luftnippel gick av!?!

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
turbo_hunter

luftnippel gick av!?!

Post by turbo_hunter »

Har råkat ut för stora problem nu. skulle lossa liftnipplarna från bromsarna bak på min toyota avensin 98a med trumvromsar bak. vänster vak gick relativt lätt o få bort men höger gick av precis jämnt med övrigt godset. hur får jag ut den smidigast utan att behöva riva allt? akuta svar önskas. mvh
St3v3

Re: luftnippel gick av!?!

Post by St3v3 »

Beror ju på hur hårt den sitter(och drar man av den sitter det ju rätt hårt), men värme och ett torxbits av bra kvalite brukar funka...fast man ska ju helst ta isär först, värmen är ju inte så snäll mot tätningar
V8
turbo_hunter

Post by turbo_hunter »

köpte spec självborrande gängtappar som går åt fel håll. perfekt tänkte jag. men tro på fan att skiten gick sönder vid första lilla motstånd. så nu står jag där utan ett hål o få grepp i :/

tittade på dom andra gängtapparna i nog fan va spetsen helt sne :twisted:
aja nu har jag hämtat en 3mm borr. får se om man kan få nytt hål eller iaf ut den gamla tappen för o dra i en M4 i skiten.

längtar till karossjobb på projektbilen just nu. mkt enklare :mrgreen:
Blöjan

Post by Blöjan »

turbo_hunter wrote:köpte spec självborrande gängtappar som går åt fel håll. perfekt tänkte jag. men tro på fan att skiten gick sönder vid första lilla motstånd. så nu står jag där utan ett hål o få grepp i :/

tittade på dom andra gängtapparna i nog fan va spetsen helt sne :twisted:
aja nu har jag hämtat en 3mm borr. får se om man kan få nytt hål eller iaf ut den gamla tappen för o dra i en M4 i skiten.

längtar till karossjobb på projektbilen just nu. mkt enklare :mrgreen:

Been there, done that..

Gjorde samma sak på en 528:a e28:a, slutade med att jag köpte värre bromsar..
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
turbo_hunter

Post by turbo_hunter »

Dom där sakerna sög verkligen. gjorde det bästa för stunden efter lite överläggande med en kunnig. luftade dom 3andra bromsarna och ja jag kom ju hem iaf. lite svampig pedal men fortfarande bättre än inna. skönt. byta den där skiten blir nästa problem
stiiiv_

Post by stiiiv_ »

turbo_hunter wrote:Dom där sakerna sög verkligen. gjorde det bästa för stunden efter lite överläggande med en kunnig. luftade dom 3andra bromsarna och ja jag kom ju hem iaf. lite svampig pedal men fortfarande bättre än inna. skönt. byta den där skiten blir nästa problem

Läcker det från luftnippel? Gör det inte det så skulle jag låta den sitta kvar och lufta genom att släppa på bromsslangen har lufta så förut inga problem funkar fint;-)
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar

Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
Ronnie AVR

Post by Ronnie AVR »

stiiiv_ wrote:
turbo_hunter wrote:Dom där sakerna sög verkligen. gjorde det bästa för stunden efter lite överläggande med en kunnig. luftade dom 3andra bromsarna och ja jag kom ju hem iaf. lite svampig pedal men fortfarande bättre än inna. skönt. byta den där skiten blir nästa problem

Läcker det från luftnippel? Gör det inte det så skulle jag låta den sitta kvar och lufta genom att släppa på bromsslangen har lufta så förut inga problem funkar fint;-)

Också gjort så och de har funkat varje gång för mig med :)
Clew

Post by Clew »

Jag brukar borra ett så stort hål det går utan att paja gängorna, och sen pilla ut resterna med en liten mejsel.
Oftast ganska mjukt material i nipplarna.
Lars Lengstrand
Post Reply