Köpråd e24
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Köpråd e24
I brist på annat svenskt forum så gör jag ett försök här.
Är väldigt sugen på en e24 nu som bra besparning (sätta pengarna på banken i dessa tiden känns dumt, men att köpa en gammal klassiker i gott skick känns mer rätt, plus att lite av en dröm går i uppfyllelse. På den tiden jag fortfarande körde volvo 740 (:S) dvs när jag var 18 så fick jag se en bild på en e24 och föll direkt, inte långt efter det köpte jag en e28, den fräckare 6 serien fick vänta då pengar till en sån inte fanns då.
Bilen i fråga är en 635 csi -83 manuell. Jag har hört att det ska vara samma uphängning som e28 så de rervdelarna borde gå att hitta billigt.
Är det nått specielt med dessa bilar som man bör veta om? NÅtt jag ska kolla extra noga efter?
Här är en bild
På negativt-listan är att bilen har väldigt många ägare (tror det var runt 22st) men är bilen fin och känns bra så borde det väll spela mindre roll?
Och att visko fläkten är dålig, så den blir varm vid långt stillastående, har dock aldrig kokat enligt ägaren.
Vad tror ni?
Är väldigt sugen på en e24 nu som bra besparning (sätta pengarna på banken i dessa tiden känns dumt, men att köpa en gammal klassiker i gott skick känns mer rätt, plus att lite av en dröm går i uppfyllelse. På den tiden jag fortfarande körde volvo 740 (:S) dvs när jag var 18 så fick jag se en bild på en e24 och föll direkt, inte långt efter det köpte jag en e28, den fräckare 6 serien fick vänta då pengar till en sån inte fanns då.
Bilen i fråga är en 635 csi -83 manuell. Jag har hört att det ska vara samma uphängning som e28 så de rervdelarna borde gå att hitta billigt.
Är det nått specielt med dessa bilar som man bör veta om? NÅtt jag ska kolla extra noga efter?
Här är en bild
På negativt-listan är att bilen har väldigt många ägare (tror det var runt 22st) men är bilen fin och känns bra så borde det väll spela mindre roll?
Och att visko fläkten är dålig, så den blir varm vid långt stillastående, har dock aldrig kokat enligt ägaren.
Vad tror ni?
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Re: Köpråd e24
Är nog ungefär samma svaga punkter som E28 då bilarna som du säger är ganska lika i sin uppbyggnad och från samma tid. Jag skulle väll sjävl kolla extra noga på det som är speciellt för E24, då de säkert är dyrare eftersom man inte kan ta det från E28...
Lycka till E24 är riktigt coola bilar i mitt tycke
Lycka till E24 är riktigt coola bilar i mitt tycke
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Re: Köpråd e24
Finns tidiga och sena 24or, tidiga är baserade på BMW e12(5serie) och senare på e28!
Jag gillar den tidigares stuk men skulle nog köpa en med e28 grejer.
Jag gillar den tidigares stuk men skulle nog köpa en med e28 grejer.
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Köpråd e24
rost rost rost. Bara en framskärm kostar 7k!
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: Köpråd e24
Precis som nämnt redan i tråden.
Om den är -83 eller senare delar den samtliga chassi detaljer med e28.
Lister plåt detaljer och annat e24 "special" är DYRT som Jörgen säger 7000:- kostar en framskärm 12´500:- för en bakskärm och ca. 5500:- för en taklucka.
Jag pratat med folk som bytt lister för 20-25´000:- kronor
Det finns inte vad jag vet några ekonomi plåt delar att köpa, har funnits bakre skärmkanter till den äldre 76-82 karossen.
Inrednings detaljer är mycket svårt att hitta.
Det bästa är om man hittar en bil som ser bra ut i inredningen, och där den är komplett med lister och att de är i bra skick.
Lackade detaljer är lättare att renovera.
Är bilen i så bra skick att allt ser bra ut och att det inte behöver renoveras är det bara att handla!
Det mekaniska är ju billigt i sammanhanget, och lätt hittat eftersom e28 5 serie delar passar.
EDIT: Rostar gör dom förresten från insidan, så de känn på golvmattor mm. så att det är torrt och fint.
Om den är -83 eller senare delar den samtliga chassi detaljer med e28.
Lister plåt detaljer och annat e24 "special" är DYRT som Jörgen säger 7000:- kostar en framskärm 12´500:- för en bakskärm och ca. 5500:- för en taklucka.
