Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
scalare
Posts: 238
Joined: 22 Feb 2010, 10:19
Location: Sala
Contact:

Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by scalare »

Tjenare. Igår var det stormappning och endel bus! :)

Riktigt roligt att äntligen 2år senare ha fått ihop bilen, och att den till och med blev körbar. :twisted:

Mot slutet i varv från 5krpm och uppåt så blir laddtryckskurvan jätte ojämn, den fladdrar upp och ner.

Vad kan detta bero på?

Provtryckte wastegaten när den var kall i garaget, och då pös det ordentligt om den ( Kina WG ) Men enligt KL så tätas detta när den blir varm. Så any ideas?
Världens bästa sprayflaska http://www.preval.se kan användas till allt och lite till!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
xTiz
Posts: 72
Joined: 04 Apr 2011, 21:14

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by xTiz »

Om du kör membrandumpventil så kan du få de fenomenet, alltså att den börjar läcka.

Kolvdump är att föredra.
Fredrik Sandqvist
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by JErngren »

Vad är det för spec på motorn? (storlek på motorn och vad för turbo)
Kan vara att turbon går i surce
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
scalare
Posts: 238
Joined: 22 Feb 2010, 10:19
Location: Sala
Contact:

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by scalare »

Kan ju prova byta dump. Det är en 300zx orginal dump som jag satt dit, då jag hade den hemma, smidigt täntke jag :)
Membran eller ej vet jag ej. Såhär ser den ut:
Image


Motorn är en m50b25 som är rejält kompsänkt. Turbo HX55a, så ganska stor... Börjar bli hackigt från 1.5bar till 2som är max nu.
Världens bästa sprayflaska http://www.preval.se kan användas till allt och lite till!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
User avatar
Lukas.
Posts: 199
Joined: 29 Aug 2010, 11:10
Location: Stockholm

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by Lukas. »

Chansen är överhängande att det inte fladdrar om du byter till en riktig dump! Billigaste och enklast grejen att testa med anser jag.

Trevlig helg!
M535i -87
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by cerveza »

Lukas. wrote:Chansen är överhängande att det inte fladdrar om du byter till en riktig dump! Billigaste och enklast grejen att testa med anser jag.

Trevlig helg!


Billigare att bara ta bort den och plugga hålet.....
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by xelerator »

håller med ovanstående..

ta bort dumpen, plugga tillfälligt (om du ska köra med dump sen) och testa..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
xTiz
Posts: 72
Joined: 04 Apr 2011, 21:14

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by xTiz »

Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.
Fredrik Sandqvist
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by HenrikE »

xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.


hehe
http://www.youtube.com/onkelsvenne" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by cerveza »

xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.



Var det ett skämt eller??
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
scalare
Posts: 238
Joined: 22 Feb 2010, 10:19
Location: Sala
Contact:

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by scalare »

Har en kolvdump ligger också, så provar nog den vid tillfälle :)

Tackar för tippset. :!:
Världens bästa sprayflaska http://www.preval.se kan användas till allt och lite till!
Navringar och biltillbehör http://www.Navringar.se Plasti dip, centrumkåpor, plast clips och såklart centreringsringar!
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by dahmeer »

Så känsligt är det inte...

Min gamla hx40 har iaf inte någon axel gått av på trots att jag saknar dump och tvärsläpper gasen hela tiden.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by xelerator »

:lol: :lol:..

ni ska bara veta hur pumpningproverna går till när orgmotorerna dessa agg sitter på kör dem cyklerna i provcell..

Man har inte varit med om "surge" förrän man upplevt detta :mrgreen:..

Dessa lastbilsagg tål mer än man kan ana, det är inga gulliga kullagrade raceturbos..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by Bmwandreas »

Förmodligen surge.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
xTiz
Posts: 72
Joined: 04 Apr 2011, 21:14

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by xTiz »

cerveza wrote:
xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.



Var det ett skämt eller??



Nej de var inget skämt!.

Eftersom jag inte har nån aning om hur han kör eller hur frisk och kry hans utrustning är så måste ja bara försäkra mig om att ja inte orsakar nån skada för han ifall något skulle gå fel.
Fredrik Sandqvist
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Ojämn laddtryckskruva mot slutet. WG?

Post by cerveza »

xTiz wrote:
cerveza wrote:
xTiz wrote:Precis som folk säger kan du pröva att bara plugga så länge. tänk då på att du släpper av gasen sakta så turbon får varva ner sakta själv., finns risk att du knäcker axeln annars om du har otur.



Var det ett skämt eller??



Nej de var inget skämt!.

Eftersom jag inte har nån aning om hur han kör eller hur frisk och kry hans utrustning är så måste ja bara försäkra mig om att ja inte orsakar nån skada för han ifall något skulle gå fel.



*fniss*
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply