Bmw 325 -92 med sikte på 1Bar! 415whp/558wnm@1,2bar 6vxl
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw 325 -92 med sikte på 1Bar! 415whp/558wnm@1,2bar 6vxl
Goddagens!
Markus heter jag, har knappt inte gjort ett inlägg ännu tror jag men nu är det väl dags!
Man ska väl kanske inte dra nån livshistoria men alla pojkar har väl läst tittat och varit riktigt intresserade av BMWturbos/ppf-forumet och så lika jag!
Så nu när gumman drar till Umeå i höst och pluggar till polis så skaffade jag mig ett garage och tänkte att jag tar tillfället i akt!
Och nu efter att farit land och rike och tittat på alla vrak så fick jag tag i en tämligen fin 325 -92 manuell som känns tight i motor och låda!
Så den åker väl upp på bockarna vilken dag som helst, ur med motorn och kika över lager och lite sånt så att det är friskt!
MEN till saken hör ju att jag är tämligen novis i ämnet när det börjar bli ingående, så lite av grejen är väl att man ska lära sig en hel del misstänker jag!
Hade väl tänkt mig som jag förstått: renovera motorn, etanol, coperringpackning, ARPbult, Vipec och byta koppling och sedan sikta på ett bar?
Tänkte väl inte att motorn ska kosta 100 släng men å andra sidan inget snikbygge, utan snarare ett besinnat bygge som man törs lämna byn med!
Så nu ser jag ju gärna att ni lägger er i och säger vad ni tycker osv =)
Tex: Har läst en hel del och sett vad folk begagnar sig utav, men hajjar inte alla gånger varför man använder olika saker! Som M20 svänghjul+start, är det för att få en rappare karraktär eller får det inte plats med annat?
Hej så länge!
Last edited by Meek on 03 Aug 2012, 18:03, edited 2 times in total.
Re: Bmw 325 -92 med sikte på 1Bar!
Hej och välkommen till projektavdelningen
Du verkar ju ha kollat runt lite trådar och ha koll på grejer som funkar.
De flesta byter till M20 svänghjul och koppling för att slippa svänghjulet från M50 då det är av "dubbelmassetyp" Dvs flexibelt i mitten.
Att det sen blir mycket lättare är ju bara plus!
Hör av dig till bäckis eller bmwandreas så ska du se att de kan spéca upp ett paket med det du kan tänkas behöva.
Roligare att bygga när man har nästan allt.
Lycka till med bygget, och se till att lägga ut mycket med bilder!
Du verkar ju ha kollat runt lite trådar och ha koll på grejer som funkar.
De flesta byter till M20 svänghjul och koppling för att slippa svänghjulet från M50 då det är av "dubbelmassetyp" Dvs flexibelt i mitten.
Att det sen blir mycket lättare är ju bara plus!
Hör av dig till bäckis eller bmwandreas så ska du se att de kan spéca upp ett paket med det du kan tänkas behöva.
Roligare att bygga när man har nästan allt.
Lycka till med bygget, och se till att lägga ut mycket med bilder!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
Tack och bock! Okej okej det är så det ligger till! Jo det kommer bilder och grejer måste bara besiktiga och greja lite innan det kan börja på allvar!
Det är tänkt att den ska besiktas varje höst!
Det är tänkt att den ska besiktas varje höst!
Bättre du köper min Jag tycker det låter som en bra setup. 100tusen får du en bra motor för om 100släng =100 k?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Loordan wrote:Bättre du köper min Jag tycker det låter som en bra setup. 100tusen får du en bra motor för om 100släng =100 k?
Jo hundra k, fast tänkte inte att det ska kosta så mkt:)
Nja köpa färdigt bygge/motor har ju två ganska taskiga nackdelar, jag lär mig inget och när det strular har jag ingen aning hur det är gjort:)
Det här med laddtryckstyrning, hur funkar det?
Typ att man vill ha 0,5 på ettan och 1,2 på resten typ?
Elektroniskt Misstänker jag?
Ja laddtrycksstyrning ställer du i sprutet, du använder ju bara en http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 48a093626a
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Här hittar du nog mycket matnyttigt om du inte kikat redan!
viewtopic.php?f=2&t=15901&hilit=ippe
Lycka till
Lycka till
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
ippe wrote:Här hittar du nog mycket matnyttigt om du inte kikat redan!
Lycka till
Kalas tack tack behöver alla tips:)
M20 svänghjul+start samt en 188 lamelldiff köpes
Nu är motor och växellåda ur och håller på riva motorn, tar sån väldans tid när man är helt grön! men de är ju det som är lite av charmen att man kommer lära sig en hel del!
Och har beställt lager kolvringar ARP oljepump vattenpump osv!
Sen verkar det som att ZF S5d lådan är den som gäller va? Passar en sådan rakt av bara?
Och ska lämna in topp och block för planing och sådär, ska man kosta på nå portning och sånt? Samt finns det någon firma med gott rennome i ärendet kring sthlm?
Behöver få tag i en ZF låda, M20 svänghjul och start, om ni har det eller något annat att lura på mig så hör gärna av er! =)
076 947 43 44
Edit: M20 hjul & start samt lamelldiff har jag fått tag på
Har en 2.8 L vev du kan stoppa i samt 2.8 L kolvar som är coatade original = mycket hållbara. sen köper du kinastakar för 5-6000 och så har du en motor för 600hp. ?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Du kommer behöva torx sats ut/in vändig för motorn. Helst biltemas "rainbow" sats i hylsor. Iallafall 11mm hylsan. Då kommer du ner utan att ta loss kambryggorna när du ska efterdra arp-bultarna. Sen kan du beställa styrningarna till motorn och växellåda om du ska plana och fixa. Hittar enklast delar på realoem och OEM/Bmw nummret där också som du kan ange vid beställning.och ev packningar. Annars finns hela packningssatser hos ppf.
Kan även råda till att beställa nya bussningar till spakstället så känns det lite roligare. 3 st är det där.
Sen när du sätter på m20/618 platta måste du antingen förlänga slavcylinderns "tryckpinne" eller så gör du på det bättre sättet att sätta på 2 distanser på urtramningslagret.Du ska ha det som är i stål isf. finns ett som är kolfiber eller nånting.
Kan även råda till att beställa nya bussningar till spakstället så känns det lite roligare. 3 st är det där.
Sen när du sätter på m20/618 platta måste du antingen förlänga slavcylinderns "tryckpinne" eller så gör du på det bättre sättet att sätta på 2 distanser på urtramningslagret.Du ska ha det som är i stål isf. finns ett som är kolfiber eller nånting.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
jag skulle inte lämna iväg för portning, dels så tar många firmor bra betalt sen så är de inte jätte nödvändigt. tycker jag mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Okej okej kalas med sånna tips! Köpte mig ampros fullsmockade skåp och där finns sånna grejer! Men ska kika över det!
Jo portningen går bort, ser ut så snyggt original så det ska väl i större ventiler och grejer om det ska vara någon vits misstänker jag?
Urtrampningslagret, finns det färdiga distanser alltså? Här på ppf?
Bustningarna i spaklänkaget är asfräscht faktiskt, känns hur tight och fint som helst!
Vad är det för styrningar jag skall ha?
Är det 84-84,5mm jag ska ha på cooperpackningen?
Ang 600hk-setupen så har jag tänkt besinna mig kring 400+ eller nått!
Arp:na i bottendelen, efterdras inte antar jag?
Och angående lager och grejer, hur ser det ut i en sån här, i kolvbulten är det nå lager där som typ man kallar nållager på en cross?
Mvh
Jo portningen går bort, ser ut så snyggt original så det ska väl i större ventiler och grejer om det ska vara någon vits misstänker jag?
Urtrampningslagret, finns det färdiga distanser alltså? Här på ppf?
Bustningarna i spaklänkaget är asfräscht faktiskt, känns hur tight och fint som helst!
Vad är det för styrningar jag skall ha?
Är det 84-84,5mm jag ska ha på cooperpackningen?
Ang 600hk-setupen så har jag tänkt besinna mig kring 400+ eller nått!
Arp:na i bottendelen, efterdras inte antar jag?
Och angående lager och grejer, hur ser det ut i en sån här, i kolvbulten är det nå lager där som typ man kallar nållager på en cross?
Mvh
- Nisse Järnet
Finns nog inga färdiga distanser, men sök lite så finns det massa bilder. Det är lätt Du kan göra ringar eller klackar tex.
Styrningar mellan topp och block, 2 st. Dom kostar några kronor styck på BMW och blir lätt lite paj när man tar bort dom.
Ja det är 84mm.
ARP i botten efterdras ej.
Sitter vev och ramlager bara, i lilländen är det bara en bussning som inte brukar ställa till med bekymmer.
Styrningar mellan topp och block, 2 st. Dom kostar några kronor styck på BMW och blir lätt lite paj när man tar bort dom.
Ja det är 84mm.
Sitter vev och ramlager bara, i lilländen är det bara en bussning som inte brukar ställa till med bekymmer.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nisse Järnet wrote:Finns nog inga färdiga distanser, men sök lite så finns det massa bilder. Det är lätt Du kan göra ringar eller klackar tex.
Ja det är 84mm.
Okej okej, får kika på det! Ringer senare här och ser hur det artar sig i afton Nisse!
Uploaded with ImageShack.us
Nu damp det ned lite prylar i brevlådan!
Gjutet grenrör
Precision 5862
Precision 46mm wg
Vipec 44
Deatschwerks intank pump
Audispolar
Sasch 618
4p sinter
Bosch högohms tusenkubikare
Nuke fuelrail blackline
Fäste original insug
Filterlock billet
Oljetrycksadapter
Oljereturfläns
Laddtrycksventil
65c termostat
Oljepump
Vattenpump
Kolvringar
Tube n Fine intercooler
Och lite an slangar kopplingar arp cooper lager packningar osv =)
Är det något annat jag behöver tycker ni?
Tänkte på det dock, man ser en del har bredbandslambdor bränsletrycksregulatorer och grejer, ska jag ha det också eller är det om man ska mappa själv och sådär?
MVH Markus