bredbandslambda, montering före eller efter katalysator.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

bredbandslambda, montering före eller efter katalysator.

Post by cerwinboy »

spelar det någon roll om den är montera före eller efter katalysatorerna. för monterar jag den efter katalysatorerna får jag med båda kanalerna cylindrar 1-3 och 4-6 . man tycker att den borde ge mera korrekta uppgifter om den får från båda kanalerna samtidigt.

måster bosch lc-4.2 vara monterad i horrisontal läge eller mera upp rätt ? eller är det bara en säkerhets åtgärd ?.. för det borde väll inte på verka mätningen över huvud taget.. där är väl skrivet så för att det inte ska vara ett smart huvud som montera den rakt ner kan jag tänka mig.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Re: bredbandslambda, montering före eller efter katalysator.

Post by jol »

Avgaserna omvandlas i katten, co och hc blir co2 och h2o så därför ska den sitta före för att mäta syreresterna. Monteringen är för att det inte ska samlas kondens i sensorn som pajar den när värmeelementet går igång nästa start
Peter Strandberg
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: bredbandslambda, montering före eller efter katalysator.

Post by cerwinboy »

jol wrote:Avgaserna omvandlas i katten, co och hc blir co2 och h2o så därför ska den sitta före för att mäta syreresterna. Monteringen är för att det inte ska samlas kondens i sensorn som pajar den när värmeelementet går igång nästa start
tack för svaret.. men om jag montera den på kanal 2 mäter den enbart cyl-4-6. nu är alla slitage delar bytta eller förbättrade så då borde det vara ok att låta kanal 1 cyl-1-3 gå förbi omätta då den förmodligen släpper igenom lika mycket ?

skulle velat att den mäter båda kanalerna för att få ett jämnare total värde då avgasystemed går ihop just efter katalysatorerna . men det är antagligen inget att bry sig om heller ? då dom flesta bredbandslambda man sett felar ju på +/- 0.7%
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Aplars
Posts: 27
Joined: 14 Aug 2011, 00:10

Re: bredbandslambda, montering före eller efter katalysator.

Post by Aplars »

Borde väl gå att mäta efter katten väl? SBP mäter ju bak i ändröret.
Går bilen tex på AFR 12,5 så borde ju det stämma även efter katten tycker man...

M.V.H.
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Re: bredbandslambda, montering före eller efter katalysator.

Post by jol »

Aplars wrote:Borde väl gå att mäta efter katten väl? SBP mäter ju bak i ändröret.
Går bilen tex på AFR 12,5 så borde ju det stämma även efter katten tycker man...

M.V.H.
Det har du rätt i...och äldre rallybilar som inte har anslutningen i avgassystemet brukar mäta i ändröret, dock osäkert om de har kat

CO och HC blir koldioxid CO2 och vatten H2O, samt NOx blir kvävgas N2. Läser att den använder också vätgas vätgas h2 och kol C.
Då måste jag säga att jag inte vet, i och med besiktningens test.
Peter Strandberg
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: bredbandslambda, montering före eller efter katalysator.

Post by cerwinboy »

sätter den på kanal 1 cyl-1-3 så nära grenröret som möjligt. där finns det plats upp i motorummet . sen är det ju hyfsat långt ifrån för en sugmotor
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Post Reply