För o nackdelar o vara egenföretagere
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
För o nackdelar o vara egenföretagere
Hejsan det är som så att jag funderar på o kasnke starta ett eget företag där jag hyr ut mit själv för diverse tjänster som att köra lastbil eller maskinförare.
Fördel o nackdel o vara egenföretagare.?
Fördel o nackdel o vara egenföretagare.?
Re: För o nackdelar o vara egenföretagere
Positiva är väl att man gör något eget, är sin egen dräng så att säga, det är en skön känsla.
negativa är pappersjobb kassabok, årsbokslut, fakturor moms, egenavgifter osv osv ofta finns inte tiden för detta men man måste ha koll på den biten, annars går det snabbt åt pipan.
negativa är pappersjobb kassabok, årsbokslut, fakturor moms, egenavgifter osv osv ofta finns inte tiden för detta men man måste ha koll på den biten, annars går det snabbt åt pipan.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
-
Thörn wrote:Positiva är väl att man gör något eget, är sin egen dräng så att säga, det är en skön känsla.
Tack för svaret, ja pappersjobbet lär man ju ha koll på, tror jag nog skulle fixa den biten. iannat fall får tjejen ta den biten .=) så får jag jobba istället.=)
har vänner som startat eget i samma branch, o dem säger att de är de bästa dem gjort. så kör på!
Jag är egenföretagare sedan mer än ett år tillbaka.
Kan säga att det är det bästa jag har gjort. Iofs har jag aldrig kunnat ha en chef som säger åt mig vad jag ska göra osv.
Utan jag vill ha mina jobb planera själv och sköta mig själv. Nu får jag göra det helt och hållet plus att jag får fakturera vilket inte är så kul (sköter inte bokföringen själv, lämnar iväg det)
Men har du väl kommit i tankarna att starta eget kommer du ALDRIG kunna släppa det.
Bara kör på så det ryker du kommer aldrig ångra dig.
Vågar man inget vinner man inget! Jag var 24år när jag startade min firma, bara kör som sagt!
Kan säga att det är det bästa jag har gjort. Iofs har jag aldrig kunnat ha en chef som säger åt mig vad jag ska göra osv.
Utan jag vill ha mina jobb planera själv och sköta mig själv. Nu får jag göra det helt och hållet plus att jag får fakturera vilket inte är så kul (sköter inte bokföringen själv, lämnar iväg det)
Men har du väl kommit i tankarna att starta eget kommer du ALDRIG kunna släppa det.
Bara kör på så det ryker du kommer aldrig ångra dig.
Vågar man inget vinner man inget! Jag var 24år när jag startade min firma, bara kör som sagt!
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
En sak som är positivt är att allt du tjänar går till dig och staten. Inte dig,staten och din arbetsgivare. Du får helt enkelt större del av kakan än om du är anställd.
Farsan startade eget 2005 tror jag det var. Jag och morsan är dom enda anställda, jag och farsan drar in slantarna och morsan sköter bokföringen.
Det är trevligt att planera sina egna jobb och ha flextid jämt. Samt att man slipper nån dryg chef som man ska förhandla lön osv. med. Nu har ju jag iofs chef på papperet men det blir inte riktigt samma sak för det känns ändå som att det är jag och farsan som driver det tillsammans då jag har lika stort krav att dra in pengar för att det ska funka.
Första åren när farsan var själv så var det lite jobbigt för han då det är en ovanlig bransch men med mycket kunder och han har väldigt svårt att säga nej till jobb så då jobbade han på tok för mycket. Dock skötte en firma all bokföring då. Men nu är det bättre när vi delar upp alla jobb mellan oss samt att morsan kan sköta bokföringen så vi får allt i huset och slipper hyra den tjänsten av någon.
Nu har ju inte jag startat någon egen firma så min erfarenhet är kanske inte vad du eftersökte men detta var lite av min syn på saken iaf och hoppas det var till nån hjälp
Det är trevligt att planera sina egna jobb och ha flextid jämt. Samt att man slipper nån dryg chef som man ska förhandla lön osv. med. Nu har ju jag iofs chef på papperet men det blir inte riktigt samma sak för det känns ändå som att det är jag och farsan som driver det tillsammans då jag har lika stort krav att dra in pengar för att det ska funka.
Första åren när farsan var själv så var det lite jobbigt för han då det är en ovanlig bransch men med mycket kunder och han har väldigt svårt att säga nej till jobb så då jobbade han på tok för mycket. Dock skötte en firma all bokföring då. Men nu är det bättre när vi delar upp alla jobb mellan oss samt att morsan kan sköta bokföringen så vi får allt i huset och slipper hyra den tjänsten av någon.
Nu har ju inte jag startat någon egen firma så min erfarenhet är kanske inte vad du eftersökte men detta var lite av min syn på saken iaf och hoppas det var till nån hjälp
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
krajm wrote:En sak som är positivt är att allt du tjänar går till dig och staten. Inte dig,staten och din arbetsgivare. Du får helt enkelt större del av kakan än om du är anställd.
Det är mycket snack men det. Ska man bli rik ska man fan inte starta eget utan vara anställd som snickare på ackord och jobba svart 24/7 då snackar vi pengar.
Om inte så är jag inne i fel bransch om man skulle bli rik på det.
Du får ju inte större del men företaget för ju en del. Jag tar lika mycket i lön nu som jag gjorde när jag var anställd.
Men det var kanske så du menade?
Mvh
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Bolero wrote:krajm wrote:En sak som är positivt är att allt du tjänar går till dig och staten. Inte dig,staten och din arbetsgivare. Du får helt enkelt större del av kakan än om du är anställd.
Det är mycket snack men det. Ska man bli rik ska man fan inte starta eget utan vara anställd som snickare på ackord och jobba svart 24/7 då snackar vi pengar.
Du får ju inte större del men företaget för ju en del. Jag tar lika mycket i lön nu som jag gjorde när jag var anställd.
Mvh
fast känns ändå som man tjänar lite mer om man har egen firma då ägarna till den firman jag jobbar på har jävligt feta leksaker och man kan ju säga att dom jobbar mindre än 40 timmar i veckan
Finns alltid nått att lägga pengarna
jag har varit haft mitt företag i 8 år och tog anställning förra året. (Har FA-skattesedel)
Fördelarna är många, nackdelarna lika många.
Fördelar:
Bestämmer själv arbetstider.
Ingen som är bas över dig (fast oftast har du ju en arbetsgivare)
En dodge ram är oockså en pickup och är firma bil =)
Behöver du något verktyg eller någon bra maskin, åk och köp den. Ibland kan man få ha lite låg lön för att företaget ska få råd och köpa ultra delux utrustning.
Nackdelar:
Pappersjobb
Folk som inte BETALAR Och du kan ju inte direkt gå och hota dom att betala för då åker du dit.
alla vill ju utväcklas, och utbildning kostar flis+ att du inte tjänar något under tiden.
Fördelarna är många, nackdelarna lika många.
Fördelar:
Bestämmer själv arbetstider.
Ingen som är bas över dig (fast oftast har du ju en arbetsgivare)
En dodge ram är oockså en pickup och är firma bil =)
Behöver du något verktyg eller någon bra maskin, åk och köp den. Ibland kan man få ha lite låg lön för att företaget ska få råd och köpa ultra delux utrustning.
Nackdelar:
Pappersjobb
Folk som inte BETALAR Och du kan ju inte direkt gå och hota dom att betala för då åker du dit.
alla vill ju utväcklas, och utbildning kostar flis+ att du inte tjänar något under tiden.
När du har eget behöver man inte ta ut mer i månadslön, men en mellanhand försvinner och det innebär vid samma arbetsbörda mer pengar till dig/företaget. Tänk på det att om du sliter som en varg som anställd i 10år och sedan slutar så får du 0kr, har du eget har du förhoppningsvis utvecklat företaget till de bättre och kanske säljer bolaget för säg 2millar?
Pengarna går alltså mer till dig själv, inte samma trygghet dock. Det bästa är kanske att man är sin egen chef och kan jobba som man vill.
Har inte stenkoll på alla branscher men för mig som blivande fastighetsmäklare så innebär det rätt stora skillnader, 100% av provisionen går till mig och mitt potentiella företag, en anställd mäklare får ca 25-30% av provisionen ner i egen ficka. (skatt betalar man ju oavsett)
Pengarna går alltså mer till dig själv, inte samma trygghet dock. Det bästa är kanske att man är sin egen chef och kan jobba som man vill.
Har inte stenkoll på alla branscher men för mig som blivande fastighetsmäklare så innebär det rätt stora skillnader, 100% av provisionen går till mig och mitt potentiella företag, en anställd mäklare får ca 25-30% av provisionen ner i egen ficka. (skatt betalar man ju oavsett)
Bolero wrote:krajm wrote:En sak som är positivt är att allt du tjänar går till dig och staten. Inte dig,staten och din arbetsgivare. Du får helt enkelt större del av kakan än om du är anställd.
Mvh
flummet wrote:Bolero wrote:krajm wrote:En sak som är positivt är att allt du tjänar går till dig och staten. Inte dig,staten och din arbetsgivare. Du får helt enkelt större del av kakan än om du är anställd.
Mvh
fast känns ändå som man tjänar lite mer om man har egen firma då ägarna till den firman jag jobbar på har jävligt feta leksaker och man kan ju säga att dom jobbar mindre än 40 timmar i veckan
Precis, får du företaget rullande kan du i bästa fall dra ned på arbetstimmarna och pengarna fortsätter komma in. Som anställd och svartarbetande snickare så slutar lönen att va "fet" när man drar net på timmarna. För vem orkar jobba 24/7 i all oändlighet?
Håll dig för fan borta från LRF Konsult iaf..
En riktigt revisor är A och O ..
Rätt papper till rätt ställe i tid
&
Slippa undan en massa bullshit som ren bonus
En riktigt revisor är A och O ..
Rätt papper till rätt ställe i tid
&
Slippa undan en massa bullshit som ren bonus
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
- Jonathan Danell
- 0702755150
-
Tackar för alla svar. vill ni se vilka företag ochså jag har jobbat hos så hojta till. för jag tänkte typ starta ett företag som hette Leifs Allservice.
Ja alltså det är klart att det blir lite mer pengar i företaget och om man jobbar 40timmar i veckan så blir det bra.
Men att tänka att man ska börja tjäna mer pengar än som anställd (om nu det skulle vara anledningen till att starta så är man fel ute enligt mig iaf)
Men ja som sagt när du väl har haft tanken på att starta så kommer du bara tänka på det så det är bara att köra på tycker jag.
Sen att dom har leksaker så har dom väl ett par anställda också låter det som
Lycka till!
Mvh
Men att tänka att man ska börja tjäna mer pengar än som anställd (om nu det skulle vara anledningen till att starta så är man fel ute enligt mig iaf)
Men ja som sagt när du väl har haft tanken på att starta så kommer du bara tänka på det så det är bara att köra på tycker jag.
Sen att dom har leksaker så har dom väl ett par anställda också låter det som
Lycka till!
Mvh
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
a fan vi är 80 anställda nu växt som tusan dom senaste 5 åren bara. Ja dom har det mesta som är roligt en 997 turbo-07 båt(ar) husbil(ar) 4-hjuligar M.M kul att dom kan pocka ut pengar ändå kan ju säga att jag hade gjort precis samma om det varit jag
Finns alltid nått att lägga pengarna
-
ARBETSLIVSERFARENHET
Fastighetsskötare
Arbetsgivare: (*) Hsb
Tidsperiod: 1999 - 1999
Beskrivning: (*) Rensa land sköta grön yter me wille
Fastighetsskötare
Arbetsgivare: (*) HSB
Tidsperiod: 2000 - 2000
Grävförare
Arbetsgivare: (*) Sunsta Säteri
Tidsperiod: 2001 - 2001
Beskrivning: (*) Grävde för golfbana
Grävförare
ARBETSGIVARE
: (*) Rådmansö Schakt o Transport
Beskrivning: (*) Grävde för husgrund
maskinförare
Arbetsgivare: (*) kenneth westblom
Tidsperiod: 2001 - 2006
Beskrivning: (*) Grävare -lastmaskiner
Fastighetsskötare
Arbetsgivare: (*) Gavlegårdarna
Tidsperiod: 2002 - 2003
Beskrivning: (*) maskinförare-fastighetsskötare.
Wille maskiner
Maskinförare
Arbetsgivare: (*) bergstörms gräv o schakt
Beskrivning: (*) Lastmaskin
Plåtslagare-maskinförare
Arbetsgivare: (*) Franzens plåt
Tidsperiod: 2006 - 2009
Beskrivning: (*) Takläggare-maskinförare
maskinförare
Arbetsgivare: (*) Hellgrens plåt o entreprenad
Tidsperiod: 2006 - 2011
Beskrivning: (*) Lastmaskin jcb
Snöröjare
fastighetsskötare
Tidsperiod: 2009 - 2010
Beskrivning: (*) yttre fastighetsskötsel-maskinförare
Lastbilschauförr
Arbetsgivare: (*) Sita Sverige
Tidsperiod: 2008 - 2009
Beskrivning: (*) Slamsugare ADR Sopbil lastväxlare Kranbil
Takläggare
Arbetsgivare: (*) micke ceder holm
Tidsperiod: 2006 - 2007
Beskrivning: (*) Takläggare
UTBILDNING, 2001/008
Stucab
Utbildningsnivå: (*) Eftergymnasial utbildning
Inriktning: (*) Transporttjänster
Beskrivning: (*) grävmaskin lastmaskin Arbete på väg, utsättning miljö på väg hjälp på väg
YA
Tidsperiod: 2007-2008
Erfarenhet:
5 år eller mer
Arbetade senast: Nuvarande yrke
Yrkeskompetenser: • ADR, styckegods (grundkurs)
• Hjälp på väg (Vägverkets kravkurs)
• Miljö (Vägverkets kravkurs)
• Säkerhet på väg (Vägverkets kravkurs)
• Yrkesbevis, grävmaskin/grävlastare
• Yrkesbevis, lastmaskiner
Erfarenhet: 1-2 års erfarenhet
Arbetade senast: 2009
• Distributionskörning
• Dumper, körvana
• Kyl- och frys- och värmetransporter, körvana
• Lastbilsmonterad kran < 18 ton/m
• Lastbilsmonterad kran > 18 ton/m
• Renhållningsbil, körvana
• Släp, körvana
• Sug- och spolbil, körvana
• Yrkesbevis, fordonsmonterad kran
• Yrkeskompetensbevis YKB, tung lastbil
Det där är det lilla jag ahr jobbat me o har yrkesvana inom. vad tror ni om att starta eget me dessa kompetenser.?
Fastighetsskötare
Arbetsgivare: (*) Hsb
Tidsperiod: 1999 - 1999
Fastighetsskötare
Arbetsgivare: (*) HSB
Tidsperiod: 2000 - 2000
Grävförare
Arbetsgivare: (*) Sunsta Säteri
Beskrivning: (*) Grävde för golfbana
Grävförare
ARBETSGIVARE
: (*) Rådmansö Schakt o Transport
Beskrivning: (*) Grävde för husgrund
maskinförare
Arbetsgivare: (*) kenneth westblom
Tidsperiod: 2001 - 2006
Beskrivning: (*) Grävare -lastmaskiner
Fastighetsskötare
Beskrivning: (*) maskinförare-fastighetsskötare.
Wille maskiner
Maskinförare
Arbetsgivare: (*) bergstörms gräv o schakt
Beskrivning: (*) Lastmaskin
Plåtslagare-maskinförare
Arbetsgivare: (*) Franzens plåt
Tidsperiod: 2006 - 2009
Beskrivning: (*) Takläggare-maskinförare
maskinförare
Arbetsgivare: (*) Hellgrens plåt o entreprenad
Tidsperiod: 2006 - 2011
Beskrivning: (*) Lastmaskin jcb
Snöröjare
fastighetsskötare
Tidsperiod: 2009 - 2010
Beskrivning: (*) yttre fastighetsskötsel-maskinförare
Lastbilschauförr
Arbetsgivare: (*) Sita Sverige
Tidsperiod: 2008 - 2009
Beskrivning: (*) Slamsugare ADR Sopbil lastväxlare Kranbil
Takläggare
Arbetsgivare: (*) micke ceder holm
Tidsperiod: 2006 - 2007
Beskrivning: (*) Takläggare
UTBILDNING, 2001/008
Stucab
Beskrivning: (*) grävmaskin lastmaskin Arbete på väg, utsättning miljö på väg hjälp på väg
YA
Tidsperiod: 2007-2008
Erfarenhet:
5 år eller mer
Arbetade senast: Nuvarande yrke
• Yrkesbevis, grävmaskin/grävlastare
• Yrkesbevis, lastmaskiner
Erfarenhet: 1-2 års erfarenhet
Arbetade senast: 2009
• Distributionskörning
• Dumper, körvana
• Kyl- och frys- och värmetransporter, körvana
• Lastbilsmonterad kran < 18 ton/m
• Lastbilsmonterad kran > 18 ton/m
• Renhållningsbil, körvana
• Släp, körvana
• Sug- och spolbil, körvana
• Yrkesbevis, fordonsmonterad kran
• Yrkeskompetensbevis YKB, tung lastbil
Det där är det lilla jag ahr jobbat me o har yrkesvana inom. vad tror ni om att starta eget me dessa kompetenser.?