M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Tjena!
Nu har jag fått problem med turbo bilen som jag vill få ordning på innan vintern :/
Det hela började med att det kom olje dimma runt hela ventilkåpan när jag varit ute och full last mappat bilen hade lite halv kasst oljetryck ca 3bar.
Men när jag väntade på en ny ventilkåps packning så provtryckte jag hela trycksystemet med ca 1bar utan ventilkåpan på, för att se att allt var tätt, det bubblade bra mycket i oljetråget då.
Jag fick nu högre oljetryck ca 5bar när jag bytt packningen, men då började den efter ett tag när den blivit varm att bolma olja ur avgasröret istället, när jag öppnade huven var hela motor utrymmet dränk i olja och turbon var blöt runt hela lagerhuset (mellan avgas och insugs delarna på turbon). jag såg också att det ångade olja ifrån oljereturs kopplingen på turbon.
Jag har haft oljereturen ner i olje pluggen, ca 8mm hål i pluggen, det sitter original 12mm hål i turbons oljeutlopp.
Är det den lilla diametern i returen som gjort att det blivit övertryck i turbons lager och sen gjort så att det läckt olja i avgaserna?
(Bilen bolmade rejält, man såg knappt bakåt, men bilen gick som den skulle i motorn)
Eller är det kolvringarna som är slut så kompressionen går ner i vevhuset och ger övertryck där? (eftersom den inte läckte olja ur turbon när jag hade dålig ventilkåpspackning)
eller kan det vara nått helt annat som spökar?
Har inte kunnat gjort kompressions test på cylindrarna då jag lämnat iväg oljetråget på svetsning, ska göra det så fort jag får hem det och kan fylla med olja!
Tacksam för alla svar
Nu har jag fått problem med turbo bilen som jag vill få ordning på innan vintern :/
Det hela började med att det kom olje dimma runt hela ventilkåpan när jag varit ute och full last mappat bilen hade lite halv kasst oljetryck ca 3bar.
Men när jag väntade på en ny ventilkåps packning så provtryckte jag hela trycksystemet med ca 1bar utan ventilkåpan på, för att se att allt var tätt, det bubblade bra mycket i oljetråget då.
Jag fick nu högre oljetryck ca 5bar när jag bytt packningen, men då började den efter ett tag när den blivit varm att bolma olja ur avgasröret istället, när jag öppnade huven var hela motor utrymmet dränk i olja och turbon var blöt runt hela lagerhuset (mellan avgas och insugs delarna på turbon). jag såg också att det ångade olja ifrån oljereturs kopplingen på turbon.
Jag har haft oljereturen ner i olje pluggen, ca 8mm hål i pluggen, det sitter original 12mm hål i turbons oljeutlopp.
Är det den lilla diametern i returen som gjort att det blivit övertryck i turbons lager och sen gjort så att det läckt olja i avgaserna?
(Bilen bolmade rejält, man såg knappt bakåt, men bilen gick som den skulle i motorn)
Eller är det kolvringarna som är slut så kompressionen går ner i vevhuset och ger övertryck där? (eftersom den inte läckte olja ur turbon när jag hade dålig ventilkåpspackning)
eller kan det vara nått helt annat som spökar?
Har inte kunnat gjort kompressions test på cylindrarna då jag lämnat iväg oljetråget på svetsning, ska göra det så fort jag får hem det och kan fylla med olja!
Tacksam för alla svar
M50B25 Vanos, 440whp
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Högre oljetryck när du bytade ventilkåpspackningen?
Du kan inte ha oljereturen så som du har det. Varför kan du inte göra komptest bara för du skickat iväg tråget?
Du kan inte ha oljereturen så som du har det. Varför kan du inte göra komptest bara för du skickat iväg tråget?
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Låter ju som det är vevhuskompretion som heter duga, kolvringar eller ringlandet på en kolv.. testa och gör kompprov du.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
oljereturen är ju i minsta laget allafall, sen är de väll bäst å ha returen på sidan av tråget de är ju inge tryck i returen.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Jag pratade med en kille som körde oljereturen där och det fungerade för honom, men har lämnat tråget till en som ska tigga dit ett 22mm rör i tråget åt mig.
Vill inte göra kompressions test nu för det känns dumt att köra runt motorn på starten utan nån olja som smörjer lagrerna :/
Man kan inte ha sönder nått när man provtrycker utan ventilkåpan på? det känns på nått sätt som att det är det som har påverkat oljetrycket, det sitter ingen ventil eller något i pumpen som man kan trycka fel?
Kanon med så snabba svar
Vill inte göra kompressions test nu för det känns dumt att köra runt motorn på starten utan nån olja som smörjer lagrerna :/
Man kan inte ha sönder nått när man provtrycker utan ventilkåpan på? det känns på nått sätt som att det är det som har påverkat oljetrycket, det sitter ingen ventil eller något i pumpen som man kan trycka fel?
Kanon med så snabba svar
M50B25 Vanos, 440whp
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
En tanke bara, du hade inte för mycket olja i tråget?
