hög komp vs tändning?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
hög komp vs tändning?
Vilket är bäst effektmässigt, tänkt köra e85.
köra ca7 i komp och hög tändning
köra ca 10 i komp och lite lägre tändning.
vilket ger mest effekt tändning eller komp?
köra ca7 i komp och hög tändning
köra ca 10 i komp och lite lägre tändning.
vilket ger mest effekt tändning eller komp?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: hög komp vs tändning?
min ärfarenhet:
komp ger bättre bottendrag, men kan strypa effekten på topp. Hållbarheten blir även mindre med e85 och hög komp.
med lägre komp kan man köra högre, hållbarare toppeffekt. men hög tänding vill man även få bottendrag, men inte som hög komp.
(från min volvo 16v 10,3 i komp e85, höll inte länge) 730nm vid 4600
komp ger bättre bottendrag, men kan strypa effekten på topp. Hållbarheten blir även mindre med e85 och hög komp.
med lägre komp kan man köra högre, hållbarare toppeffekt. men hög tänding vill man även få bottendrag, men inte som hög komp.
(från min volvo 16v 10,3 i komp e85, höll inte länge) 730nm vid 4600
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: hög komp vs tändning?
7 är ganska extremt lågt. 10 är nog gränsfall högt (beroende på en massa faktorer, men uppt ill runt 1,5 bar , över det är gränsfallmed det kompet)
men du får en betydligt mer körbar/effektiv motor med det högre kompet och fega med laddtryck/tändning än tvärt om....
men en liten turbo som kommer igång väldigt lätt kan man använda lite lägre komp...
jag hade aldrig gått ner på 7, heldre 10 isåfall , hur klämspalten ser ut har med stor betydelse.. tight/bred klämspalt kan orsaka problem redan med gajnska lågt komp. medans med en smal klämpalt så kan man gå högre i komp innan problem med spik...
men du får en betydligt mer körbar/effektiv motor med det högre kompet och fega med laddtryck/tändning än tvärt om....
men en liten turbo som kommer igång väldigt lätt kan man använda lite lägre komp...
jag hade aldrig gått ner på 7, heldre 10 isåfall , hur klämspalten ser ut har med stor betydelse.. tight/bred klämspalt kan orsaka problem redan med gajnska lågt komp. medans med en smal klämpalt så kan man gå högre i komp innan problem med spik...
Re: hög komp vs tändning?
turbon e ju mellanstor(hx55 66in 80ut) så då får de väl bli lågkompat, kolvarna lär vända ca 3mm under däck så där e ju ingen tight squish?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: hög komp vs tändning?
Om jag får gissa så är lågt komp i hop med det betydligare spiktåligare E85 bränslet populärt just för att så få har tillgång till cylindertrycksmätare när de mappar in tändningen. Det ger STORA marginaler när man är ute "på hal is och är det mest max prestanda man är ute efter så kanske det inte är fel.
E85 ihop med mycket tändning på fullast kan skapa extrema topptryck och totalhavererar en motor utan att den någonsin har spikat.
Men så lågt som 7:1 i komp har man ju inte kört i produktionsmotorar för bensin sedan -70talet vad jag vet.. tycker det låter lite lågt.
Vill man samtidigt nå lite låg förbrukning så är det såklart helfel väg att gå. Sedan beror det ju på vad man kör för kolvar och hur man har tänkt att använda motorn!
M.V.H.
E85 ihop med mycket tändning på fullast kan skapa extrema topptryck och totalhavererar en motor utan att den någonsin har spikat.
Men så lågt som 7:1 i komp har man ju inte kört i produktionsmotorar för bensin sedan -70talet vad jag vet.. tycker det låter lite lågt.
Vill man samtidigt nå lite låg förbrukning så är det såklart helfel väg att gå. Sedan beror det ju på vad man kör för kolvar och hur man har tänkt att använda motorn!
M.V.H.
