Eldragning för bränslepumpar.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Eldragning för bränslepumpar.

Post by Blöjan »

Håller på o dra fram el för mitt vackra bränslesystem som ännu inte existerar men skitsamma..


Dragit 3x0,75mm2 för två 044:or och en original 528 e28 pump som förpump.

Blev lite misstänksam att de inte skulle palla pumparna och kollade runt och fick se att 044:orna kräver 13amp och 13,4 volt

Googla runt lite och läste till mig att 2,5mm2 skall räcka för att leverera 12v till pumparna. Skulle helst vara 4mm2 men de e fan stora grejor i en bil.

0,75mm2 kablarna är strax över 4 meter långa och bör ha 0,138 volt i spänningsfall per meter.



Vad har ni använt och vad BÖR man använda för grovlek. Jag är ruggigt novis inom el.

TACK FÖR HJÄLPEN
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Dawe_A »

jag kommer använda 6mm2 till 2st 044 pumpar.


Kan bli väldigt varmt annars, palla ligga på gränsen.. bara dimensionera upp så ser det dessutom fläskigare ut med :wink:
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Blöjan »

Dawe_A wrote:jag kommer använda 6mm2 till 2st 044 pumpar.


Kan bli väldigt varmt annars, palla ligga på gränsen.. bara dimensionera upp så ser det dessutom fläskigare ut med :wink:



Antar att du kör en enkel kabel då?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Blöjan »

Kanske måste bli att gå upp till 6mm2 per pump.

Hittade en sjysst kalkylator
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

På 4 meter så tappar man nästan 0,5v om kan kör 4mm2.
På 6mm2 så ligger man på 0,3v i fall.
2,5mm2 klarar ju 16A men på 4 meter så tappar man runt 0,750v så de känns ju dumt..

Pumparna mår ju bäst vid 13,4 volt.


Jag tänkte ju dra mina pumpar separata med separata brytare och skita i reläer.

Blir att handla en massa nya kablar och brytare då om jag inte hittar nåt i mitt lager.
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Bumpe »

En vanlig vippströmbrytare mår inte heller jättebra av att leda 30-40A konstant. Dra fram nytt matarkablage och låt originalkablaget till pumpen sköta förpumpen och tillslaget på relät.

Betydligt bättre lösning!
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Blöjan »

Bumpe wrote:En vanlig vippströmbrytare mår inte heller jättebra av att leda 30-40A konstant. Dra fram nytt matarkablage och låt originalkablaget till pumpen sköta förpumpen och tillslaget på relät.

Betydligt bättre lösning!



De kablaget ligger i en påse..


Jag kommer att dra separata brytare som klarar 25a/st.

Har inte bestämt mig än dock om det blir 4mm2 lr 6mm2.
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by St3v3 »

Varför via brytare och inte relä? Bästa är väl att bara kunna vrida igång nyckeln och sen köra?

Vill du ha brytare på dom så montera relä ändå
V8
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by markus »

Om du ska köra stand alone sprut finns det ju ingen mening med brytare. Mycket smidigare att låta sprutet sköta det.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Bmw*Alex »

har inget med å göra om pumparna mår bra vid 13.4v dom är testade vid 13.4v så mer ström så leverar de mer, mindre ström så leverar de mindre.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Casy »

Bmw*Alex wrote:har inget med å göra om pumparna mår bra vid 13.4v dom är testade vid 13.4v så mer ström så leverar de mer, mindre ström så leverar de mindre.

mvh

What? Spänning anges i volt (V) och Ström anges i ampere (A),

Och som många andra redan har sagt, montera dit ett relä! Jag hade ett 30A-relä förut, men det smälte :P Så nu sitter det ett 40A-relä, avsäkrat med 30A. 2st 044or.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by Blöjan »

Nån som vill slänga upp ett schema då?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by _2499 »

Har också en fråga ang bränslesystem så jag tar den i samma tråd.

Ska in med en 044 i e36. Hur ska jag koppla så att den hoppar igång när jag vrider på nyckeln?
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by St3v3 »

Vad kör ni med för sprut?
V8
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by _2499 »

St3v3 wrote:Vad kör ni med för sprut?
Jag använder ms!
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by markus »

_2499 wrote:
St3v3 wrote:Vad kör ni med för sprut?
Jag använder ms!


Då sköter sprutet att pumparna går i några sekunder när du vrider på tändningen och sen när du vrider runt motorn.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
e12_m5
Posts: 132
Joined: 02 Sep 2008, 20:58
Location: Avesta

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by e12_m5 »

Det låter kanske komplicerat... Men det krävs ingen raketforskare för att bygga ett enkelt elsystem till pumparna!

Du kör en bil med insprutmotor förmodar jag. Då har du alltså en kabel från styrdonet som ger ut "styrspänning" till ett relä för orginal bränslepumpen då du vrider på tändningen och kör i startläget på nyckeln!
Den kabeln letar du upp (genom att mäta i kontakten i motorhärvan), sedan monterar du TVÅ extraljusrelän med passande grovlek på kablar (rek lite dyrare bosch relän då det finns mycket skit idag). Och kopplar följande:

Gradering på relät:
30: Spänning från batteri med säkring
85: Jord
86: Styrspänning från styrdonet
87: Till bränslepumpen

Två relän = ett till varje pump. MEN du grenar ut kabel nr 86 till båda reläna, dom andra kablarna skulle jag dra dubletter av hela vägen.

Lycka till!
Prestanda med stil!
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Eldragning för bränslepumpar.

Post by dre racing@ »

dom flesta sprut brukar jorda utgången när den är aktiviserat (open collector)
så man får lägga + på 85 i stället för jord.
om reläet har inbygd diod, så måste man få + och - på 85 och 86 rätt
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply