E30 med M52B28

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Deas

E30 med M52B28

Post by Deas »

Tänkte bygga i alu sexan i min E30 325. Ska aldrig ha turbo nära motorn så därför den lätta motorn med ytterligare lite vrid och möjlighet att byta insug i framtiden till det ostrypta från M50B25
Nog om varför.
Sitter nu och läser in mig noga i förväg så att jag ska minimera överraskningarna. Det jag tänker mest på är lutet. M50 lut eller M20 lut. Vilket ska jag gå på för att minimera ombyggnation.

M20 lut med org kuddar och fästen verkar vara fint med tanke på att jag inte behöver byta växellåda och flytta spakställ. Byta kardan och stödlager få ballans i det. MEN jag måste tydligen byta bromsservo och det är jag mot då jag inte vet vad det gör med bilens bromsar och känslan när man bromsar för att jag bytt till en E28 servo.

M50 lut med E36 motorfästen och E34 kuddar ja det verkar ju bra att få behålla bromsservo men å andra sidan får jag byta hur mycket som helst i övrigt (se ovan) och det känns som om den kardanen inte växer på träd begagnad. (E36 328 touring)

Hjälp mig välja lutning så att jag kan utgå från det sen.
Ride the groove
Nemesis_turbo

Re: E30 med M52B28

Post by Nemesis_turbo »

m50 lut då du självklart ska köpa dig en zf låda med så det går o växla fort på högvarv....

m20 lut så får du problem med bromsservo och måste snicka nytt oljetråg och ha dig...
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Deas

Post by Deas »

Nemesis_turbo wrote:m50 lut då du självklart ska köpa dig en zf låda med så det går o växla fort på högvarv....

m20 lut så får du problem med bromsservo och måste snicka nytt oljetråg och ha dig...
Bra att du tog upp det med ZF låda. Är det inte annan utväxling på den jämfört med en Getrag från E34/E36?
Med mer tur är skicklighet så kanske man kan köpa en motor det sitter en låda på. Helst en hel bil som någon kört under en lastibl med och kapat taket :D
Ride the groove
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

jo kortare 5:a sitter zf på alla 328 manuell och då har du även rätt kardan där.

bara byta bakdiff... 3.15 utvöxling passar bra fats iofs köra typ 3.91 så blir den rapp som satan
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Post Reply