BMW 340im m60b40 Vortech E30

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Jonas Jacobsson
Posts: 14
Joined: 16 Apr 2011, 09:03

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by Jonas Jacobsson »

Här går det med stora steg framåt. :D
Skall bli kul att se resultatet.
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BmWkrille »

Tänkte det är väl dags för en update här då maskin är i för gott nu efter allt inpassande av allt. :)
Inte alls många timmar kvar till uppstart nu, lite eljobb kvar samt lite avgassvetsande fram till kattarna.

540 koppling monteras

Image

Grenrör och koppling på plats

Image

Stag från pedal till bromsservo klart.

Image
Image

maskin på plats. samt huvgångjärn från e39 har monterats. kolfiberhuv från ACM
Image
Image

Fick svetsa på en aluböj på kylarn då det blev lite tajt
Image
Image

Huven inpassad och klar. Nu skall det fällas ner dolda huvlås samt skall den klarlackas. ACM gör jävla fina grejer!

Image

Hoppas snön håller sig borta nån vecka till så man hinner med e öööörnis till iår :twisted:
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by _TH_ »

Ser bra ut!
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by Andy_b »

är grymt avis på dej just nu
massa garage flytt har gjort så att jag inte ens börjat med min ennu
pm om det är nått
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by Soppa »

snyggt som fan. riktigt fint jobb. bara att jobba på så hoppas ja vi får sen en böörnis snart
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BmWkrille »

Tack grabbar!

Andy_b wrote:är grymt avis på dej just nu
massa garage flytt har gjort så att jag inte ens börjat med min ennu


Ajfan, surt. Frustrerande att inte få skruva när man är skruvasugen, vet precis hur det känns :D Har varit en tuff höst på jobbet så jag har inte fått skruva så mycket som jag velat heller...
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by Bolero »

Hur går det här?!

Ser riktigt fett ut!

Ser tight ut mellan fläkten och slangen till kylaren, hade samma problem med min e34 540, när jag körde lite inspirerande körning så gick slangen i och gjorde hål på fanskapet, akta så det inte händer dig! =)

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by ButterflyRacing »

BmWkrille wrote:Image


Jag vill protestera mot den krokiga pinnen till bromsarna. Och jag hoppas SFRO gör det samma.

Så här ska det se ut !

Image
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BmWkrille »

Bolero wrote:Hur går det här?!

Ser riktigt fett ut!

Ser tight ut mellan fläkten och slangen till kylaren, hade samma problem med min e34 540, när jag körde lite inspirerande körning så gick slangen i och gjorde hål på fanskapet, akta så det inte händer dig! =)

Mvh


Det går sådär! Maskin är startad och varmkörd iaf... http://www.youtube.com/watch?v=wHwlzD6BsCE
Nej då, jag har satt på en e30 visco istället så det finns gott om plats, ser kanske lite galet ut på bilden bara...
Men knappt några mätare fungerar, ingen temp, varv eller soppa. funderar på om si batterierna stått och dött sen i höstas?! har mätt fram så jag kopplat motorkontakten rätt iaf, nåt annat har jag inte rört...
Sen slirar kopplings-svinet. 1an 2an går bra, får i trean och fyran och det slirar som satan, kan inte för min värld förstå varför bara, har snart kliat mig flint....

[quote="ButterflyRacing"]

Jag vill protestera mot den krokiga pinnen till bromsarna. Och jag hoppas SFRO gör det samma.


[quote]

Jaså, tycker du? den är bockad i ganska tjockväggigt rostfritt stål med en m10 gängstång inuti, den är och känns väldigt stabil iaf... får se vad dom säger iaf så får man ta smällen då. Hade ingen lust att göra stora hål i ramkonstruktionen bara, det brukar vara mindre populärt
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BmWkrille »

ButterflyRacing wrote:
BmWkrille wrote:Image


Jag vill protestera mot den krokiga pinnen till bromsarna. Och jag hoppas SFRO gör det samma.

Så här ska det se ut !


Image


Sedan såg inte den där infästningen alltför stabil ut! hela servot lär ju flytta sig vid en tvärnit :?
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
rydan
Posts: 141
Joined: 11 Aug 2009, 21:49
Location: Arboga

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by rydan »

GRYMT!!! :D
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by ButterflyRacing »

BmWkrille wrote:

Image
Sedan såg inte den där infästningen alltför stabil ut! hela servot lär ju flytta sig vid en tvärnit :?


Ja....nu var det ju inte infästningarna jag hänvisade till...det var hur kraften mellan pedal och h-cyl bör se ut.
Bilderna var dom ända jag hittade som kunda beskriva vad jag menade.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BmWkrille »

Jag förstår vad du menar, som du visar är ju hur det är org. Många har gjort som jag också och uppenbarligen fungerar det också
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
jonashelin
Posts: 147
Joined: 25 May 2011, 16:55
Location: Malmberget

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by jonashelin »

BmWkrille wrote:Jag förstår vad du menar, som du visar är ju hur det är org. Många har gjort som jag också och uppenbarligen fungerar det också

jag kör själv med liknande stag dock är den mycket fulare då den är gjord i fyrkantsprofil, men jag förstår då inte varför det skulle vara en dålig lösning, det är ju rätt onödigt att göra det komplicerat för sig och bevisligen funkar denna lösning.
http://www.Garaget.org/Deora" onclick="window.open(this.href);return false;

Chevrolet Monte Carlo -71

Bmw e36 328 Coupé Kompressor -95 (Såld)
Bmw e30 340 V8 M60b40 6vxl Touring -89 (Såld)
Bmw e30 335 M30B34 Coupé -88 (Såld)
Mercedes w201 190 2,3 Turbo -89 (Såld)
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by erikjakan »

Lyssna på Butterfly nu.

Det är rent livsfarligt om den biten fallerar, ska det vara böjt, då vill jag se minst 25mm fyrkantsprofil och 2,5 mm gods på det.

Man är starkare i benen än man tror!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BusE »

Finns det plats så kan du ju förstärka pinnen vid böjarna. sätt typ som en triangel formad plåt bit så blir det stöd från raka ytan genom hela böjen.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by ButterflyRacing »

jonashelin wrote:
BmWkrille wrote:Jag förstår vad du menar, som du visar är ju hur det är org. Många har gjort som jag också och uppenbarligen fungerar det också

jag kör själv med liknande stag dock är den mycket fulare då den är gjord i fyrkantsprofil, men jag förstår då inte varför det skulle vara en dålig lösning, det är ju rätt onödigt att göra det komplicerat för sig och bevisligen funkar denna lösning.


Om du kan ta tag i ratten...och trycka så hårt på pedalen...så pedalen böjer sig först...så kan jag acseptera den lösningen.
Annars är den bara dum.
Att andra gjort så förut, betyder inte att det är bra.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Post Reply