ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,
Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?
ne jag försökte åka på ställ för det mesta nez drift kiten har anti ackerman, detta vet jag inte riktigt varför, vet butterfly ? jag körde med e46 armar för att få ut hjulen lite från karossen då dessa är 3cm vidare på varje sidan, ökade ju på styrvinkeln en del så det tog ju i rambenen annars, det gjorde det ju iof ändå sen men, hehe därför jag ska fixa egna länkarmar som breddar 5 6 cm
ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,
Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?
ne jag försökte åka på ställ för det mesta nez drift kiten har anti ackerman, detta vet jag inte riktigt varför, vet butterfly ? jag körde med e46 armar för att få ut hjulen lite från karossen då dessa är 3cm vidare på varje sidan, ökade ju på styrvinkeln en del så det tog ju i rambenen annars, det gjorde det ju iof ändå sen men, hehe därför jag ska fixa egna länkarmar som breddar 5 6 cm
e46 Bärarmar flyttar som sagt ut hjulet en bit. Det blir alltså mer camber och bör även gelite mer plats i hjulhusen, för att kunna svänga mer. Att ha minder eller ingen ackerman, bör vara en fördel om man åker på sladd. Jag vet att det labbades en del med det i Crosskart för många år sedan. Och läser man på länken till driftforumet...så är dom tveklöst positiva.
Om massor med camber är bra till drifting, är jag mer tveksam till ? Men vill man ha mindre camber än vad e46 bärarmarna ger....så kan man ju justera ut benen i överänden...och förhoppningsvis få ännu bättre plats i hjuklhuset.
vi håller oss till blå punkt som spindelled, ta bort det gula, o gröna punkten e36 spindel med styrväxel på framsidan, svart är true ackerman, röd parralell, o lägger vi en infästnigspunkt innanför den röda, så får vi anti ackerman ?
vi håller oss till blå punkt som spindelled, ta bort det gula, o gröna punkten e36 spindel med styrväxel på framsidan, svart är true ackerman, röd parralell, o lägger vi en infästnigspunkt innanför den röda, så får vi anti ackerman ?
Du menar att man ska gå förbi 0%..?? Vad skulle det vara bra för ? Aldrig hört talas om. Har du några länkar man kan läsa om det ?
Jag har E36 växel på E30 och var tvungen att jacka ur rambenen 2-3cm för att slippa begränsa utslaget i växeln så vinkel finns o räcker, möjligen att man kan fixa lite mer parallell hjulförning men kör fortare så löser det sig ändå.
Det är inte bara infästningen för yttre styrled som gör ackerman utan även var styrväxeln sitter i längsled i bilen.
Jag har flyttat fram främre hjulcentrum så mycket att med original E36 spindel så har jag negativ ackerman där ytterhjulet styr mer än det inre. Flyttar jag fram styrväxeln så kan jag ändra till parallellsteer eller positiv ackerman.
Niklas Sandström wrote:Det är inte bara infästningen för yttre styrled som gör ackerman utan även var styrväxeln sitter i längsled i bilen.
Jag har flyttat fram främre hjulcentrum så mycket att med original E36 spindel så har jag negativ ackerman där ytterhjulet styr mer än det inre. Flyttar jag fram styrväxeln så kan jag ändra till parallellsteer eller positiv ackerman.
Om du kortar styrarmarna för att få snabbare styrning/mer styrvinkel så kan du göra det. Men bara för att du kortar dom och lägger lederna i vinkel med axeltappen så betyder det inte att du får parallellsteer automatiskt utan du kan behöva flytta styrväxeln också.
I racing så pratar man inte så mycket om ackerman för det är så små styrutslag att det gör knappt någon skillnad. Ackerman kan väl egentligen ses som en dynamisk toe, På långsamma banor så kör man med positiv ackerman där innerhjulet får mer toe ut och på snabba banor med negativ ackerman och då får ytterhjulet mer toe in.
Jag vet inte om just parallellsteer är det ultimata för drifting för även om bilen går sidledes så ska ju framhjulen följa en kurva. Viktförflyttningen gör att ytterhjulet belastas mer som är tvärtom mot för vanlig körning så negativ ackerman borde väl egentligen fungera bäst.