jag vet just nu
E30 325 har definitivt sin charm, helt klart. Men motorn är både trött och törstig och lär med stor sannorlikhet gå sönder om du kör den hårt. Därtill vevig styrning och klart underdimensionerade bromsar.
En E36 325 sedan får man för inga pengar. Bra mycket mer bil än E30 (men det spelar kanske ingen roll på en busbil som bara ska köras "inom byn"). Motorn är närapå skottsäker och GÅR att köra snålt om man vill. Knappast vass, men klart piggare än E30 325. Hyfsade bromsar. Förvisso både större och tyngre än E30 men styrningen är så mycket bättre att den känns smidigare vid brutal körning tycker jag.
Kompromissen vore givetvis en E30 med M50 och E36 kuggstång. Återstår de dåliga bromsarna som inte är lika enkelt att fixa. Bra kylning och apdyra belägg funkar hyfsat.
Själv föredrar jag absolut E36 men faller tillbaks på E30 ibland av nostalgiska skäl. Slutar alltid med motorras, precis som för 15 år sen...
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Uppskattar era input o tankar o ideer...Men följdfråga...om m an skall skaffa sig en E36a verkar som många tycker att 318is är vägen o gå...vad tycker ni???själv vill man ha en sexa helst 325 eller 328a men är en IS bra så får man kanske vika ner sig...O vad tycker ni man skall betala för en vettig E36a kombi sedan eller coupe?O skall man försöka satsa med en utan eller med Vanos..vilken är mest pålitlig???flesta verkar lovorda med vanos... Många frågor o många tankar här...
Spiidfriik wrote:E30 325 har definitivt sin charm, helt klart. Men motorn är både trött och törstig och lär med stor sannorlikhet gå sönder om du kör den hårt. Därtill vevig styrning och klart underdimensionerade bromsar.
En E36 325 sedan får man för inga pengar. Bra mycket mer bil än E30 (men det spelar kanske ingen roll på en busbil som bara ska köras "inom byn"). Motorn är närapå skottsäker och GÅR att köra snålt om man vill. Knappast vass, men klart piggare än E30 325. Hyfsade bromsar. Förvisso både större och tyngre än E30 men styrningen är så mycket bättre att den känns smidigare vid brutal körning tycker jag.
Kompromissen vore givetvis en E30 med M50 och E36 kuggstång. Återstår de dåliga bromsarna som inte är lika enkelt att fixa. Bra kylning och apdyra belägg funkar hyfsat.
Själv föredrar jag absolut E36 men faller tillbaks på E30 ibland av nostalgiska skäl. Slutar alltid med motorras, precis som för 15 år sen...
Håller helt med dig, riktigt bra inlägg!
Enda som jag inte kan hålla med om är att jag inte kan gå bakåt 15 år i tiden och att t.ex 325 e slö, tycker dom går riktigt gott om dom e ordning på!
Men samma visa på E30 med m20, vipparmar rassel topp packningar å kokande motorer!
E30 318is kanske kunde va något, kostar lite men e bra gjejer!?
MVH
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263