Min börja trycka åt alla håll å kanter när det hade gått ner för mycket e85 i oljan så nivån vart för hög.
Min börja trycka åt alla håll å kanter när det hade gått ner för mycket e85 i oljan så nivån vart för hög.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Nej jag kollade oljan direkt då för jag var rädd att den skulle vara slut, men den låg på en bra nivå.
Jag kan ju också säga att bilen var svårstartad då när jag hade kört med den och den börjat ryka, fick låta den stå och kyla av sig sen startade den direkt
Jag kan ju också säga att bilen var svårstartad då när jag hade kört med den och den börjat ryka, fick låta den stå och kyla av sig sen startade den direkt
M50B25 Vanos, 440whp
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
iomed att den är svårstartad så säger även jag, gör komptest
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
som cervesa skrev så kan du ju inte ha returen under oljenivå då blir de ju en jävla massa olja i turbon som inte kan rinna undan och tillslut vill ut nånstans
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
jag har kört 50mil med oljereturen i pluggen och genomskinlig slang i början för att se nivån och det har fungerat bra ända tills mitt oljetryck blev det tredubbla nu, då börja det skjuta olja åt alla håll, det funkar om man har lång slang och toppmonterad turbo, men det är nog inte det bästa då man får lite motstånd i olje returen, men vi hoppar returen nu för det är åtgärdat
Kan man plocka ur kolvarna nedåt om man skruvar ur veven eller är det uppåt som gäller? drygt att sabba nya topp packningen :p
Ökar även oljetrycket om man har kassa kolvringar?
Kan man plocka ur kolvarna nedåt om man skruvar ur veven eller är det uppåt som gäller? drygt att sabba nya topp packningen :p
Ökar även oljetrycket om man har kassa kolvringar?
M50B25 Vanos, 440whp
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Eriik023 wrote:jag har kört 50mil med oljereturen i pluggen och genomskinlig slang i början för att se nivån och det har fungerat bra ända tills mitt oljetryck blev det tredubbla nu, då börja det skjuta olja åt alla håll, det funkar om man har lång slang och toppmonterad turbo, men det är nog inte det bästa då man får lite motstånd i olje returen, men vi hoppar returen nu för det är åtgärdat
Kan man plocka ur kolvarna nedåt om man skruvar ur veven eller är det uppåt som gäller? drygt att sabba nya topp packningen :p
Ökar även oljetrycket om man har kassa kolvringar?
Ja du kan plocka ur kolvarna nedåt OM du plockar ur veven
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
Går det verkligen ? Har inte sett en enda motor som det går på. (Har ifs aldrig skruvat med M50) Men även om det går så lär det bli svårt att få dit dom igen...
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
markus wrote:Går det verkligen ? Har inte sett en enda motor som det går på. (Har ifs aldrig skruvat med M50) Men även om det går så lär det bli svårt att få dit dom igen...
tankevurpa förlåt mig de går inte
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- e30mattias
- Posts: 175
- Joined: 02 Aug 2011, 20:28
- Location: Finland
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
mbfidde wrote:som cervesa skrev så kan du ju inte ha returen under oljenivå då blir de ju en jävla massa olja i turbon som inte kan rinna undan och tillslut vill ut nånstans
nja, håller ej med. finns många original turbo motorer med returen i botten av tråget. Beror på vad du har för turbo, vissa turbon går bra att ha return under nivån. För att det du sa ska ske så skulle oljenivån i tråget måste vara jämns med turbon.. Tänk dig att du har en 20cm hög flaska, monterar en 30cm slang i bottnet av flaskan, håller slangen rakt upp och häller vatten i slangen, får du fyllt slangen?
Dock så kräver detta att du har tillräckligt grov slang iaf!
MEN det finns en risk, och det är ifall det blir helt enkelt vakum i slangen, så vad jag förstått slipper och fylla slangen ja, som det som sagt inte får ja.. måste slippa och andas.. Så vet vissa som kör med return i botten av tråget har monterat ett T-kors på slangen riktigt nära turbon, och dragit ventilation till ventilkåpan.. då slipper det och ventilera lite, och sägs fungera fint... Ett Y-kors skulle iof vara knepigare, så inte oljan slipper och tjuva.. Men tror för att ska det hända så har man för klen eller får kort slang..
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
jaja, montera de hur ni vill. jag hade aldrig satt returen under oljenivån iallafall.
för att de ska funka som du säger så får där absolut int bli nåt tryck i vevhuset heller, men jag tvivlar ändå
för att de ska funka som du säger så får där absolut int bli nåt tryck i vevhuset heller, men jag tvivlar ändå
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
mbfidde wrote:som cervesa skrev så kan du ju inte ha returen under oljenivå då blir de ju en jävla massa olja i turbon som inte kan rinna undan och tillslut vill ut nånstans
Skoda Octavia RS (1.8l Turbo motorn som även sitter tex i Audi A3 etc.) Sitter Oljereturen längst ner på tråget brevid avtappningspluggen
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm
mycket möjligt, dock inget jag hade gjort ändå
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk