Svarva bromsskivor?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Svarva bromsskivor?
Höll på och testa svarven på Motorklubben igår på en vinterbil. Har aldrig testat att svarva bromsskivor så det var lite skoj.
Iallafall belv det inte så hemskt bra. Skivan blev jämn men ytan blev liksom rafflig. Fick det lite bättre med roterande stålborste.
Vad är hemligheten för att få en "perfekt metallyta"? skal väl gå att få dom som nya fast de blir tunnare då?
Iallafall belv det inte så hemskt bra. Skivan blev jämn men ytan blev liksom rafflig. Fick det lite bättre med roterande stålborste.
Vad är hemligheten för att få en "perfekt metallyta"? skal väl gå att få dom som nya fast de blir tunnare då?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: Svarva bromsskivor?
Thörn wrote:Höll på och testa svarven på Motorklubben igår på en vinterbil. Har aldrig testat att svarva bromsskivor så det var lite skoj.
Iallafall belv det inte så hemskt bra. Skivan blev jämn men ytan blev liksom rafflig. Fick det lite bättre med roterande stålborste.
Vad är hemligheten för att få en "perfekt metallyta"? skal väl gå att få dom som nya fast de blir tunnare då?
Du fick väl säkert vibrationer...
De gånger jag kört skivor så får man köra riktigt sakta för att få det bra...
Pröva att gå ner i varvtal på chucken och se om det slutar vibrera.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Re: Svarva bromsskivor?
Holm wrote:Thörn wrote:Höll på och testa svarven på Motorklubben igår på en vinterbil. Har aldrig testat att svarva bromsskivor så det var lite skoj.
Iallafall belv det inte så hemskt bra. Skivan blev jämn men ytan blev liksom rafflig. Fick det lite bättre med roterande stålborste.
Vad är hemligheten för att få en "perfekt metallyta"? skal väl gå att få dom som nya fast de blir tunnare då?
Du fick väl säkert vibrationer...
De gånger jag kört skivor så får man köra riktigt sakta för att få det bra...
Pröva att gå ner i varvtal på chucken och se om det slutar vibrera.
Som Holmen säger, lagomt låga varv, många har åt helvete för höga varv och det vibrerar.
Ganska låga varv och inte ta för lite matrial och bra platta med 0,4radie inte större än 0,8.
Re: Svarva bromsskivor?
Code: Select all
Ganska låga varv och inte ta för lite matrial och bra platta med 0,4radie inte större än 0,8.
Är en färsking på att svarva, är det skäret du menar? radie på vad?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: Svarva bromsskivor?
Thörn wrote:Code: Select all
Ganska låga varv och inte ta för lite matrial och bra platta med 0,4radie inte större än 0,8.
Är en färsking på att svarva, är det skäret du menar? radie på vad?
Japp skäret, spetsen på skäret det vassa ska inte ha större radie än 0,8, hoppas du fattar.
Re: Svarva bromsskivor?
Hör med Franzén, han är född till att svarva skivor
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Svarva bromsskivor?
Sedan ska skivor inte spännas i chucken.
Svarva istället en "styrning" på en stålklump och borra dit typ m16 gänga och bulta fast skivan med.
Samt ska man svarva båda sidorna i samma uppsättning, annars får man inte sidorna parallella.
Samma stålhållare upp och nervänt.
Sedan som dom andra säger rätt lågt varvtal och hög matning.
Svarva istället en "styrning" på en stålklump och borra dit typ m16 gänga och bulta fast skivan med.
Samt ska man svarva båda sidorna i samma uppsättning, annars får man inte sidorna parallella.
Samma stålhållare upp och nervänt.
Sedan som dom andra säger rätt lågt varvtal och hög matning.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Svarva bromsskivor?
Skulle vilja ha lite bilder lr en bättre beskrivning på metalldelen som man spänner upp skivan i
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: Svarva bromsskivor?
Klumpen i chucken behöver inte se ut alls på något speciellt sätt.
Vitsen är, man sätter i den i chucken svarvar ett plan på den och en tapp som skivan passar bra på. (Utan att lossa klumpen från svarven)
Dessutom blir det lättare att komma åt att svarva på insidan av skivan.
På tappen skjuter man på skivan och drar fast den med en skruv och stor bricka.
(överkurs är en extra stopp skruv i ett av hålen till hjulskruvarna så den inte kan slira)
Sen sätter man upp skivan svarvar båda sidor klart innan man tar ner den, vips har man en korrekt svarvad skiva, med helt parallella sidor.
När man har svarvat klart alla skivor slänger man klumpen i sopbingen, för nästa gång hamnar den inte rakt i svarv chucken, Iallafall inte i en gammal hobbysvarv.
Vissa skivor kan man eventuellt spänna i chucken, men man kan inte dra hårt för då deformeras skivan och den kommer bli skev krokig eller sned.
Varvtal ? Börja på 50 Rpm eller vad som är lägst, och gå uppåt tills du tröttnar på att det sprutar spån över hela lokalen, alternativt börjar vibrera.
Vitsen är, man sätter i den i chucken svarvar ett plan på den och en tapp som skivan passar bra på. (Utan att lossa klumpen från svarven)
Dessutom blir det lättare att komma åt att svarva på insidan av skivan.
På tappen skjuter man på skivan och drar fast den med en skruv och stor bricka.
