s14 kompressor
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
s14 kompressor
Hallå.
Nu har mitt bygge rullat igång. motorn jag bygger på är en m3 s14 2,3l som ska bli kompressormatad.
bilen den ska sitta i är en 2002Tii -72.
Anledningen till den här tråden är för att jag behöver svar på lite olika funderingar.
1: Finns det någon vettig verkstadshandbok att få tag i till dessa motorer?
2: Hur styrs tändinpulserna ifrån växellådans givare (dom i sprängkåpan)?, Jag har två "skruv"kontakter på min kabelstam. Den ena är för givare, motorstart, ladd, tändström etc etc. men den andra verkar vara en del för tändningen?
3: Hur mycket bränsle klarar orginalspridarna att leverera vid överladd (jag ska ladda 0,4bar)?.
4: Hur fungerar luftmängdsmätaren vid överladd (0,4bar)? Eller bör jag leta på en luftmassemätare med rätt ohm-tal istället?
5: Hur fungerar en tomgångsmotor på överladd (0,4bar)? Går den att köra utan med ojämn tomgång som följd?
6: Det 8mm stora vattenröret ovanför insuget som går bakom toppen. Vilket syfte fyller det röret? Går det till expantionskärlet?
7: Klarar "plattan" mellan topp och insugen överladd (0,4bar)?
8: Är det någon som har koll på bra elektriska vattenpumpar? Jag lär ta bort min orginalpump pga platsbrist.
Det var några funderingar. Fler kommer under byggnationen.
Tack på förhand// Thomas
Nu har mitt bygge rullat igång. motorn jag bygger på är en m3 s14 2,3l som ska bli kompressormatad.
bilen den ska sitta i är en 2002Tii -72.
Anledningen till den här tråden är för att jag behöver svar på lite olika funderingar.
1: Finns det någon vettig verkstadshandbok att få tag i till dessa motorer?
2: Hur styrs tändinpulserna ifrån växellådans givare (dom i sprängkåpan)?, Jag har två "skruv"kontakter på min kabelstam. Den ena är för givare, motorstart, ladd, tändström etc etc. men den andra verkar vara en del för tändningen?
3: Hur mycket bränsle klarar orginalspridarna att leverera vid överladd (jag ska ladda 0,4bar)?.
4: Hur fungerar luftmängdsmätaren vid överladd (0,4bar)? Eller bör jag leta på en luftmassemätare med rätt ohm-tal istället?
5: Hur fungerar en tomgångsmotor på överladd (0,4bar)? Går den att köra utan med ojämn tomgång som följd?
6: Det 8mm stora vattenröret ovanför insuget som går bakom toppen. Vilket syfte fyller det röret? Går det till expantionskärlet?
7: Klarar "plattan" mellan topp och insugen överladd (0,4bar)?
8: Är det någon som har koll på bra elektriska vattenpumpar? Jag lär ta bort min orginalpump pga platsbrist.
Det var några funderingar. Fler kommer under byggnationen.
Tack på förhand// Thomas
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
spridarna lär väll va i minsta laget, ska du inte köra med nåt sprut? byggtråd behövs
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: s14 kompressor
nicke.t wrote:spridarna lär väll va i minsta laget, ska du inte köra med nåt sprut? byggtråd behövs
vet du vad orginalspridarna ger?
Jag tänkte köra på orginal tändsystemet, men har redan börjat vackla över det beslutet
Kanske postar en bild på den färdiga motorn
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
Fler frågor: Vilket kompresionförhållande har en orginal s14? (88-89)
Har någon tips på firmor som säljer skruvkompressorer?
Har vart i kontakt med snurror från autorotor, men det var ingenting för mig.
Lysholm, enem och vortech är intressanta märken, men vilka säljer dessa i sverige?
Har någon tips på firmor som säljer skruvkompressorer?
Har vart i kontakt med snurror från autorotor, men det var ingenting för mig.
Lysholm, enem och vortech är intressanta märken, men vilka säljer dessa i sverige?
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
Originalspridarna ger våldsamma 237cc så de ligger på gränsen redan original.
Insugspackningarna kan du köra med fräscha original. Vattenröret ovanför insuget går som sagt var till expansionskärlet.
Kompressionen original ligger på 10,5:1 på den vanliga m3:orna, 11,0:1 på evo 2 samt 10,2 på evo 3.
J:m tech är stora på skruvkompressorer och hjälpte mig en hel del när jag åkte skruv: http://www.jmtech.se/kompressorer.php
Jag har en del fästen, remdrivning och spännare mm kvar sen kompressortiden om det är intressant att slippa göra allt sånt jobb.
Insugspackningarna kan du köra med fräscha original. Vattenröret ovanför insuget går som sagt var till expansionskärlet.
Kompressionen original ligger på 10,5:1 på den vanliga m3:orna, 11,0:1 på evo 2 samt 10,2 på evo 3.
J:m tech är stora på skruvkompressorer och hjälpte mig en hel del när jag åkte skruv: http://www.jmtech.se/kompressorer.php
Jag har en del fästen, remdrivning och spännare mm kvar sen kompressortiden om det är intressant att slippa göra allt sånt jobb.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: s14 kompressor
M3JONAS wrote:Originalspridarna ger våldsamma 237cc så de ligger på gränsen redan original.
Insugspackningarna kan du köra med fräscha original. Vattenröret ovanför insuget går som sagt var till expansionskärlet.
Kompressionen original ligger på 10,5:1 på den vanliga m3:orna, 11,0:1 på evo 2 samt 10,2 på evo 3.
J:m tech är stora på skruvkompressorer och hjälpte mig en hel del när jag åkte skruv: http://www.jmtech.se/kompressorer.php
Jag har en del fästen, remdrivning och spännare mm kvar sen kompressortiden om det är intressant att slippa göra allt sånt jobb.
Okej då ska jag byta spridarna på en gång. Tips på vettiga spridare som skulle räcka till mitt bygge?
Kommer även köra med insugningspackningarna då jag ska ladda såpass lite.
Tackar för dom siffrorna. Då är det 10,5:1 i mina motorer i sånt fall. Då följer en följdfråga: lär jag sänka kompet då jag ska ladda 0,4-0,5 bar?
Jag pratade med just JMtech i veckan och det var dom som bara hade autorotr snurror att erbjuda. Men dessa aggregat passar inte för mitt endåmål då jag måste ha luftintaget på ena sidan och utblåset på motsatta sidan. Autorotor körde tydligen intaget på baksidan av huset.
Du har pm
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
Vad ska du köra med för bränsle och vilket sprut eller hur ska det mappas?
Jag kör med originalpackningar på min nuvarande maskiin å ladda lite över 2 bar och det verkar ju funka så i ditt fall ska det inte vara något bekymmer...
Ska du åka skruvkompresor bör du byta insug och sätta spjället innan kompressorn för att slipa att kompressorn laddar fullt hela tiden och för att slippa evakuera trycksatt luft.
Jag kör med originalpackningar på min nuvarande maskiin å ladda lite över 2 bar och det verkar ju funka så i ditt fall ska det inte vara något bekymmer...
Ska du åka skruvkompresor bör du byta insug och sätta spjället innan kompressorn för att slipa att kompressorn laddar fullt hela tiden och för att slippa evakuera trycksatt luft.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: s14 kompressor
Bygg turbo direkt istället så slipper du lägga 4 år på att krångla med kompressorn innan du ångrar dig Det finns ett helt gäng F.D. kompressoråkare här som du kan konferera med!
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Re: s14 kompressor
M3JONAS wrote:Vad ska du köra med för bränsle och vilket sprut eller hur ska det mappas?
Jag kör med originalpackningar på min nuvarande maskiin å ladda lite över 2 bar och det verkar ju funka så i ditt fall ska det inte vara något bekymmer...
Ska du åka skruvkompresor bör du byta insug och sätta spjället innan kompressorn för att slipa att kompressorn laddar fullt hela tiden och för att slippa evakuera trycksatt luft.
Bränslet hade jag tänkt att få svar på i den här tråden. Och så långt kommer det bli andra spridare och en riktig bränslepump som ska kunna leverera mer än vad mitt bygge kräver. har inte sett ut någon lämplig pump än.
Så tips på vettiga spridare och bränslepumpar godtas gärna!
Åfan, då avskriver jag den funderingen om packningarna.
Det är också ett bekymer jag måste lösa.. Man kan tydligen köra med orginal spjällen, men det kommer bli ett markant högre luftljud och sedan lär luften evakueras som du sa.
Det är en sak jag fortfarande funderar på som sagt.
Fungerar en vanlig öppen dumpventil för att evakuera? eller är det speciella avlastningsventiler man använder sig av till kompressorbyggen?
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
Doktorn wrote:Bygg turbo direkt istället så slipper du lägga 4 år på att krångla med kompressorn innan du ångrar dig Det finns ett helt gäng F.D. kompressoråkare här som du kan konferera med!
För orginellt och tråkigt blir svar på din fråga
jag bygger inte den här motorn för att plocka ut massor av effekt! Jag postar en bild när den är färdig och monterad i bilen så kommer du/ni förstå syftet med kompressormonteringen..
för att göra det ännu mer oklart kan jag avslöja att avgassystemet kommer bestå av 4st rostfria 2" rör genom huven.
