Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ragge_c »

ToTTeN wrote:
ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?


ne jag försökte åka på ställ för det mesta :) nez drift kiten har anti ackerman, detta vet jag inte riktigt varför, vet butterfly ?
jag körde med e46 armar för att få ut hjulen lite från karossen då dessa är 3cm vidare på varje sidan,
ökade ju på styrvinkeln en del så det tog ju i rambenen annars, det gjorde det ju iof ändå sen men, hehe
därför jag ska fixa egna länkarmar som breddar 5 6 cm
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

ragge_c wrote:
ToTTeN wrote:
ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?


ne jag försökte åka på ställ för det mesta :) nez drift kiten har anti ackerman, detta vet jag inte riktigt varför, vet butterfly ?
jag körde med e46 armar för att få ut hjulen lite från karossen då dessa är 3cm vidare på varje sidan,
ökade ju på styrvinkeln en del så det tog ju i rambenen annars, det gjorde det ju iof ändå sen men, hehe
därför jag ska fixa egna länkarmar som breddar 5 6 cm



e46 Bärarmar flyttar som sagt ut hjulet en bit. Det blir alltså mer camber och bör även gelite mer plats i hjulhusen, för att kunna svänga mer.
Att ha minder eller ingen ackerman, bör vara en fördel om man åker på sladd. Jag vet att det labbades en del med det i Crosskart för många år sedan.
Och läser man på länken till driftforumet...så är dom tveklöst positiva.

Om massor med camber är bra till drifting, är jag mer tveksam till ?
Men vill man ha mindre camber än vad e46 bärarmarna ger....så kan man ju justera ut benen i överänden...och förhoppningsvis få ännu bättre plats i hjuklhuset.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ragge_c »

jooo men vad tror du om anti ackerman ?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

ragge_c wrote:jooo men vad tror du om anti ackerman ?


Om det inte var det jag svarade på...så förstår jag inte frågan.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ragge_c »

som jag ser det har vi bara pratat true ackerman till parralellsteer ? :)
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

ragge_c wrote:som jag ser det har vi bara pratat true ackerman till parralellsteer ? :)

Förklara vad du menar då ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

Vi får nog bygga om sonens e30/Volvo Turbo till ren driftbil....så vi har något att testa med.
Som det är nu, så står den bara.

Image
Image
Last edited by ButterflyRacing on 04 Jan 2012, 18:26, edited 1 time in total.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ragge_c »

Image



vi håller oss till blå punkt som spindelled, ta bort det gula, o gröna punkten
e36 spindel med styrväxel på framsidan, svart är true ackerman, röd parralell, o lägger vi en infästnigspunkt innanför den röda, så får vi anti ackerman ?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

ragge_c wrote:Image



vi håller oss till blå punkt som spindelled, ta bort det gula, o gröna punkten
e36 spindel med styrväxel på framsidan, svart är true ackerman, röd parralell, o lägger vi en infästnigspunkt innanför den röda, så får vi anti ackerman ?

Du menar att man ska gå förbi 0%..??
Vad skulle det vara bra för ? Aldrig hört talas om.
Har du några länkar man kan läsa om det ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ragge_c »

http://www.driftlive.com/forums/showthread.php?t=515
sista inlägget står det, wisefabskit ligger en bit innanför parralellsteer, men inte en aning varför dom gör de,
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Per Eriksson »

Jag har E36 växel på E30 och var tvungen att jacka ur rambenen 2-3cm för att slippa begränsa utslaget i växeln så vinkel finns o räcker, möjligen att man kan fixa lite mer parallell hjulförning men kör fortare så löser det sig ändå.
/Per
a.k.a. Jevlar
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Niklas Sandström »

Det är inte bara infästningen för yttre styrled som gör ackerman utan även var styrväxeln sitter i längsled i bilen.

Jag har flyttat fram främre hjulcentrum så mycket att med original E36 spindel så har jag negativ ackerman där ytterhjulet styr mer än det inre. Flyttar jag fram styrväxeln så kan jag ändra till parallellsteer eller positiv ackerman.

http://www.smithees-racetech.com.au/ackerman.html
http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

Niklas Sandström wrote:Det är inte bara infästningen för yttre styrled som gör ackerman utan även var styrväxeln sitter i längsled i bilen.

Jag har flyttat fram främre hjulcentrum så mycket att med original E36 spindel så har jag negativ ackerman där ytterhjulet styr mer än det inre. Flyttar jag fram styrväxeln så kan jag ändra till parallellsteer eller positiv ackerman.

http://www.smithees-racetech.com.au/ackerman.html
http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm


Usch....nu blev det överkurs....... 8)
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ToTTeN »

Ja verkligen. Nu blev det svårt. Ska jag göra som på mina första bilder eller ska jag lära mig engelska och läsa de där 2 sidorna...
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Niklas Sandström »

Om du kortar styrarmarna för att få snabbare styrning/mer styrvinkel så kan du göra det. Men bara för att du kortar dom och lägger lederna i vinkel med axeltappen så betyder det inte att du får parallellsteer automatiskt utan du kan behöva flytta styrväxeln också.

I racing så pratar man inte så mycket om ackerman för det är så små styrutslag att det gör knappt någon skillnad. Ackerman kan väl egentligen ses som en dynamisk toe, På långsamma banor så kör man med positiv ackerman där innerhjulet får mer toe ut och på snabba banor med negativ ackerman och då får ytterhjulet mer toe in.

Jag vet inte om just parallellsteer är det ultimata för drifting för även om bilen går sidledes så ska ju framhjulen följa en kurva. Viktförflyttningen gör att ytterhjulet belastas mer som är tvärtom mot för vanlig körning så negativ ackerman borde väl egentligen fungera bäst.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Andy_b »

Så här gjorde jag på min e30
Image
Image
pm om det är nått
User avatar
AGranlund
Posts: 659
Joined: 04 Nov 2009, 21:01
Location: Karlstad

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by AGranlund »

Andy,, hur blev skillnaden? Betydlig skillnad?
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Post Reply