Trist om det visar sig vara toppen
Vad gäller RME, så finns det lite att ha i åtanke.
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats åt dig, men det känns inte som jag orkar det på en iphone
RME (EN14214) har lägre energivärde än diesel (EN590).
Att förvänta är en ökad förbrukning på 3-10% i förhållande till diesel.
Den kommer inte att vara piggare, en minskning av motoreffekt ca 10%
DPF kommer inte gilla RME, av anledningen att det bildas mer aska vid förbränningen, som inte filtret kommer att hantera, risk för härdsmälta. Den kommer i vilket fall som hels sättas igen i förtid. Nu snackar vi minskning av serviceintervall på DPF med ca 75%.
Har du dessutom någon form av Ureasystem/adblue så kommer det bli ytterligare problematik.
Bränslesystemet kommer inte avguda RME, om den inte är förberedd, att räkna med över tid är ett ökat slitage på samtliga ingående delar.
Ökat förbränningstryck.
Ökat slitage på kolvringar, RME brinner ej som diesel. Annan flamfront.
Oljans nedbrytning kommer påverkas negativt. Minskad serviceintervall med 50%, men det är ett vagt antagande innan man tagit oljeprov.
Diesel mek
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Diesel mek
Och metanolinnehållet är inte det stora problemet.
Men du kommer att få slangar/tätningar som brister, planerar du att köra på 100% så gäller det att konvertera samtliga slangar.
Sen är RME agressivt mot koppar/gummi/mässing osv.
Är det någon som vill diskutera frågan vidare rekommenderar jag PM
Mvh
Klang (som arbetar med biodiesel dagligen för en viss svensk fordonstillverkare)
Men du kommer att få slangar/tätningar som brister, planerar du att köra på 100% så gäller det att konvertera samtliga slangar.
Sen är RME agressivt mot koppar/gummi/mässing osv.
Är det någon som vill diskutera frågan vidare rekommenderar jag PM
Mvh
Klang (som arbetar med biodiesel dagligen för en viss svensk fordonstillverkare)