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: s14 kompressor
Jag följde tråden, och jag hittade inga direkta svar jag söker efter. För övrigt är hela den kompressorinstallationen inte lika som jag ska göra. Min ska sitta toppmonterad.
Har fått svar på följande frågor: 1,3, 5, 6, 7
Så tack för svaren
En fråga ang sprut. Vad använder ni för att mäta luften på era turbobyggen? plockar ni från någon nyare bil som har massemätare? För luftmängdsmätare lär väl ingen köra med idag? Sitter väl orginal i m3 e30 luftburken om jag minns rätt?.
Och vilket sprut ska man köra med? funderar på ett vipec (är grönare än grönast på det här med styrsystem då jag tydligen åkt mest förgasare på projektbilarna man haft tidigare)?
Vad ingår när man köper ett sådant system? tändspolar, givare och hela kittet? eller lär det kompletteras ed alla givare osv?
Tacksam för hjälpen jag får
Har fått svar på följande frågor: 1,3, 5, 6, 7
Så tack för svaren
En fråga ang sprut. Vad använder ni för att mäta luften på era turbobyggen? plockar ni från någon nyare bil som har massemätare? För luftmängdsmätare lär väl ingen köra med idag? Sitter väl orginal i m3 e30 luftburken om jag minns rätt?.
Och vilket sprut ska man köra med? funderar på ett vipec (är grönare än grönast på det här med styrsystem då jag tydligen åkt mest förgasare på projektbilarna man haft tidigare)?
Vad ingår när man köper ett sådant system? tändspolar, givare och hela kittet? eller lär det kompletteras ed alla givare osv?
Tacksam för hjälpen jag får
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
Jag åker Vipec. Funkar kanon å bra support.
Du behöver ingen lmm utan det styrs via mapsensor och tps.
Om du ska köra org sprut så skulle jag tippa på att du bör suga genom mängdmätaren. Annars blir det nog knepigt.
Du behöver ingen lmm utan det styrs via mapsensor och tps.
Om du ska köra org sprut så skulle jag tippa på att du bör suga genom mängdmätaren. Annars blir det nog knepigt.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: s14 kompressor
Åfan. Vad jag förstår så kör dom flesta med vipec, även grabbarna på ppf. Får nog handla ett sådant system då det skulle lösa flera problem för min del.
Hur komplett är ett sådant system när man köper nytt? givare, tänsdpolar etc? medföljer, eller ej?
Hur komplett är ett sådant system när man köper nytt? givare, tänsdpolar etc? medföljer, eller ej?
Prestanda med stil!
Re: s14 kompressor
Hej
Bra att du vill åka kompressor på en fyra....ler....jag håller på att hjälpa min grabb med en sådan instaltion på en 318is -90 + en på en 325 e30.
Vi gör det ganska enkelt och ska ta ut ca 300 hk , vi byter bara spridare till PPF 420 , och ett chipp från Fekzen, sedan kompsänker vi till ca 8,0 för att kunna ladda ca 1,2 .
Vi bygger även vattenkyld intercoler som ska sitta direkt på kompressor.
Och vi har handlat på JM-TECH.....ler...
Mvh johansen
Bra att du vill åka kompressor på en fyra....ler....jag håller på att hjälpa min grabb med en sådan instaltion på en 318is -90 + en på en 325 e30.
Vi gör det ganska enkelt och ska ta ut ca 300 hk , vi byter bara spridare till PPF 420 , och ett chipp från Fekzen, sedan kompsänker vi till ca 8,0 för att kunna ladda ca 1,2 .
Vi bygger även vattenkyld intercoler som ska sitta direkt på kompressor.
Och vi har handlat på JM-TECH.....ler...
Mvh johansen
Re: s14 kompressor
johansen wrote:Hej
Bra att du vill åka kompressor på en fyra....ler....jag håller på att hjälpa min grabb med en sådan instaltion på en 318is -90 + en på en 325 e30.
Vi gör det ganska enkelt och ska ta ut ca 300 hk , vi byter bara spridare till PPF 420 , och ett chipp från Fekzen, sedan kompsänker vi till ca 8,0 för att kunna ladda ca 1,2 .
Vi bygger även vattenkyld intercoler som ska sitta direkt på kompressor.
Och vi har handlat på JM-TECH.....ler...
Mvh johansen
Trevligt att du också grejar med kompressor
Okej där ser man, låter intressant.
Jag överväger dock ett komplett soppasystem + tändning från ppf. Skulle slippa en jävla massa krångel och sedan har man dom prylarna fixade om man vill ha ut mer effekt i framtiden tänkte jag.
Som sagt, bara funderingar än så länge..
Lycka till med dina projekt, låter intressant som sagt
Prestanda med stil!