har senare e36 328ia OBD2 ut tag ?
om inte. finns det universal som man tex koppla i serie mellan e36 328 siemens boxen och kabelstamen?
har senare e36 OBD2
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
har senare e36 OBD2
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Re: har senare e36 OBD2
har kollat lite nogare i området . det verka som OBD2 ska finnas i e36 323 328 och m3 "321hk" från 97 men den är gömd bakom belysningen för pedalerna under ratten. det står inget om det i bmw handböker om e36 eller i insruktionsboken. sen om det gäller engelska eller amerikanska marknaden vet jag ej. hoppas på att det finns i eropa bilarna med. 96 modeller fanns det tydligen också på en del. ska kolla min europeiska e36 328 95-11-13 om den finns.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Jag har en 323 -97:a samt en Alpina e36 -99:a. Kanske värt att kolla upp då jag skulle behöva OBD 2 på 323:an
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
OBD2 på BMW fram till -05 ger mindre info än gamla stiftaren i motor rummet.
Läs koder där, då får ni alla värden samt ÄR/BÖR värden.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
pizza wrote:OBD2 på BMW fram till -05 ger mindre info än gamla stiftaren i motor rummet.
var kan man få tag i en sådan kabel att koppla upp sig genom stiftaren i motor rummet.
Oj, ingen aning, men de brukar säljas på blocket, köper man OBD till BMW så brukar gamla kontaktstycket va med, be säljaren skicka bild på com kablarna. Jag har på jobbet så jag vet inte riktigt vart den e köpt, men 50000 blås kanske du inte ska lägga iaf?
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
pizza wrote:Oj, ingen aning, men de brukar säljas på blocket, köper man OBD till BMW så brukar gamla kontaktstycket va med, be säljaren skicka bild på com kablarna. Jag har på jobbet så jag vet inte riktigt vart den e köpt, men 50000 blås kanske du inte ska lägga iaf?
oj . den tuggan blir svår att svälja om den kostar 50 papp...
anledningen att jag söker efter OBD2 eller om det går med bmw:s OBD är att med innovate prylar o mjukvara så kan man manipulera styrenheten och få alla signaler samt förvränga signalerna till orginal systemet så länge innovate sitter kopplat till kontakten. alltså manipulera allt orginal till att tex åka turbo. deras OBD2 kabel kostar 25$ . det är ju så BSR:s mjukvara funkar för tex volvo t5 funkar för mera efekt, när man inte vill ha efekten tex vid besiktning byter man bara mjukvara eller i innovate:s fall dra man bara ut kontakten så är allt som vanligt igen + att man får all felkods läsning och släckning på köpet. sen passar den till alla bilar med samma kontaktutag.
cerwinboy wrote:pizza wrote:Oj, ingen aning, men de brukar säljas på blocket, köper man OBD till BMW så brukar gamla kontaktstycket va med, be säljaren skicka bild på com kablarna. Jag har på jobbet så jag vet inte riktigt vart den e köpt, men 50000 blås kanske du inte ska lägga iaf?
anledningen att jag söker efter OBD2 eller om det går med bmw:s OBD är att med innovate prylar o mjukvara så kan man manipulera styrenheten och få alla signaler samt förvränga signalerna till orginal systemet så länge innovate sitter kopplat till kontakten. alltså manipulera allt orginal till att tex åka turbo. deras OBD2 kabel kostar 25$ . det är ju så BSR:s mjukvara funkar för tex volvo t5 funkar för mera efekt, när man inte vill ha efekten tex vid besiktning byter man bara mjukvara eller i innovate:s fall dra man bara ut kontakten så är allt som vanligt igen + att man får all felkods läsning och släckning på köpet. sen passar den till alla bilar med samma kontaktutag.
Ställer mig högst tveksam till att du kan koppla mappa originalsprutet med innovates odb2. Du kan möjligen använda en simulerad 0-1V signal från innovate lambdan istället för att använda original smalbandslambda vilket kommer att göra föga skillnad. Originalstyrsystem använder bara lambdan på låglast och kan bara justera väldigt små skillnader från lambda 1, på full trottelvinkel måste systemet vara mappat rätt-
Visa gärna var du läst att du kan mappa om ett BMW original styrsystem med en Innovate odb2 kabel.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
johankihl wrote:cerwinboy wrote:pizza wrote:Oj, ingen aning, men de brukar säljas på blocket, köper man OBD till BMW så brukar gamla kontaktstycket va med, be säljaren skicka bild på com kablarna. Jag har på jobbet så jag vet inte riktigt vart den e köpt, men 50000 blås kanske du inte ska lägga iaf?
Ställer mig högst tveksam till att du kan koppla mappa originalsprutet med innovates odb2. Du kan möjligen använda en simulerad 0-1V signal från innovate lambdan istället för att använda original smalbandslambda vilket kommer att göra föga skillnad. Originalstyrsystem använder bara lambdan på låglast och kan bara justera väldigt små skillnader från lambda 1, på full trottelvinkel måste systemet vara mappat rätt-
Visa gärna var du läst att du kan mappa om ett BMW original styrsystem med en Innovate odb2 kabel.
nej inte mappa som vanligt . men manipulera signalerna så länge kabeln är inkopplad, kolla igenom deras prylar, vill man få orginal systemet om mappat får man ta sig till nyborg i dannmark.