M50B20 funderingar och frågor

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

M50B20 funderingar och frågor

Post by M3JONAS »

Har fått lite funderingar kring en "smallblock" motor...

-Är blocken samma på b25 resp B20 förutom borrningen?
-Passar en B25 topp på B20 och är det isf större ventiler i den?
-Sitter det vassare kammar i någon annan topp som passar?
-Sitter det smidd vev i B20 motorerna?
-Är det någon som plockat mycket effekt ur en sån puffra?
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Re: M50B20 funderingar och frågor

Post by JErngren »

Vad jag har sett så är dom identiska förutom borrningen.
Ventilerna är 3mm mindre än B25ans.
Kammarna (B20IV, B25IV) tror jag hade samma stämplingar, men kan återkomma med dom.
Dubbla ventilfjädrar, stakarna samma utförande som B25IV.
Tror inte veven är smidd.

M50B20 -91
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: M50B20 funderingar och frågor

Post by M3JONAS »

Tack för de svaren. Går det att köra med b25 toppen eller kommer ventilerna krocka med cylinderväggarna måntro?
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Re: M50B20 funderingar och frågor

Post by Rsjerry »

Erikjakans Ascona känner du väl till?
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: M50B20 funderingar och frågor

Post by M3JONAS »

Rsjerry wrote:Erikjakans Ascona känner du väl till?



Självklart! Det jag funderar på är hur en sån maskin skulle må av ett par kilos laddtryck till?! ;)
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Re: M50B20 funderingar och frågor

Post by JErngren »

M3JONAS wrote:Tack för de svaren. Går det att köra med b25 toppen eller kommer ventilerna krocka med cylinderväggarna måntro?



Tror inte ventilerna tar i cylinderväggarna då ventilerna är vinklade inåt cylindern. Topparna ska vara desamma, bara det att ventiler, säten är i annan dimenssion och troligtvis annat flöde i kanalerna och mindre förbränningsrum.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
Caulev
Posts: 84
Joined: 08 Aug 2011, 22:27
Location: Malmö

Re: M50B20 funderingar och frågor

Post by Caulev »

Hur är det med själva blocket?
Kan man använda själva M50B20 med innehåll från M50 B25 eller M52 B28??
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
Post Reply