Oöppnad M50 = 406 whp :)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
mikael_st wrote:hmm jag är inte alls insatt i det, men man (jag) vill ha något som är enkelt att koppla in samt lätt att återställa till orginal Civinco pnp verkar vara att bra alternativ dock dyrt..
Civinco verkar rena dyngan tycker jag. Krångligt å hålla på med och begränsade inställningsmöjligheter.
två polare har haft det och den ena har kastat bort det och ersatt med autronic och den andra ska kasta skiten...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
E24 wrote:Bmwandreas wrote:Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.
530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp
man blir lite besviken när man läser sånt
Dock stämmer inte 30% förlust alla gånger? Patriks M635 (M635forever) fick 252whp på Bert-olas dyno. Den motorn har visserligen portade kanaler. Men orginal ska de ha 276 i motorn?
/Farre
Rättelse!
Den fick 254,1 whp och har 286 i motor original.
Enda som är gjort i motorn är masserad topp med raceslipning på ventiler.
Originalsprutet har mappats av J.Weise innan toppen moddades.
En ommappning av sprutet skulle ge några hk till förmodligen, då den går snålt på låga varv och fett från 4500rpm.
Var en M5 E39 med nybytt vanos och nya LMM:s som fick 306whp precis före min bänkades, han åkte fort och gömde sig med bilen efter resultatet.
Var även en E30 320is (italienska M3:an) med kolfiberinsug vassare kammar och masserad topp + ommappat originalsprut, han fick 180whp som bästa pull, men hade på rullar bänkat fram runt 230whp.
Varför skiljer det så mycket på rullar mot dynapacken?
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)
Orginal M50 bromsad 560hp 633nm på hjulen hos ppf vid 1.5bar
Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)
Har missat denna tråden så jag börjar på sida ett nu....
140% får inte jag det till.
Räknar man med ungefär samma förluster i drivlinan så får jag det till 124% effektökning med 1,1 bar, vilket i sig är väldigt bra. Hur mkt hade ni mappat tändning etc för att få 167 whp som sugis? Den ökade effektiviteten kan förklaras med att E85 trivs bra med det kompet och det laddtrycket. Squishareor etc är optimalt vid just den lasten för det bränslet. Bra kombo med andra ord.
140% får inte jag det till.
Räknar man med ungefär samma förluster i drivlinan så får jag det till 124% effektökning med 1,1 bar, vilket i sig är väldigt bra. Hur mkt hade ni mappat tändning etc för att få 167 whp som sugis? Den ökade effektiviteten kan förklaras med att E85 trivs bra med det kompet och det laddtrycket. Squishareor etc är optimalt vid just den lasten för det bränslet. Bra kombo med andra ord.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)
Den va optimerad som sugis med E85 före.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.