gatlegal e36 compact turbo i bilsport ???

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

gatlegal e36 compact turbo i bilsport ???

Post by affe »

Har också lurat på de att biltilverkarns avgascetifikation faller när man reggar med e85, är det bara att åka in me snurran på och hävda att effekten inte är höjd med mer än 10 procent ? eller är det någon som är insatt i ämmnet.
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: gatlegal e36 compact turbo i bilsport ???

Post by Spiidfriik »

Förutsättningarna är väl i (mycket) korta drag: Regad som "ombyggt fordon" (med allt vad det innebär), miljökonverterad (vanligtvis genom användande av E85 bränsle) vilket gör att kravet på avgacertifiering faller, max 150kw/1000kg, bromspapper och minst 0,3 i ladd vid överladdning.
I övrigt att grejerna under huven inte är uppenbart dimensionerade för annat än den angivna (och med bromspapper styrkta) effekten. Ingen HX55 om du anger 265hk...

Inget krav på avgascertifiering betyder i praktiken att motorn är helt fri. Du kan tillverka en helt egen motor om du vill. Även motorstyrningen är fri. Men den ska givetvis fortfarande vara utrustad med trestegs avgasrening (sluten vevhusventilation, lambdasondsreglering och katalysator) samt klara de vanliga avgaskraven.

Om jag har fattat saken rätt.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: gatlegal e36 compact turbo i bilsport ???

Post by jorgen »

Du har fattat det väldigt rätt. Sfro släpper inte igenom något snabbt snik bygge. Min kontaktman inom sfro har varit väldigt tydlig med att tala om att det måste vara riktigt snyggt byggt. Så jag fick mej ett litet förhör om jag kunde med svets mm :p så att komma in med ett bygge som ser för jävligt ut är nog bara att glömma då det är en gråzon när det gäller att regga med turbo
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Post Reply