En fundering kring luftvärmepump!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Strandholm
Strandholm wrote:gissar på att snålwerner.. jag menar bullen inte drar sig för att koppla in sig på luftningen till avloppet föratt fylla huset med härlig doft och värme.
Nej för helsike. Det ska fortfarande va en värmepump i huset men det ska inte va kopplat till borran/markslangen. Utan till ett gratisalternativ.
Ingen tjuvkopplad elkabel jag menar heller.
Jag eldar med pellets förresten. Helt klart det absolut sämsta skit man kan hålla på med. Djävulen och ev änglarna i gammla testamentet ligger bakom pelletspåfundet. Jag hatar pellets.
Natti.
bullen Ja en älv/sjö/havet är bäst ,men alla bor inte så nära vatten =)
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Hansa wrote:Ghallenger wrote:1000 meter slang är mycke de
Dom säger att behöver du borra 200meter så är det 400 meter slang du ska lägga, så 1000 meter slang motsvarar ett hål på 500 meter
Jag tror dom snackade jordvärme och inte bergvärme! jordvärme lägger man slang typ 1m ner i backen! (Bild : http://www.hus.se/forum/img2/artiklar/j ... e_nibe.jpg )
Då kan det behövas ganska många meter! =)
Jo nå vet jag att det var jordvärme dom pratade om och det gjorde jag med.
SKa förtydliga mig lite. Om du behöver borra 200 meter så innebär det att du skulle behöva lägga 400 meter slang (jordvärme) Därför skrev jag att 1000meter slang( jordvärme) innebär ett hål på 500 meter.
Och grevfen, det finns rätt kraftiga fina pumpar nu som inte kostar skjortan. Har en kille på jobbet som har satt in en nu och han har 420 kvm. Dubbla borrhål på 160meter och pumpen tror jag hette x11 lr om de var x15. Den kräver inget tillskott heller.
-
Ghallenger wrote:Hansa wrote:Ghallenger wrote:1000 meter slang är mycke de
Dom säger att behöver du borra 200meter så är det 400 meter slang du ska lägga, så 1000 meter slang motsvarar ett hål på 500 meter
Jag tror dom snackade jordvärme och inte bergvärme! jordvärme lägger man slang typ 1m ner i backen! (Bild : http://www.hus.se/forum/img2/artiklar/j ... e_nibe.jpg )
SKa förtydliga mig lite. Om du behöver borra 200 meter så innebär det att du skulle behöva lägga 400 meter slang (jordvärme) Därför skrev jag att 1000meter slang( jordvärme) innebär ett hål på 500 meter.
Och grevfen, det finns rätt kraftiga fina pumpar nu som inte kostar skjortan. Har en kille på jobbet som har satt in en nu och han har 420 kvm. Dubbla borrhål på 160meter och pumpen tror jag hette x11 lr om de var x15. Den kräver inget tillskott heller.
Nu hänger jag inte alls med=)? man borrar ju inte när man ska installera jordvärme då gräver man! eller menar du att om man GRÄVER 200meter så behöver man 400meter slang eftersom slangen ska gå fram och tillbax? är det så du menar?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Sjö har inte alla nära till, inte heller fjärrvärme.
Men kommunala vattenledningen är nära för många. Ett påstick innan mätaren ät en gratismetod. Förbjudet dock. De registrersr ingen läcka heller då det bara pytsar in periodvis.
Vet om de som kört så i flera år. Kräver dock att man är lite filur nör man kopplar på sig aå inte alla undrar vad man sysslar med nör ingreppet görs.
Men kommunala vattenledningen är nära för många. Ett påstick innan mätaren ät en gratismetod. Förbjudet dock. De registrersr ingen läcka heller då det bara pytsar in periodvis.
Vet om de som kört så i flera år. Kräver dock att man är lite filur nör man kopplar på sig aå inte alla undrar vad man sysslar med nör ingreppet görs.
- Strandholm
-
Hansa wrote:Ghallenger wrote:Hansa wrote:Ghallenger wrote:1000 meter slang är mycke de
Nu hänger jag inte alls med=)? man borrar ju inte när man ska installera jordvärme då gräver man! eller menar du att om man GRÄVER 200meter så behöver man 400meter slang eftersom slangen ska gå fram och tillbax? är det så du menar?
De är som så att vi tar mitt borrhål som ex, jag borrade 200meter (bergvärme) de var vad jag behövde för husets behov. Om jag då istället skulle ha valt jordvärme så kräver det att jag lägger 400 meter slang i jorden för att jag skulle behöva komma upp i samma effekt som ett borrhål på 200 meter.
Så om du skulle behöva ett borrhål på 150 meter för ditt hus men istället väljer jordvärme så måste du gräva ner 300 meter slang.
Dom räknar alltid borrdjup *2 för att få fram slanglängden i jordvärme istället.
Förstår du nu hur det funkar som?
-
Grefven wrote:Sjö har inte alla nära till, inte heller fjärrvärme.
Jo de finns säkert många sätt man kan fuska på men de är inte så mycke plusgrader som styr enbart. Utan de kan gå ner till -7 -8 i ditt hål och pumpen ska levera rätt cop värde ändå. Det är ju elen som kostar, pumpen i drift plus eltillskottet. Själva borrningen enbart är inte så dyr som många tror. De är pumpen och installation som kostar enligt min faktura. Själva hålet gick på 23k
Ghallenger wrote:Grefven wrote:Sjö har inte alla nära till, inte heller fjärrvärme.
Jo de finns säkert många sätt man kan fuska på men de är inte så mycke plusgrader som styr enbart. Utan de kan gå ner till -7 -8 i ditt hål och pumpen ska levera rätt cop värde ändå. Det är ju elen som kostar, pumpen i drift plus eltillskottet. Själva borrningen enbart är inte så dyr som många tror. De är pumpen och installation som kostar enligt min faktura. Själva hålet gick på 23k
Det beror lite på firman som gör det o hur de lägger upp fakturan. Vissa firmor flyttar över kronor till arbetskostnad som att man kan utnyttja bidrag bättre.
Har man fjärrvärme kan man ju alltid ta bort isoleringen
- Strandholm
Re: En fundering kring luftvärmepump! (Update sid.3)
Bara en notis i denna tråd! förra året 5okt gjorde jag en avläsning av elmätaren! gjorde lika igår!
13.580kw har vi gjort av med på ett år!
Jag är grymt nöjd med pumpen! =)
13.580kw har vi gjort av med på ett år!
Jag är grymt nöjd med pumpen! =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005