Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Tjenare. Igår var det stormappning och endel bus!
Riktigt roligt att äntligen 2år senare ha fått ihop bilen, och att den till och med blev körbar.
Mot slutet i varv från 5krpm och uppåt så blir laddtryckskurvan jätte ojämn, den fladdrar upp och ner.
Vad kan detta bero på?
Provtryckte wastegaten när den var kall i garaget, och då pös det ordentligt om den ( Kina WG ) Men enligt KL så tätas detta när den blir varm. Så any ideas?
Riktigt roligt att äntligen 2år senare ha fått ihop bilen, och att den till och med blev körbar.
Mot slutet i varv från 5krpm och uppåt så blir laddtryckskurvan jätte ojämn, den fladdrar upp och ner.
Vad kan detta bero på?
Provtryckte wastegaten när den var kall i garaget, och då pös det ordentligt om den ( Kina WG ) Men enligt KL så tätas detta när den blir varm. Så any ideas?
Världens bästa sprayflaska http://www.preval.se kan användas till allt och lite till!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Om du kör membrandumpventil så kan du få de fenomenet, alltså att den börjar läcka.
Kolvdump är att föredra.
Kolvdump är att föredra.
Fredrik Sandqvist
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Vad är det för spec på motorn? (storlek på motorn och vad för turbo)
Kan vara att turbon går i surce
Kan vara att turbon går i surce
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Kan ju prova byta dump. Det är en 300zx orginal dump som jag satt dit, då jag hade den hemma, smidigt täntke jag
Membran eller ej vet jag ej. Såhär ser den ut:
Motorn är en m50b25 som är rejält kompsänkt. Turbo HX55a, så ganska stor... Börjar bli hackigt från 1.5bar till 2som är max nu.
Membran eller ej vet jag ej. Såhär ser den ut:
Motorn är en m50b25 som är rejält kompsänkt. Turbo HX55a, så ganska stor... Börjar bli hackigt från 1.5bar till 2som är max nu.
Världens bästa sprayflaska http://www.preval.se kan användas till allt och lite till!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Chansen är överhängande att det inte fladdrar om du byter till en riktig dump! Billigaste och enklast grejen att testa med anser jag.
Trevlig helg!
Trevlig helg!
M535i -87
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Lukas. wrote:Chansen är överhängande att det inte fladdrar om du byter till en riktig dump! Billigaste och enklast grejen att testa med anser jag.
Trevlig helg!
Billigare att bara ta bort den och plugga hålet.....
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
håller med ovanstående..
ta bort dumpen, plugga tillfälligt (om du ska köra med dump sen) och testa..
ta bort dumpen, plugga tillfälligt (om du ska köra med dump sen) och testa..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.
Fredrik Sandqvist
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.
hehe
http://www.youtube.com/onkelsvenne" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.
Var det ett skämt eller??
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Har en kolvdump ligger också, så provar nog den vid tillfälle
Tackar för tippset.
Tackar för tippset.
Världens bästa sprayflaska http://www.preval.se kan användas till allt och lite till!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Så känsligt är det inte...
Min gamla hx40 har iaf inte någon axel gått av på trots att jag saknar dump och tvärsläpper gasen hela tiden.
Min gamla hx40 har iaf inte någon axel gått av på trots att jag saknar dump och tvärsläpper gasen hela tiden.
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
..
ni ska bara veta hur pumpningproverna går till när orgmotorerna dessa agg sitter på kör dem cyklerna i provcell..
Man har inte varit med om "surge" förrän man upplevt detta ..
Dessa lastbilsagg tål mer än man kan ana, det är inga gulliga kullagrade raceturbos..
ni ska bara veta hur pumpningproverna går till när orgmotorerna dessa agg sitter på kör dem cyklerna i provcell..
Man har inte varit med om "surge" förrän man upplevt detta ..
Dessa lastbilsagg tål mer än man kan ana, det är inga gulliga kullagrade raceturbos..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
Förmodligen surge.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
cerveza wrote:xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.
Var det ett skämt eller??
Nej de var inget skämt!.
Eftersom jag inte har nån aning om hur han kör eller hur frisk och kry hans utrustning är så måste ja bara försäkra mig om att ja inte orsakar nån skada för han ifall något skulle gå fel.
Fredrik Sandqvist
Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?
xTiz wrote:cerveza wrote:xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.
Var det ett skämt eller??
Nej de var inget skämt!.
Eftersom jag inte har nån aning om hur han kör eller hur frisk och kry hans utrustning är så måste ja bara försäkra mig om att ja inte orsakar nån skada för han ifall något skulle gå fel.
*fniss*
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.