(överkurs är en extra stopp skruv i ett av hålen till hjulskruvarna så den inte kan slira)
Sen sätter man upp skivan svarvar båda sidor klart innan man tar ner den, vips har man en korrekt svarvad skiva, med helt parallella sidor.
När man har svarvat klart alla skivor slänger man klumpen i sopbingen, för nästa gång hamnar den inte rakt i svarv chucken, Iallafall inte i en gammal hobbysvarv.
Vissa skivor kan man eventuellt spänna i chucken, men man kan inte dra hårt för då deformeras skivan och den kommer bli skev krokig eller sned.
Varvtal ? Börja på 50 Rpm eller vad som är lägst, och gå uppåt tills du tröttnar på att det sprutar spån över hela lokalen, alternativt börjar vibrera.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Re: Svarva bromsskivor?
daniel-635 wrote:Klumpen i chucken behöver inte se ut alls på något speciellt sätt.
Vitsen är, man sätter i den i chucken svarvar ett plan på den och en tapp som skivan passar bra på. (Utan att lossa klumpen från svarven)
Dessutom blir det lättare att komma åt att svarva på insidan av skivan.
På tappen skjuter man på skivan och drar fast den med en skruv och stor bricka.
(överkurs är en extra stopp skruv i ett av hålen till hjulskruvarna så den inte kan slira)
Sen sätter man upp skivan svarvar båda sidor klart innan man tar ner den, vips har man en korrekt svarvad skiva, med helt parallella sidor.
När man har svarvat klart alla skivor slänger man klumpen i sopbingen, för nästa gång hamnar den inte rakt i svarv chucken, Iallafall inte i en gammal hobbysvarv.
Vissa skivor kan man eventuellt spänna i chucken, men man kan inte dra hårt för då deformeras skivan och den kommer bli skev krokig eller sned.
man behöver inte nödvändigtvis kasta biten som man sätter i chucken. man svarar den plan varje gång man sätte upp den och sedan bultar dit bromskivan då är allt rakt
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Svarva bromsskivor?
Bmw*Alex wrote:daniel-635 wrote:Klumpen i chucken behöver inte se ut alls på något speciellt sätt.
Vitsen är, man sätter i den i chucken svarvar ett plan på den och en tapp som skivan passar bra på. (Utan att lossa klumpen från svarven)
Dessutom blir det lättare att komma åt att svarva på insidan av skivan.
På tappen skjuter man på skivan och drar fast den med en skruv och stor bricka.
(överkurs är en extra stopp skruv i ett av hålen till hjulskruvarna så den inte kan slira)
Sen sätter man upp skivan svarvar båda sidor klart innan man tar ner den, vips har man en korrekt svarvad skiva, med helt parallella sidor.
När man har svarvat klart alla skivor slänger man klumpen i sopbingen, för nästa gång hamnar den inte rakt i svarv chucken, Iallafall inte i en gammal hobbysvarv.
Vissa skivor kan man eventuellt spänna i chucken, men man kan inte dra hårt för då deformeras skivan och den kommer bli skev krokig eller sned.
man behöver inte nödvändigtvis kasta biten som man sätter i chucken. man svarar den plan varje gång man sätte upp den och sedan bultar dit bromskivan då är allt rakt
mvh
++++
Re: Svarva bromsskivor?
hehe helvete va många som kör sniksvarvar skivor här trodde nästan det var utdött, skulle ju aldrig satt något sådant på en räser dock.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: Svarva bromsskivor?
Thörn wrote:hehe helvete va många som kör sniksvarvar skivor här trodde nästan det var utdött, skulle ju aldrig satt något sådant på en räser dock.
av vilken andledning ?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Svarva bromsskivor?
ja det e väl lite tattarlösning egentligen, kunna få några fler mil ur ett par gamla rötna skivor. De blir ju lite tunnare på kuppen, kyler inte lika bra som nya då det sitter rost inne i flänsar osv
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: Svarva bromsskivor?
Thörn wrote:ja det e väl lite tattarlösning egentligen, kunna få några fler mil ur ett par gamla rötna skivor. De blir ju lite tunnare på kuppen, kyler inte lika bra som nya då det sitter rost inne i flänsar osv
så du räknar tiondelar på dina bromskivors tjocklek ?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: Svarva bromsskivor?
Ja givetvis kan man spara "Centrerings klumpen", och svarva ny yta nästa gång
Rätt svarvade så anser jag inte att det behöver vara en tattar lösning, men felsvarvade skivor som dessutom är under min tolerans är en annan sak.
Dessutom kanske man inte hittat ok som når runt den där asfräna 355x40mm skivan man vill ha
Så svarva kan man ju "behöva" av flera anledningar.
Rätt svarvade så anser jag inte att det behöver vara en tattar lösning, men felsvarvade skivor som dessutom är under min tolerans är en annan sak.
Dessutom kanske man inte hittat ok som når runt den där asfräna 355x40mm skivan man vill ha
Så svarva kan man ju "behöva" av flera anledningar.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Re: Svarva bromsskivor?
jo det e klart det hänger på hur kass skivorna är från början, hur mycket man måste ta ner. De vi hade var riktigt kass, djupa repor och fet yttre kant från många års körning, så man vart tvungen att ta bort mycket material, de blev aningen tunna. Bromsarna blev iaf bättre
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.