Eldragning för bränslepumpar.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Eldragning för bränslepumpar.
Håller på o dra fram el för mitt vackra bränslesystem som ännu inte existerar men skitsamma..
Dragit 3x0,75mm2 för två 044:or och en original 528 e28 pump som förpump.
Blev lite misstänksam att de inte skulle palla pumparna och kollade runt och fick se att 044:orna kräver 13amp och 13,4 volt
Googla runt lite och läste till mig att 2,5mm2 skall räcka för att leverera 12v till pumparna. Skulle helst vara 4mm2 men de e fan stora grejor i en bil.
0,75mm2 kablarna är strax över 4 meter långa och bör ha 0,138 volt i spänningsfall per meter.
Vad har ni använt och vad BÖR man använda för grovlek. Jag är ruggigt novis inom el.
TACK FÖR HJÄLPEN
Dragit 3x0,75mm2 för två 044:or och en original 528 e28 pump som förpump.
Blev lite misstänksam att de inte skulle palla pumparna och kollade runt och fick se att 044:orna kräver 13amp och 13,4 volt
Googla runt lite och läste till mig att 2,5mm2 skall räcka för att leverera 12v till pumparna. Skulle helst vara 4mm2 men de e fan stora grejor i en bil.
0,75mm2 kablarna är strax över 4 meter långa och bör ha 0,138 volt i spänningsfall per meter.
Vad har ni använt och vad BÖR man använda för grovlek. Jag är ruggigt novis inom el.
TACK FÖR HJÄLPEN
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Eldragning för bränslepumpar.
jag kommer använda 6mm2 till 2st 044 pumpar.
Kan bli väldigt varmt annars, palla ligga på gränsen.. bara dimensionera upp så ser det dessutom fläskigare ut med
Kan bli väldigt varmt annars, palla ligga på gränsen.. bara dimensionera upp så ser det dessutom fläskigare ut med
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Dawe_A wrote:jag kommer använda 6mm2 till 2st 044 pumpar.
Kan bli väldigt varmt annars, palla ligga på gränsen.. bara dimensionera upp så ser det dessutom fläskigare ut med
Antar att du kör en enkel kabel då?
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Kanske måste bli att gå upp till 6mm2 per pump.
Hittade en sjysst kalkylator
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
På 4 meter så tappar man nästan 0,5v om kan kör 4mm2.
På 6mm2 så ligger man på 0,3v i fall.
2,5mm2 klarar ju 16A men på 4 meter så tappar man runt 0,750v så de känns ju dumt..
Pumparna mår ju bäst vid 13,4 volt.
Jag tänkte ju dra mina pumpar separata med separata brytare och skita i reläer.
Blir att handla en massa nya kablar och brytare då om jag inte hittar nåt i mitt lager.
Hittade en sjysst kalkylator
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
På 4 meter så tappar man nästan 0,5v om kan kör 4mm2.
På 6mm2 så ligger man på 0,3v i fall.
2,5mm2 klarar ju 16A men på 4 meter så tappar man runt 0,750v så de känns ju dumt..
Pumparna mår ju bäst vid 13,4 volt.
Jag tänkte ju dra mina pumpar separata med separata brytare och skita i reläer.
Blir att handla en massa nya kablar och brytare då om jag inte hittar nåt i mitt lager.
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Eldragning för bränslepumpar.
En vanlig vippströmbrytare mår inte heller jättebra av att leda 30-40A konstant. Dra fram nytt matarkablage och låt originalkablaget till pumpen sköta förpumpen och tillslaget på relät.
Betydligt bättre lösning!
Betydligt bättre lösning!
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Bumpe wrote:En vanlig vippströmbrytare mår inte heller jättebra av att leda 30-40A konstant. Dra fram nytt matarkablage och låt originalkablaget till pumpen sköta förpumpen och tillslaget på relät.
Betydligt bättre lösning!
De kablaget ligger i en påse..
Jag kommer att dra separata brytare som klarar 25a/st.
Har inte bestämt mig än dock om det blir 4mm2 lr 6mm2.
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Varför via brytare och inte relä? Bästa är väl att bara kunna vrida igång nyckeln och sen köra?
Vill du ha brytare på dom så montera relä ändå
Vill du ha brytare på dom så montera relä ändå
V8
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Om du ska köra stand alone sprut finns det ju ingen mening med brytare. Mycket smidigare att låta sprutet sköta det.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eldragning för bränslepumpar.
har inget med å göra om pumparna mår bra vid 13.4v dom är testade vid 13.4v så mer ström så leverar de mer, mindre ström så leverar de mindre.
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Bmw*Alex wrote:har inget med å göra om pumparna mår bra vid 13.4v dom är testade vid 13.4v så mer ström så leverar de mer, mindre ström så leverar de mindre.
mvh
What? Spänning anges i volt (V) och Ström anges i ampere (A),
Och som många andra redan har sagt, montera dit ett relä! Jag hade ett 30A-relä förut, men det smälte Så nu sitter det ett 40A-relä, avsäkrat med 30A. 2st 044or.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Nån som vill slänga upp ett schema då?
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Har också en fråga ang bränslesystem så jag tar den i samma tråd.
Ska in med en 044 i e36. Hur ska jag koppla så att den hoppar igång när jag vrider på nyckeln?
Ska in med en 044 i e36. Hur ska jag koppla så att den hoppar igång när jag vrider på nyckeln?
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Jag använder ms!St3v3 wrote:Vad kör ni med för sprut?
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se
Re: Eldragning för bränslepumpar.
_2499 wrote:Jag använder ms!St3v3 wrote:Vad kör ni med för sprut?
Då sköter sprutet att pumparna går i några sekunder när du vrider på tändningen och sen när du vrider runt motorn.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eldragning för bränslepumpar.
Det låter kanske komplicerat... Men det krävs ingen raketforskare för att bygga ett enkelt elsystem till pumparna!
Du kör en bil med insprutmotor förmodar jag. Då har du alltså en kabel från styrdonet som ger ut "styrspänning" till ett relä för orginal bränslepumpen då du vrider på tändningen och kör i startläget på nyckeln!
Den kabeln letar du upp (genom att mäta i kontakten i motorhärvan), sedan monterar du TVÅ extraljusrelän med passande grovlek på kablar (rek lite dyrare bosch relän då det finns mycket skit idag). Och kopplar följande:
Gradering på relät:
30: Spänning från batteri med säkring
85: Jord
86: Styrspänning från styrdonet
87: Till bränslepumpen
Två relän = ett till varje pump. MEN du grenar ut kabel nr 86 till båda reläna, dom andra kablarna skulle jag dra dubletter av hela vägen.
Lycka till!
Du kör en bil med insprutmotor förmodar jag. Då har du alltså en kabel från styrdonet som ger ut "styrspänning" till ett relä för orginal bränslepumpen då du vrider på tändningen och kör i startläget på nyckeln!
Den kabeln letar du upp (genom att mäta i kontakten i motorhärvan), sedan monterar du TVÅ extraljusrelän med passande grovlek på kablar (rek lite dyrare bosch relän då det finns mycket skit idag). Och kopplar följande:
Gradering på relät:
30: Spänning från batteri med säkring
85: Jord
86: Styrspänning från styrdonet
87: Till bränslepumpen
Två relän = ett till varje pump. MEN du grenar ut kabel nr 86 till båda reläna, dom andra kablarna skulle jag dra dubletter av hela vägen.
Lycka till!
Prestanda med stil!
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Eldragning för bränslepumpar.
dom flesta sprut brukar jorda utgången när den är aktiviserat (open collector)
så man får lägga + på 85 i stället för jord.
om reläet har inbygd diod, så måste man få + och - på 85 och 86 rätt
så man får lägga + på 85 i stället för jord.
om reläet har inbygd diod, så måste man få + och - på 85 och 86 rätt
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt