M20B20 + Eaton M62
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M20B20 + Eaton M62
Hej.
Har en 320 -86 som jag funderar på att para med en Eaton M62 kompressor.
Jag har kollat runt lite på snik-turbokonverteringar och antar att det är ungefär samma upplägg som gäller.
Dock hittar jag väldigt lite info om M20B20 motorn..
Tänkte göra mig en liten lista på vad jag kan behöva för grejer till mina planer. Helt ny här med BMW, är en SAAB-kille
Så kan behöva lite hjälp.
Motorn vill jag lämna orörd. Har extraktorgrenrör och 2,5" system på nu.
Det jag behöver är alltså:
Kompressorn
LMM från en 535 (årsmodell? något runt ikring?)
Spridare (storlek? lämplig donatorbil?)
Intercooler (storlek?)
Ställbar BTR (linjär eller progressiv när det är kompressor som gäller?)
Dumpventil?
+ remhjul, fäste, tryckrör..
Lite tips tack?
Mvh Tim
Har en 320 -86 som jag funderar på att para med en Eaton M62 kompressor.
Jag har kollat runt lite på snik-turbokonverteringar och antar att det är ungefär samma upplägg som gäller.
Dock hittar jag väldigt lite info om M20B20 motorn..
Tänkte göra mig en liten lista på vad jag kan behöva för grejer till mina planer. Helt ny här med BMW, är en SAAB-kille
Så kan behöva lite hjälp.
Motorn vill jag lämna orörd. Har extraktorgrenrör och 2,5" system på nu.
Det jag behöver är alltså:
Kompressorn
LMM från en 535 (årsmodell? något runt ikring?)
Spridare (storlek? lämplig donatorbil?)
Intercooler (storlek?)
Ställbar BTR (linjär eller progressiv när det är kompressor som gäller?)
Dumpventil?
+ remhjul, fäste, tryckrör..
Lite tips tack?
Mvh Tim
Re: M20B20 + Eaton M62
Lmmen kan du ta ifrån alla 535, du byter sedan ut elektroniken emot
Din orginal elektronik. Anledningen till att du inte hittar så mycket info
Om m20b20 motorn är att få bygger på den.
Mycket vanligare att bygga på b25. vilket även dom flesta kommer säga
Åt dig att göra. större volym o mer hk och bilen kan besiktas utan
Problem med den motorn. Dom ser i princip identiska ut.
Dit avgaser passar osv.
Angående spridare så är det väl relevant till laddtrycket.
Finns nog ett par kompressor e30 om du kollar i projekt tråden.
Där bor du hitta info.
Annars grattis till val av bil, med rätt drift och välkommen i familjen.
Din orginal elektronik. Anledningen till att du inte hittar så mycket info
Om m20b20 motorn är att få bygger på den.
Mycket vanligare att bygga på b25. vilket även dom flesta kommer säga
Åt dig att göra. större volym o mer hk och bilen kan besiktas utan
Problem med den motorn. Dom ser i princip identiska ut.
Dit avgaser passar osv.
Angående spridare så är det väl relevant till laddtrycket.
Finns nog ett par kompressor e30 om du kollar i projekt tråden.
Där bor du hitta info.
Annars grattis till val av bil, med rätt drift och välkommen i familjen.
Re: M20B20 + Eaton M62
Tack hahaklipen wrote:Lmmen kan du ta ifrån alla 535, du byter sedan ut elektroniken emot
Din orginal elektronik. Anledningen till att du inte hittar så mycket info
Om m20b20 motorn är att få bygger på den.
Mycket vanligare att bygga på b25. vilket även dom flesta kommer säga
Åt dig att göra. större volym o mer hk och bilen kan besiktas utan
Problem med den motorn. Dom ser i princip identiska ut.
Dit avgaser passar osv.
Angående spridare så är det väl relevant till laddtrycket.
Finns nog ett par kompressor e30 om du kollar i projekt tråden.
Där bor du hitta info.
Annars grattis till val av bil, med rätt drift och välkommen i familjen.
Grejen är att jag varken har pengar eller ork att byta motor så det borde ju gå att få lite mer knuff i den här med.
Så att byta bort den kan jag göra om något år.
Jag tycker jag har letat men ofta så är alla projekt så extrema..
Antar att man skulle kunna använda lite mindre spridare än 340 cc då jag har mindre cylindervolym?
Vet i dagsläget inte vad laddet kommer ligga på. Vad är normalt vid orörd motor?
Mvh
Re: M20B20 + Eaton M62
Har du inte råd att köpa en M20B25 för par tre tusen kronor så har du inte råd att hänga på en kompressor heller. Även ett snikigt projekt drar lätt iväg mot 10000kr när alla smådetaljer är inhandlade
Re: M20B20 + Eaton M62
I så fall kan jag göra det vid ett senare tillfälle.
Det är väl samma saker man använder till båda motorerna? Bara att plocka över i så fall.
Nä lillskiten får sitta kvar i bilen för tillfället. Vänligen försök att respektera det
Det är väl samma saker man använder till båda motorerna? Bara att plocka över i så fall.
Nä lillskiten får sitta kvar i bilen för tillfället. Vänligen försök att respektera det
Re: M20B20 + Eaton M62
tiimpa wrote:I så fall kan jag göra det vid ett senare tillfälle.
Det är väl samma saker man använder till båda motorerna? Bara att plocka över i så fall.
Nä lillskiten får sitta kvar i bilen för tillfället. Vänligen försök att respektera det
olika borr i maskinerna , sedan så lär nog motorn krokna tror jag med tanke på vridet en kompressor gör , men ja vet ju inte riktigt hur pass stor kompressorn är storleksmäsigt heller.
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M20B20 + Eaton M62
Kompressorn kommer från en Mercedes CLK 230, dvs 2,3l. Tyckte därför att den kunde vara ganska perfekt i storlek.Bmw*Alex wrote:tiimpa wrote:I så fall kan jag göra det vid ett senare tillfälle.
Det är väl samma saker man använder till båda motorerna? Bara att plocka över i så fall.
Nä lillskiten får sitta kvar i bilen för tillfället. Vänligen försök att respektera det
olika borr i maskinerna , sedan så lär nog motorn krokna tror jag med tanke på vridet en kompressor gör , men ja vet ju inte riktigt hur pass stor kompressorn är storleksmäsigt heller.
mvh
Ska givetvis leta fram specifikationer på den.
/ Tim
Re: M20B20 + Eaton M62
lär inte bli nån större effektökning med den kompressorn på den motorn så inte omöjligt du klarar dej med std spridare å lmm å bara sätta dit en progressiv btr.
vridet märks nog lite skillnad på men toppeffekten lär inte bli så jävla stor skillnad på då kompressorn lär sno en ganska stor del jämnfört med vad den ger i ökning på bara en 2 litersmotor...
ladda o.4-0.5 bar borde vara lagom....
vridet märks nog lite skillnad på men toppeffekten lär inte bli så jävla stor skillnad på då kompressorn lär sno en ganska stor del jämnfört med vad den ger i ökning på bara en 2 litersmotor...
ladda o.4-0.5 bar borde vara lagom....
Re: M20B20 + Eaton M62
Hmm okej. Visst förväntar jag mig ingen raket
Mest för att det är en häftig grej och att jag gillar att skruva. Däremot borde det vara en ganska billig effektökning då jag redan har kompressorn. Den som är dyr.
0,4-0,5 bar säger du. Vad håller det för max?
Vad kör ni med som snikkonverterat med turbo?
/Tim
Mest för att det är en häftig grej och att jag gillar att skruva. Däremot borde det vara en ganska billig effektökning då jag redan har kompressorn. Den som är dyr.
0,4-0,5 bar säger du. Vad håller det för max?
Vad kör ni med som snikkonverterat med turbo?
/Tim
Re: M20B20 + Eaton M62
upp dit borde du klara dej med std bräsnlesysmet och så vidare.
över det så börjar det kosta mer än det smakar, troligen åker du på större spridare, lmm, bränslepump? kopplingen kanske måste bytas? sitter dessutom en klen getrag 240 i din bil??
sen så funkar det som så att kompressorn star effekt linjärt med varvtal och laddtrycket den jobbar mot.
upp till 0.5 bar så kommer du ligga ganska lågt i varvtal på kompressorn, samt att den inte blir så tungrodd vid det låga laddtrycket, = mer effekt till motorn.
ska du dreva den föär högre ladtryck kommer kompressorn börja jobba med mer varvtal, plus att den jobbar mot ett högre tryck.
då stiger även belastingen den tar ut via remskivan, = även fast du höjjer laddtrcket kommer inte effekten du får ut till bakhjulen stiga,
= effkten som går åt i form av större spridare och alla andra ändringar du behöver göra kommer försvinna i kraftöverföringen bara för att driva kompressorn
är du med vad jag menar.
observera att just 0.5 bar är väldigt snabbt räkknat i mitt huvud utan några exakta siffror på flöden, va din mtoor flödar lr liknande, men du kan se det som en "mellan tummen å pekfingret" vart du bör lägga dej i laddtryk för det ska blir någorlunda bra
över det så börjar det kosta mer än det smakar, troligen åker du på större spridare, lmm, bränslepump? kopplingen kanske måste bytas? sitter dessutom en klen getrag 240 i din bil??
sen så funkar det som så att kompressorn star effekt linjärt med varvtal och laddtrycket den jobbar mot.
upp till 0.5 bar så kommer du ligga ganska lågt i varvtal på kompressorn, samt att den inte blir så tungrodd vid det låga laddtrycket, = mer effekt till motorn.
ska du dreva den föär högre ladtryck kommer kompressorn börja jobba med mer varvtal, plus att den jobbar mot ett högre tryck.
då stiger även belastingen den tar ut via remskivan, = även fast du höjjer laddtrcket kommer inte effekten du får ut till bakhjulen stiga,
= effkten som går åt i form av större spridare och alla andra ändringar du behöver göra kommer försvinna i kraftöverföringen bara för att driva kompressorn
är du med vad jag menar.
observera att just 0.5 bar är väldigt snabbt räkknat i mitt huvud utan några exakta siffror på flöden, va din mtoor flödar lr liknande, men du kan se det som en "mellan tummen å pekfingret" vart du bör lägga dej i laddtryk för det ska blir någorlunda bra
Re: M20B20 + Eaton M62
knotan wrote:upp dit borde du klara dej med std bräsnlesysmet och så vidare.
över det så börjar det kosta mer än det smakar, troligen åker du på större spridare, lmm, bränslepump? kopplingen kanske måste bytas? sitter dessutom en klen getrag 240 i din bil??
sen så funkar det som så att kompressorn star effekt linjärt med varvtal och laddtrycket den jobbar mot.
upp till 0.5 bar så kommer du ligga ganska lågt i varvtal på kompressorn, samt att den inte blir så tungrodd vid det låga laddtrycket, = mer effekt till motorn.
ska du dreva den föär högre ladtryck kommer kompressorn börja jobba med mer varvtal, plus att den jobbar mot ett högre tryck.
då stiger även belastingen den tar ut via remskivan, = även fast du höjjer laddtrcket kommer inte effekten du får ut till bakhjulen stiga,
= effkten som går åt i form av större spridare och alla andra ändringar du behöver göra kommer försvinna i kraftöverföringen bara för att driva kompressorn
är du med vad jag menar.
observera att just 0.5 bar är väldigt snabbt räkknat i mitt huvud utan några exakta siffror på flöden, va din mtoor flödar lr liknande, men du kan se det som en "mellan tummen å pekfingret" vart du bör lägga dej i laddtryk för det ska blir någorlunda bra
Jag är helt med på ditt resonemang.
Men är det inte så att en kompressor är gjord för att varva max, säg ~14k rpm dvs. dubbelt motorvarv och att det är när man börjar övervarva det går riktigt tungt?
Men okej, säg ca. 0,5 bar i ladd. Det borde alltså gå med enbart en ställbar BTR?
Sen är det väl så att jag kan kan ladda 0,5 om jag byter resten av prylarna också. Bara annan justering av bränsletryck.
En annan fråga, behöver jag dumpventil?
Kan även tillägga att remhjulet på kompressorn består av en elektromagnet.
Har även någon form av styrning till den som troligtvis beror av trycket.
/ Tim
Re: M20B20 + Eaton M62
Tack, har kikat lite i den tidigare.baumgardt wrote:tråd tips!
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=35893
Vad svårt det ska vara att hitta info om M62an. Skulle ju behöva veta ungefärlig storlek på remhjulet till vevaxeln.
Hur viktigt är det med intercooler? Självklart viktigt, MEN bilen kommer enbart köras under +15 grader och mestadels i minusgrader då det är en vinterbil.
Är ju inte någon stor peng att fixa en IC men betydligt mer jobb med rördragning. Säg 0,5 bar ladd för det är mest aktuellt.
/Tim
Re: M20B20 + Eaton M62
Någon som kan hjälpa mig att tydan den här tro?
Vad jag förstår är maxvarv 13500 rpm.
Vad jag förstår är maxvarv 13500 rpm.
Re: M20B20 + Eaton M62
jag kan inte hjälpa dej med uträkningarna tyvär. men ska du trycka mot gasspjället så behöver du iallafall en dumpventil
Re: M20B20 + Eaton M62
Tack, då blir det en från skroten imorrn.knotan wrote:jag kan inte hjälpa dej med uträkningarna tyvär. men ska du trycka mot gasspjället så behöver du iallafall en dumpventil
Kan jag ta i princip vilken som helst?