BusE´s m535 Turbo PPF H.O (SÅLD!)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by BusE »

Japp shadowline lister blir det :)
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
Beaver6
Posts: 882
Joined: 16 Apr 2009, 16:09
Location: gällivare/malmberget

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by Beaver6 »

BusE wrote:Japp shadowline lister blir det :)


Shadowlinelister gör sjuk skillnad, synd att dom inte växer på träd :( Läste längre bak i tråden att du körde "special kolvbult" är det något du tillverkat själv eller går det att handla grövre någonstans? Ifall du gjorde dom själv, vilket material valde du? Mvh/Chrille
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by BusE »

Beaver6 wrote:
BusE wrote:Japp shadowline lister blir det :)


Shadowlinelister gör sjuk skillnad, synd att dom inte växer på träd :( Läste längre bak i tråden att du körde "special kolvbult" är det något du tillverkat själv eller går det att handla grövre någonstans? Ifall du gjorde dom själv, vilket material valde du? Mvh/Chrille
Nee igentligen är det inget speciellt med dom förutom att dom är grövre bara, som tex hd-bult till en cp kolv. Orginal kolvbultarna e skit tunna till dom här kolvarna, jag beställde mina kolvar från staterna, hemsidan har jag ej kvar tyvärr.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
Beaver6
Posts: 882
Joined: 16 Apr 2009, 16:09
Location: gällivare/malmberget

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by Beaver6 »

Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by Pimplaren »

Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by BusE »

Pimplaren wrote:
Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)
Mina kolvbultar var riktigt klena, jämförde man med en org m30 bult så var den bra grövre, skulle använt sånna men en polare skulle beställa kolvbultar så passade på o beställa till mig med.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
Beaver6
Posts: 882
Joined: 16 Apr 2009, 16:09
Location: gällivare/malmberget

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by Beaver6 »

Pimplaren wrote:
Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)




Jag menade m106:an som sitter i bmw 745 original givetvis. Är mycket väl medveten att det laddas friskt på m30 standardbotten men tänkte om m106:an hade en specifik kolvbult som var klenare än m30:ins. Jag lär se när jag river..
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by Pimplaren »

Beaver6 wrote:
Pimplaren wrote:
Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)




Jag menade m106:an som sitter i bmw 745 original givetvis. Är mycket väl medveten att det laddas friskt på m30 standardbotten men tänkte om m106:an hade en specifik kolvbult som var klenare än m30:ins. Jag lär se när jag river..

Jag körde stenhård med min m106 motor helt org förutom oring arp och vassare kamaxel.. Hittar ingen bild på min kolvbult men det såg inte speciellt klena ut när jag smällde ihop den maskinen :)
Även Jorgen här på PPF jorde 650(typ) whp med standard bottendel i m30.

Allt beror på hur mkt effekt du ska ha, jag har fått veta att en cp kolv på en 6a ska klara ca 900 i motorn.

Och sålångt tänkte du väl ändå inte gå med m106 i 745ia? =) bara det jag ville komma till....
Dina kolvbultar pallar din tilltänkta effekt!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by Bmwandreas »

Det beror helt på vilket cylindertryck man har. Mer vrid kräver kraftigare prylar.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Beaver6
Posts: 882
Joined: 16 Apr 2009, 16:09
Location: gällivare/malmberget

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by Beaver6 »

Pimplaren: Om min bottendel kommer att palla min tilltänkta effekt det vet jag inte men det får framtiden utvisa. Hade gärna kört cp-kolvar+ ppf-stakar och det är fullt möjligt att det slutar så i framtiden också men till en början blir det bara omlagrad botten med nya ringar + cooperring, arp överallt , z55 och ett 6766 aggregat. Jag kommer nog inte fara fram så våldsamt med denna bil men när jag väl tar den till en bromsbänk så lär man väl kräma på tills något bottnar och antingen havererar det där eller kanske senare framöver men då är det bara att dyka i skruvarkläderna igen och göra om göra rätt :) Mvh
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Post by BusE »

Det rullar på med ihop plockning av bilen, soppa systemet i bagaget så gott som klart, dragit om lite el så det ser bättre ut sen ska pro-mille tvätta och flöda spridarna och pumparna.

i Motorummet har jag med dragit om lite el och börjat montera lite detaljer.

gjorde ett leakdown test på motorn idag och det visade ett läkage på 6-7% kall motor så motorn är i sin ordning. Turbon därimot har 2 spruckna impeller och bilen har ju blå rykt vid varje uppstart efter körning så turbon har nog tackat för sig, hoppas det går att ordna med garantin.

Så ser turbon ut:
Image
Image
Image

Leak down tester lånad av pro-mille tack för det!
Image

mvh / J
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Post by stiiiv_ »

Hur kommer det sig att inpellern på turbo har pajja? Kommit in nå skit i turbon? Eller är det matrial fel?

Hoppas det löser sig inte billiga turbos!!!

Vart tog bitarna vägen i motorn?

Mvh
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Post by Bmwandreas »

Är de inge skit som kommit in är det garanterat garanti.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re:

Post by JockE28 »

3riksson wrote:JockeE28 - smidigaste citeringen på PPF ever?
Jag måste vart full, kommer inte ens ihåg denna tråden? :oops:
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Post by pro_mille »

BusE har alltid kört med luftfilter.
Har inte gått så himla många mil heller.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Post by BusE »

Japp kört med luftfilter sen första dagen turbon startades upp, köpte filter samtidigt som turbon. Har gjort rent o skakat på intercoolern och där ramlade ena biten ur till impellen, den andra måste ha gått igenom motorn, annars ser alla tryckrör och ic fina ut så ingen skit har passerat där.

köpte ju turbon o massa andra saker snart för ett år sen, bilen har gått totalt ca 200mil ink bromsning med turbon.

Har skickat ett pm till bäckis så får se hur det löser sig.

mvh / J
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Post by Mats Ivarson »

Skador där luften kommer in i turbon (inducern) = smuts.
Skador på exducern (där denna är skadad) brukar vara övervarv.
Haft laddluftsläckage?

Mats
Post Reply