Re: hög komp vs tändning?
förbrukningen spelar mindre roll då den bara ska rejsas med, kompet bli så om jag kör b25 vev, org staklängd, och b28ans kolvar. väldigt många kör ju på detta viset, därav min fråga. nu kommer jag nog köra b28 vev, org staklängd(135mm) och b28 kolvar då hamnar man väl runt org komp(10:1) tror jag. har ev b30 kolvar på gång som är något lägra än b28ans, de hade väl blivit ganska bra tror jag.
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: hög komp vs tändning?
Körde ca 7 i komp i en 318is turbomaskin för nåt år sen, upplevde inte att den var segare än vanligt på lågvarv iaf
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
hög komp vs tändning?
Kan inte dom lärda typ ärtan/bäckis ge sin syn på saken. ?
Hadde runt 7 komp i min gamla m50 å den har gått på 2 bars tryck å bf98 ett bra tag nu.
Hadde runt 7 komp i min gamla m50 å den har gått på 2 bars tryck å bf98 ett bra tag nu.
//Marcus
Re: hög komp vs tändning?
Nisse Järnet wrote:Körde ca 7 i komp i en 318is turbomaskin för nåt år sen, upplevde inte att den var segare än vanligt på lågvarv iaf
lite av detta jag söker, folk som provat och få deras åsikter. gissningar behövs inte vet att de är många som kör lågkompat med vanoskolv och liknande.nitroboz wrote:Kan inte dom lärda typ ärtan/bäckis ge sin syn på saken. ?
Hadde runt 7 komp i min gamla m50 å den har gått på 2 bars tryck å bf98 ett bra tag nu.
nitroboz: vad hade du för kolvar-stakar-turbo? berätta gärna hur din setup såg/ser ut.
nisse järnet: du får gärna oxå berätta om motorn
skriv gärna effekten oxå om ni vet.
Mvh
/Fredrik
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: hög komp vs tändning?
vad är det för motor det gäller, effektmål, och vad ska användningsområdet vara???
med så pass stor turbo vore det rätt korkat att köra med så lågt komp.
det har man som sagt inte gjort sen 80 talets kjetturbosmotorer som skulle kunna gå på 96oktan med giganiska avgasmotryck och usla tänd/bränsleystem
nånstans mellan 9-10 i komp med smal squisch borde inte vara några sm helst problem så länge du tänkt ladda mindre än 2 kilo.
enda tillfället jag skulle kunna tänka mej 7.1 med en sån turbo skulle kunna funka.
typ en liten motor (runt 2 liter) som ska varvas nämare 9000 och enbart gå på strippen med tänkt laddtryck över 2 bar.
då kan det "funka" men i alla övriga tänkbara sammahang känns det bara feeeel....
nu är det e85 drifgt vi pratar om, skulle du köra BF bränsle hade jag haft en annan åsikt...
med så pass stor turbo vore det rätt korkat att köra med så lågt komp.
det har man som sagt inte gjort sen 80 talets kjetturbosmotorer som skulle kunna gå på 96oktan med giganiska avgasmotryck och usla tänd/bränsleystem
nånstans mellan 9-10 i komp med smal squisch borde inte vara några sm helst problem så länge du tänkt ladda mindre än 2 kilo.
enda tillfället jag skulle kunna tänka mej 7.1 med en sån turbo skulle kunna funka.
typ en liten motor (runt 2 liter) som ska varvas nämare 9000 och enbart gå på strippen med tänkt laddtryck över 2 bar.
då kan det "funka" men i alla övriga tänkbara sammahang känns det bara feeeel....
nu är det e85 drifgt vi pratar om, skulle du köra BF bränsle hade jag haft en annan åsikt...
hög komp vs tändning?
Ja körde 2,5 vev, ickevanos stakar å vanoskolvar. Turbo var en sc61 0,63 ar. Bra respons. Effekt ej mätt.
