DEN STARTADE ! :) MEN!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
kanan
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2011, 20:04

DEN STARTADE ! :) MEN!

Post by kanan »

Hej har nu lyft i min nyrenoverade m20 i bilen igen. kopplat allt som det satt innan, startmotorn funkar fint jorden är bra överallt.
Spänning på tändspolen när jag vrider nyckeln till tändningsläget och spänning till dom 3 reläna som sitter vid lmm.
Men den får ingen gnista eller soppa. jag har växlat på kontakerna till tändkablen och triggergivarn utan framgång.
Har även testat med 2 olika boxar.

Vad kan felet vara? jag är inte så bra på elbiten men gör så gott jag kan.

Bilen startade! Men jag har kom fram till att någon gammal startspärr som va bortklippt på härvan spökade.
5 Sladdar fanns vid kontakten till styrboxen som inte var kopplade till något. Har hittat platser åt alla nu så det får bli bra :)

Nu till en annan fråga. Jag körade den varm och har efterdragit toppen bult för bult 84nm ARP.
Inga läckage vad jag kan se. Men efter jag dragit toppen och kört en stund på tomgång så tryckte den ut lite vatten
ur expansionskärlet. Vad kan det vara? oluftat system? Ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan, så packnignen kan man utesluta?

Imorgon ska jag lufta bromsar och koppling och ut och känna på kärran! :)
Last edited by kanan on 09 Nov 2011, 22:14, edited 1 time in total.
User avatar
Bosse.Ek
Posts: 10
Joined: 07 Dec 2009, 11:15
Location: Huddinge, Stuvsta, Deli-Italia ;)
Contact:

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by Bosse.Ek »

tjena.

Om du tar + från batteriet till plus (stora muttern) på tändspolen då, får du gnista då?
A Nerdý sign:....C++ is a loaded machine gun pointed at your feet with the safety off.

Busbilen som jag leker med:
http://vw1950.com/Otherprojects/BMW525M20Turbo" onclick="window.open(this.href);return false;
kanan
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2011, 20:04

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by kanan »

Bosse.Ek wrote:tjena.

Om du tar + från batteriet till plus (stora muttern) på tändspolen då, får du gnista då?


Nej det får jag inte. Om nu tändspolen skulle vara kass tycker man ju att stiften skulle bli blöta?
de är dom inte. Jag har byglat reläna och får igång soppa pumpen och det surrar i tomgångmotorn.
ett av dom tre reläna är till spridarna har läst mig till.
Motorhärvan jag använder har suttit på en bil med startspärr men jag har provat med olika boxar
har det någon betydelse?
User avatar
e30mattias
Posts: 175
Joined: 02 Aug 2011, 20:28
Location: Finland

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by e30mattias »

kanan wrote:
Bosse.Ek wrote:tjena.

Om du tar + från batteriet till plus (stora muttern) på tändspolen då, får du gnista då?


Nej det får jag inte. Om nu tändspolen skulle vara kass tycker man ju att stiften skulle bli blöta?
de är dom inte. Jag har byglat reläna och får igång soppa pumpen och det surrar i tomgångmotorn.
ett av dom tre reläna är till spridarna har läst mig till.
Motorhärvan jag använder har suttit på en bil med startspärr men jag har provat med olika boxar
har det någon betydelse?


Ja kan defenitivt ha betydelse...

alltså det kommer inget ström till spridarna?


MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
kanan
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2011, 20:04

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by kanan »

e30mattias wrote:
kanan wrote:
Bosse.Ek wrote:tjena.

Om du tar + från batteriet till plus (stora muttern) på tändspolen då, får du gnista då?


Nej det får jag inte. Om nu tändspolen skulle vara kass tycker man ju att stiften skulle bli blöta?
de är dom inte. Jag har byglat reläna och får igång soppa pumpen och det surrar i tomgångmotorn.
ett av dom tre reläna är till spridarna har läst mig till.
Motorhärvan jag använder har suttit på en bil med startspärr men jag har provat med olika boxar
har det någon betydelse?


Ja kan defenitivt ha betydelse...

alltså det kommer inget ström till spridarna?

Har felsökt och hittat att plus till bränslepumpsrelät hänger löst vid styrboxen den skall jag koppla som det ska vara orginal.
När det är gjort så har jag ström till spridarrelät och bränslepumpsrelät och det andra vita som sitter bredvid.
Är min styrbox som har suttit med startspärr oanvändbar nu då? har dock en till som jag inte vet någonting om, skall testa den också.


MVH. Mattias
User avatar
e30mattias
Posts: 175
Joined: 02 Aug 2011, 20:28
Location: Finland

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by e30mattias »

är inte så inkommen i starspärrar men är osäker ifall det hjälper att byta styrbox ifall du har hela härvan från en med startspärr.. Vilken årsmodell på bilen var den nya el härvan kommer ifrån? Du såg inga extra grynkor på den nya härvan mot vad den gamla?


MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
kanan
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2011, 20:04

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by kanan »

Har nu varit i garaget och felsökt. kabelhärva kommer från en 325 88 årsmodell.
Har en grön sladd som går från ett relä till styrboxen som är avklippt det är den som ska mata relät med 12volt
när tändningen slås på. sen finns det 4 andra som går in i kontakten.
Jag kan bygla och få pumpen att gå men kan inte lura styrboxen att startspärren inte finns.
Frågan är då om det går för det borde det ju göra eller om jag måste skaffa ny härva och box?
Har ström dom andra 2 reläna men dom drar inte för jag tror att styrboxen bråkar med spärren.

hoppas någon kan hjälpa till med detta vill ju ut och åka
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by Nemesis_turbo »

startspärr på en 88,.as 325????? wtf.. möjligt ens
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
kanan
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2011, 20:04

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by kanan »

tydligen, min förra e30 325 87 hade också startspärr, sån man lägger en liten bricka på antar att det är
en sån som sitter i denna också, jag har inte tagit isär bilen utan köpt den i delar så det är ju inte lätt
att veta.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by Nemesis_turbo »

det var la inte en original startspärr? ha startspärr på min med eftermonterad men den sitter inte alls ihp med motrhärvan utan ströp all ström till startmotor och matningen till relän mm
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
kanan
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2011, 20:04

Re: Gnista och bränsle problem m20b25

Post by kanan »

vet inte om den va orginal eller inte men det hör ihop med motorhärvan iallafall, får se om jag får löst detta.
Post Reply