Lättad e36 Drifting

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Lappen
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2011, 21:10
Location: Helsingborg

Lättad e36 Drifting

Post by Lappen »

Hej jag har en e36 -92 fd 325 motor, jag håller på att bygga den för drifting,

Hur mkt brukar man kunna lätta bilen utan att byta ut en massa plåt till plast,
Nån som vägt sina bilar?
Vad rekomenderar ni för coilovers?
Några speciela förstärkningar som ni rekomenderar.....GÄRNA bilder

Skärmbreddare...vart rekomenderar ni att köpa detta?

Jag har köpt en s38b38 som ska turboladdas...skall bli ett kul vinterprojekt
E36 med s38b38a....snart 2 turbos:)
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Lättad e36 Drifting

Post by ToTTeN »

Lappen wrote:Hej jag har en e36 -92 fd 325 motor, jag håller på att bygga den för drifting,

Hur mkt brukar man kunna lätta bilen utan att byta ut en massa plåt till plast,
Nån som vägt sina bilar?
Vad rekomenderar ni för coilovers?
Några speciela förstärkningar som ni rekomenderar.....GÄRNA bilder

Skärmbreddare...vart rekomenderar ni att köpa detta?

Jag har köpt en s38b38 som ska turboladdas...skall bli ett kul vinterprojekt


Min som bara är rensad på asfaltsmatta och onödig inredning + bur och full tank + turbo väger 1280kilo
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
fhansen
Posts: 214
Joined: 22 Mar 2009, 21:26
Location: finspång

Re: Lättad e36 Drifting

Post by fhansen »

min väger ungefär samma lättad på massa onödigt å med bur å turbo, så mellan 1250-1300kg

du bör förstärka infästningen till bakvagnsbryggan, samt ordna riktiga drivaxlar, själv höll min bakvagnsbrygga på att släppa helt från bilen, å drivaxlar har gått av som tändsticker i år, å ja åker med 630whp å bilen är för drifting
hansen

flinta@hotmail.com
0737880265

Ford Mustang M50i power
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Lättad e36 Drifting

Post by ToTTeN »

fhansen wrote:min väger ungefär samma lättad på massa onödigt å med bur å turbo, så mellan 1250-1300kg

du bör förstärka infästningen till bakvagnsbryggan, samt ordna riktiga drivaxlar, själv höll min bakvagnsbrygga på att släppa helt från bilen, å drivaxlar har gått av som tändsticker i år, å ja åker med 630whp å bilen är för drifting



Förstärka där är jätte viktigt.. Min släppte.. såg kul ut... inte kul att köra hem..

Mina drivaxlar har hålt hela året. t3t04 snurra + 1 bar. å 17par däck. Med lamell diff
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Lappen
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2011, 21:10
Location: Helsingborg

Re: Lättad e36 Drifting

Post by Lappen »

ToTTeN wrote:
fhansen wrote:min väger ungefär samma lättad på massa onödigt å med bur å turbo, så mellan 1250-1300kg

du bör förstärka infästningen till bakvagnsbryggan, samt ordna riktiga drivaxlar, själv höll min bakvagnsbrygga på att släppa helt från bilen, å drivaxlar har gått av som tändsticker i år, å ja åker med 630whp å bilen är för drifting



Förstärka där är jätte viktigt.. Min släppte.. såg kul ut... inte kul att köra hem..

Mina drivaxlar har hålt hela året. t3t04 snurra + 1 bar. å 17par däck. Med lamell diff



Tottens färstärkning ser PROFFSIG ut, precis som hela hans bygge....mkt fin läsning:)
Detta är precis sånt ja frågar om...inte kul att få reda på sådant då man är klar.....Tack grabbar 8)
E36 med s38b38a....snart 2 turbos:)
fhansen
Posts: 214
Joined: 22 Mar 2009, 21:26
Location: finspång

Re: Lättad e36 Drifting

Post by fhansen »

ToTTeN wrote:
fhansen wrote:min väger ungefär samma lättad på massa onödigt å med bur å turbo, så mellan 1250-1300kg

du bör förstärka infästningen till bakvagnsbryggan, samt ordna riktiga drivaxlar, själv höll min bakvagnsbrygga på att släppa helt från bilen, å drivaxlar har gått av som tändsticker i år, å ja åker med 630whp å bilen är för drifting



Förstärka där är jätte viktigt.. Min släppte.. såg kul ut... inte kul att köra hem..

Mina drivaxlar har hålt hela året. t3t04 snurra + 1 bar. å 17par däck. Med lamell diff


vissa som har tur, 6 drivaxlar, en drivknut, en kardan å en zf låda har gått sönder för mig denna säsong, men bortsett från bakvagnsinfästningen har karossen klarat sig bra
hansen

flinta@hotmail.com
0737880265

Ford Mustang M50i power
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Lättad e36 Drifting

Post by ToTTeN »

Lappen wrote:
ToTTeN wrote:
fhansen wrote:min väger ungefär samma lättad på massa onödigt å med bur å turbo, så mellan 1250-1300kg

du bör förstärka infästningen till bakvagnsbryggan, samt ordna riktiga drivaxlar, själv höll min bakvagnsbrygga på att släppa helt från bilen, å drivaxlar har gått av som tändsticker i år, å ja åker med 630whp å bilen är för drifting



Förstärka där är jätte viktigt.. Min släppte.. såg kul ut... inte kul att köra hem..

Mina drivaxlar har hålt hela året. t3t04 snurra + 1 bar. å 17par däck. Med lamell diff



Tottens färstärkning ser PROFFSIG ut, precis som hela hans bygge....mkt fin läsning:)
Detta är precis sånt ja frågar om...inte kul att få reda på sådant då man är klar.....Tack grabbar 8)


Kommer att komma upp på det som gick sönder iår!. Bör du kolla på innan det ger sig.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Lättad e36 Drifting

Post by ToTTeN »

fhansen wrote:
ToTTeN wrote:
fhansen wrote:min väger ungefär samma lättad på massa onödigt å med bur å turbo, så mellan 1250-1300kg

du bör förstärka infästningen till bakvagnsbryggan, samt ordna riktiga drivaxlar, själv höll min bakvagnsbrygga på att släppa helt från bilen, å drivaxlar har gått av som tändsticker i år, å ja åker med 630whp å bilen är för drifting



Förstärka där är jätte viktigt.. Min släppte.. såg kul ut... inte kul att köra hem..

Mina drivaxlar har hålt hela året. t3t04 snurra + 1 bar. å 17par däck. Med lamell diff


vissa som har tur, 6 drivaxlar, en drivknut, en kardan å en zf låda har gått sönder för mig denna säsong, men bortsett från bakvagnsinfästningen har karossen klarat sig bra


Du åker ju med mer effekt (bättre grepp med kanske?) Svetsdiff?

Jag har ju 3-400pollar och åker på 225-235or på 17" med 2.5grader camber ibak så har ju inte så jätte bra fäste. Och jag har fått för mig att en lamell diff är snällare mot drivaxlarna än ex svetsdiff.

Och man måste måla drivaxlarna som polkagrisar med hammarlack!.. vita medbringare och röd stång. annars lär det aldrig hålla!
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Post Reply