//Marcus
Re: hög komp vs tändning?
har som sagt även ett gäng b30 kolvar på g som är ca 3mm lägre än kolvarna som ger ca 10 i komp(b28 kolv) kanske kunde bli bra?
botten:
m50b25 block
b28 vev
h-profil
kolvar??? inga smidda än iallafall
topp:
standard b25
dubbla insugskammar
org insug
hemmabyggt extr med pulssplitt
tanken är att köra lite rejs på kvällarna och ev lite stripp
Mvh
/Fredrik
botten:
m50b25 block
b28 vev
h-profil
kolvar??? inga smidda än iallafall
topp:
standard b25
dubbla insugskammar
org insug
hemmabyggt extr med pulssplitt
tanken är att köra lite rejs på kvällarna och ev lite stripp
Mvh
/Fredrik
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: hög komp vs tändning?
kan du inte svarva ned kolvarna som skulle gett 10 ner till 9 då, en bättre kompromiss liksom.. komspänkning 3mm är en hel del
Re: hög komp vs tändning?
Jag kommer köra samma setup som dej tror det kommer funka skit bra.mbfidde wrote:har som sagt även ett gäng b30 kolvar på g som är ca 3mm lägre än kolvarna som ger ca 10 i komp(b28 kolv) kanske kunde bli bra?
botten:
m50b25 block
b28 vev
h-profil
kolvar??? inga smidda än iallafall
topp:
standard b25
dubbla insugskammar
org insug
hemmabyggt extr med pulssplitt
tanken är att köra lite rejs på kvällarna och ev lite stripp
Mvh
/Fredrik
Byggde en m20 med lågkomp som skulle gå på höga ladd men den har visat sig funka perfekt med e85 också.
Tycker man läser hela tiden om högkompade e85 maskiner som får byta topp packningar x antal gånger.
I mina ögon har man inte riktigt lyckats ifall det sprutar grejer runt ikring.
Min gamla v40 med 8.5:1 i kompförhållande hade ca 400whp har gått över 7000mil med detta kompförhållande och e85.
Vad jag vet går den med samma packning och std kolvar ännu.
Re: hög komp vs tändning?
ok, gött juMikael c wrote:Jag kommer köra samma setup som dej tror det kommer funka skit bra.mbfidde wrote:har som sagt även ett gäng b30 kolvar på g som är ca 3mm lägre än kolvarna som ger ca 10 i komp(b28 kolv) kanske kunde bli bra?
botten:
m50b25 block
b28 vev
h-profil
kolvar??? inga smidda än iallafall
topp:
standard b25
dubbla insugskammar
org insug
hemmabyggt extr med pulssplitt
tanken är att köra lite rejs på kvällarna och ev lite stripp
Mvh
/Fredrik
Byggde en m20 med lågkomp som skulle gå på höga ladd men den har visat sig funka perfekt med e85 också.
Tycker man läser hela tiden om högkompade e85 maskiner som får byta topp packningar x antal gånger.
I mina ögon har man inte riktigt lyckats ifall det sprutar grejer runt ikring.
Min gamla v40 med 8.5:1 i kompförhållande hade ca 400whp har gått över 7000mil med detta kompförhållande och e85.
Vad jag vet går den med samma packning och std kolvar ännu.
vilka kolvar ska du använda b28 eller b30?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: hög komp vs tändning?
Kommer köra m54b30 kolvar i min m50 med 2.8l veven.
Var inne från början att köra is kolvar och 8.8:1 i kompförhållande men efter man mappat några bilar med spikutrustning så ser man hur känsliga dom kan bli med högt komp.
Så därför satsar jag på lite lägre komp.
Var inne från början att köra is kolvar och 8.8:1 i kompförhållande men efter man mappat några bilar med spikutrustning så ser man hur känsliga dom kan bli med högt komp.
Så därför satsar jag på lite lägre komp.
Re: hög komp vs tändning?
taket på b28 kolvarna är ju bara 6mm tjock, så där vågar man väl inte svarva så mycket. jag är urkass på de här med att räkna ut komp, men en b28 kolv är väl ca 5mm lägre än b25 och då blir ju kompet runt 7 mot 10 org. då tycker jag ju att en kolv som är 3mm lägre borde bli strax över 8-8,5:1?knotan wrote:kan du inte svarva ned kolvarna som skulle gett 10 ner till 9 då, en bättre kompromiss liksom.. komspänkning 3mm är en hel del
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk