bmw_fredde e36 m3 3,2 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
bmw_fredde wrote:sekventiel låda hade vart nått, men dyrt
vet ju inte vart ja ska lyckas klämma ner den så en större hade nog inte funkat, ska bara ladda 0,7-0,8 med den... blir det större för dig nu då? eller blir det turbo?
Ja det ä klart det måste va fint med ladd hela tiden.
jag hade ju lysholm 1200.. och det var ju ganska trångt då redan så du kommer säkert svära en hel del förrän kompressorn sitter där den ska
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
xarg wrote:Hur funkar det när du åker med både två?? Laddar du turbon med luft från kompressorn? Hur blir det då när turbon kommer igång och laddet börjar komma? Har man nått spjäll då när turbon börjar pumpa mer luft än kompressorn?
Jonas: vad menas med avgasbromsen?
är det inte så att kompressorn börjar ladda direkt till motorn och när turbon börjar ladda brukar man väl ha en magnetkoppling som slår av kompressorn?
jag hur ska du kontruera det`?
Har för mig att Hilmersson satte dom parallelt med varandra och sedan hade backventiler på båda. En liten låda med en klaff i.
Sedan lät han kompressorn att pumpa för fullt och sedan fick turbon dutta på med laddtryck på höga varv.
Blev ju en rätt rolig bil.
Borde det inte gå att låta turbon ladda på igenom kompressorn såhär:
turbo ---> kompressor ---> IC ---> dump ---> spjäll ---> motor
?????
hur ska du göra?
mvh Eric
Har för mig att Hilmersson satte dom parallelt med varandra och sedan hade backventiler på båda. En liten låda med en klaff i.
Sedan lät han kompressorn att pumpa för fullt och sedan fick turbon dutta på med laddtryck på höga varv.
Blev ju en rätt rolig bil.
Borde det inte gå att låta turbon ladda på igenom kompressorn såhär:
turbo ---> kompressor ---> IC ---> dump ---> spjäll ---> motor
?????
hur ska du göra?
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Så gör å göra men då blir kompressorn en strypning å de ä ju inte bra!
blir typ som hilmersson har gjort med lite spjäll å sånt! när turbon kommer igång kommer ett spjäll öppnas och kompressorn laddtryck kommer att släppas ut rakt ut i luften, så den går hellt obelastad och knappt stjäl några hästar
kommer nog lite bilder snart ska fräsa fram ventilerna så fort ja fått tag i material!
blir typ som hilmersson har gjort med lite spjäll å sånt! när turbon kommer igång kommer ett spjäll öppnas och kompressorn laddtryck kommer att släppas ut rakt ut i luften, så den går hellt obelastad och knappt stjäl några hästar
kommer nog lite bilder snart ska fräsa fram ventilerna så fort ja fått tag i material!
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena