Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ToTTeN »

Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)

Vill kunna köra bana och drifting med bilen. (Både ha och äta kakan)

Bilen gäller en Bmw e36 "320"

Lånade bilder
Image
Image

Image


Bild på min bil. Inte så rockiga styrvinklar
Image

Men man trivs ju här med. Någon som känner igen sig?
Image[/img]
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

ToTTeN wrote:Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)


Paralellstyrning ska inte vara några problem. Det kan bli lite bångstyrig vid tex fickparkering och u-svängar i låg fart.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ToTTeN »

ButterflyRacing wrote:
ToTTeN wrote:Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)


Paralellstyrning ska inte vara några problem. Det kan bli lite bångstyrig vid tex fickparkering och u-svängar i låg fart.



Usvängar i låg fart och paralellstyrning borde ju bara bli lättare? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Om inte faster agda kör bara.

Hur ska man göra för att svetsa gjutgods på bästa sätt? Eller lösa detta på något annat sätt.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Hool
Posts: 1161
Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Hool »

ToTTeN wrote:
ButterflyRacing wrote:
ToTTeN wrote:Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)


Paralellstyrning ska inte vara några problem. Det kan bli lite bångstyrig vid tex fickparkering och u-svängar i låg fart.



Usvängar i låg fart och paralellstyrning borde ju bara bli lättare? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Om inte faster agda kör bara.

Hur ska man göra för att svetsa gjutgods på bästa sätt? Eller lösa detta på något annat sätt.


Svetsa gjutgods är inte helt enkelt.. Kräver både förvärme och rejäl massering med slagghackan medans det svalnar. Kan i vissa fall även behövas eftervärme..

Sedan måste du även ha rätt elektrod..
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Niklas Sandström »

Hool wrote:Svetsa gjutgods är inte helt enkelt.. Kräver både förvärme och rejäl massering med slagghackan medans det svalnar. Kan i vissa fall även behövas eftervärme..

Sedan måste du även ha rätt elektrod..


Det är smitt gjutstål och går bra att svetsa med MIG, Har lagat nån spindel på rallycrossbilen och dom håller ännu.
User avatar
AGranlund
Posts: 659
Joined: 04 Nov 2009, 21:01
Location: Karlstad

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by AGranlund »

jag svetsade om ena fästörat till bromsoket med miggen å det håller oxå än, eftersom bromsoket ligger 5mm från fälgen valde jag att göra så, för skulle svetsen pajja så skulle bara oket lägga sig mot fälgen, lite OT men tänkte bara på svetsningen. men som de skriver ovan så finns ju bra elektråder till pinnsvetsen för sånt, vi svetsar nästan dagligen gjutgärn på jobbet å det funkar. men man vill ju vara helt säker nr det gäller styr gräjjerna då!
Last edited by AGranlund on 04 Jan 2012, 11:51, edited 1 time in total.
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
User avatar
Hool
Posts: 1161
Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Hool »

Går även svetsa med mig.. Men man måste vara nogrann och kolla upp vad det ska vara för tråd..

Image

Image

Kom att tänka på den här modden.. Snubben kör E36 med E46 bärarmar.. Källa .. Bimmerforums.com Seadan hur bra det funkar i verkligeheten? Vettefan. . Jag har iaf svårt att ta folk som svetsar TIG i tshirt seriöst :mrgreen:
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Hampusjacobsson »

Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 135#449135
Hampus Jacobsson
0730 554033
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

Hampusjacobsson wrote:Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?


e30 har inte samma problem som e36 mm.
När man bygger om e36 mm, försöker man efterlikna det e30 redan har.

e30 her korta armar......e36 har långa.
Det är därför man kör med e36 styrväxel på e30 för att få mindre rattvarv och större utslag.


Ska man svetsa i e30-spindeln, ska det vara för att ändra rollcentra.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by Hampusjacobsson »

ButterflyRacing wrote:
Hampusjacobsson wrote:Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?


e30 har inte samma problem som e36 mm.
När man bygger om e36 mm, försöker man efterlikna det e30 redan har.

e30 her korta armar......e36 har långa.
Det är därför man kör med e36 styrväxel på e30 för att få mindre rattvarv och större utslag.


Ska man svetsa i e30-spindeln, ska det vara för att ändra rollcentra.


så de räcker att byta styrväxlen så får man mer styrvinkel? Kan man inte göra något mer för att få mer styrvinkel?
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 135#449135
Hampus Jacobsson
0730 554033
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

Hampusjacobsson wrote:
ButterflyRacing wrote:
Hampusjacobsson wrote:Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?


e30 har inte samma problem som e36 mm.
När man bygger om e36 mm, försöker man efterlikna det e30 redan har.

e30 her korta armar......e36 har långa.
Det är därför man kör med e36 styrväxel på e30 för att få mindre rattvarv och större utslag.


Ska man svetsa i e30-spindeln, ska det vara för att ändra rollcentra.


så de räcker att byta styrväxlen så får man mer styrvinkel? Kan man inte göra något mer för att få mer styrvinkel?

Vadå något mer....? Ska du ha hjulen att vända åt fel håll ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ragge_c »

http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=603

här finns en tråd då vi diskuterar detta,


finns inget bra mellanting för bankörning/drifting,

förra året flyttade jag in fästet för styränden, o körde med e46armar,
men detta år ska dom svetsas om igen då jag snokat reda på lite nya inställningar,
och tänkte även bygga egna länkarmar :)
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ToTTeN »

ragge_c wrote:http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=603

här finns en tråd då vi diskuterar detta,


finns inget bra mellanting för bankörning/drifting,

förra året flyttade jag in fästet för styränden, o körde med e46armar,
men detta år ska dom svetsas om igen då jag snokat reda på lite nya inställningar,
och tänkte även bygga egna länkarmar :)



Hur uppförde den sig på vägen ??
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ragge_c »

mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Jag tror inte Acerman är så noga vid bankörning. Det är ju mest ytterhjulet som "bestämmer"

Vinkeln ser ut så här:
Image

På bilden sitter styrväxeln bakom axeln.
Sitter den framför följer styrarmarna linjen...och utanför kulbulten.

Om linjerna möts i bakaxeln har man 100% acerman
Parallelstyrning innebär att linjerna går rakt bakåt....och möts anldrig.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ButterflyRacing »

Image
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Post by ToTTeN »

ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Post Reply