Byta spindelled E36?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Thörn

Byta spindelled E36?

Post by Thörn »

hur jobbigt är det?
Är det inte bara skruva upp muttern på leden så den sitter högst på leden, daska till medhammare så den släpper ur passningen i spindeln (ev. en skvätt 5-56 på leden), sedan skruva ur bultarna och bort med den gamla leden.
Sedan bara daska i en ny nerkyld led (legat i frysen) ev värma lite på länkarmen för att få lite mer toleranser.

Funkar denna metod? gjore ungefär så på e30in har jag för mig.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
TreLingon

Re: Byta spindelled E36?

Post by TreLingon »

Thörn wrote:hur jobbigt är det?
Är det inte bara skruva upp muttern på leden så den sitter högst på leden, daska till medhammare så den släpper ur passningen i spindeln (ev. en skvätt 5-56 på leden), sedan skruva ur bultarna och bort med den gamla leden.
Sedan bara daska i en ny nerkyld led (legat i frysen) ev värma lite på länkarmen för att få lite mer toleranser.

Funkar denna metod? gjore ungefär så på e30in har jag för mig.

Klart den metoden funkar. Beror ju lite på om den suttit 22000mil eller 5000mil ;)
Men ibland så kan man ha tur. Om jag nu skulle byta på en så skulle jag plocka ner hela skiten och pressa ur den.
Och sedan pressa i en ny !
Nu missminner jag mig men ca 200kr och lite fikabröd så gjorde min Bmw återförsäljare detta åt mig.
Själva i och urtagningsjobbet med spindeln..
PBRacing

Post by PBRacing »

jag skulle pressa dom.. mkt enklare!
och när du monterar dom nya så tänk på att montera dom lika dant som dom gamla.
för dom inre (som sitter i framvagns balken) är mer ledad åt ena hållet
och den yttre är förstärkt på ena ledden har själv gjort misstaget att montera den yttre fel och den höll inte så länge som den bör
Thörn

Post by Thörn »

gick inte att smecka av med klubba iaf utan att ta bort fjäderben från spindeln på dom, finns ingen plats. Bytte hela länkarmar istället lite meck det med faktiskt då jag åkte på att byta länkarmsbussningarna med, pressade i nya med ett stort skruvstäd, de var inte lätta att trycka på länkarmen med handen sen :D
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
daniel-635

Post by daniel-635 »

Jag köpte kompletta bärarmar på Biltema till min förra 316 brukis.

Fick 21mm Toe Out på köpet, satan vilken passform :shock: :shock: :evil:
Justerskruvarna på styrstagen räckte knappt till...

Det vart definitivt sista gången jag köpte bildelar på Feltema.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Post Reply