Jag pratat med folk som bytt lister för 20-25´000:- kronor
Det finns inte vad jag vet några ekonomi plåt delar att köpa, har funnits bakre skärmkanter till den äldre 76-82 karossen.
Inrednings detaljer är mycket svårt att hitta.
Det bästa är om man hittar en bil som ser bra ut i inredningen, och där den är komplett med lister och att de är i bra skick.
Lackade detaljer är lättare att renovera.
Är bilen i så bra skick att allt ser bra ut och att det inte behöver renoveras är det bara att handla!
Det mekaniska är ju billigt i sammanhanget, och lätt hittat eftersom e28 5 serie delar passar.
EDIT: Rostar gör dom förresten från insidan, så de känn på golvmattor mm. så att det är torrt och fint.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Re: Köpråd e24
Håller med Daniel. E28-baserade E24 skulle jag satsa på! Jag skulle kolla efter rost och att den ska ha så fin inredning som möjligt. Drivlinan skulle jag bryr mig mindre om för det kan man ta från någon annan bil men tex elektronik grejer, plåt och inrednings detaljer är DYRA eller så finns de inte att få tag på.
Men i övrigt är det jätte fina och grymma klassiker.
Förövrigt kan jag inte se din bild.. kanske det är fel på min dator?
Men i övrigt är det jätte fina och grymma klassiker.
Förövrigt kan jag inte se din bild.. kanske det är fel på min dator?
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Köpråd e24
E24 wrote:Håller med Daniel. E28-baserade E24 skulle jag satsa på! Jag skulle kolla efter rost och att den ska ha så fin inredning som möjligt. Drivlinan skulle jag bryr mig mindre om för det kan man ta från någon annan bil men tex elektronik grejer, plåt och inrednings detaljer är DYRA eller så finns de inte att få tag på.
Men i övrigt är det jätte fina och grymma klassiker.
Förövrigt kan jag inte se din bild.. kanske det är fel på min dator?
Nej det är nog bara jag som laddat upp bilden på en dålig sida.
Jag köpte bilen. Den var väldigt fin i plåten vad jag kan se. Ska kolla närmare under mattor osv senare.
Fälgarna var väldigt fula på nära håll. Motorn går lite ojämt och blomslampan blinkar fast bromsarna känns som de ska, Så helt klockrent var det inte. Men jag är nöjd
Den kunde ju varit röd och haft svart skin inredning, men men man kan inte få allt.
Var inne och skulle ha tag i en utrustningslista,
Några säljare på BMW här i stan sa att dom skulle lägga ett bud när den blev till salu
Bättre bilder kommer!
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: Köpråd e24
Grattis !
Om bromslampan (ej ABS lampan) blinkar till helt kort precis när du trycker på pedalen, kan det mycket väl vara Bromstrycksaccumulatorn (Bomben) som är lite dålig.
Det sitter ett par tryckvakter som håller koll på trycket, och det sjunker snabbt när man trampar på pedalen om bomben är trasig.
Trampar man långsamt på pedalen märks ingen skillnad, men om man trycker till snabbt som vid en Panikinbromsning känns pedalen helt stum i början.
Lycka till, med nyförvärvet !
Om bromslampan (ej ABS lampan) blinkar till helt kort precis när du trycker på pedalen, kan det mycket väl vara Bromstrycksaccumulatorn (Bomben) som är lite dålig.
Det sitter ett par tryckvakter som håller koll på trycket, och det sjunker snabbt när man trampar på pedalen om bomben är trasig.
Trampar man långsamt på pedalen märks ingen skillnad, men om man trycker till snabbt som vid en Panikinbromsning känns pedalen helt stum i början.
Lycka till, med nyförvärvet !
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Re: Köpråd e24
daniel-635 wrote:Grattis !
Om bromslampan (ej ABS lampan) blinkar till helt kort precis när du trycker på pedalen, kan det mycket väl vara Bromstrycksaccumulatorn (Bomben) som är lite dålig.
Det sitter ett par tryckvakter som håller koll på trycket, och det sjunker snabbt när man trampar på pedalen om bomben är trasig.
Trampar man långsamt på pedalen märks ingen skillnad, men om man trycker till snabbt som vid en Panikinbromsning känns pedalen helt stum i början.
Lycka till, med nyförvärvet !
Har haft en e28 med trasig bomb och den var skitläskig att bromsa med. Inte alls som den här. Lite törg kanske, om man är van vid nya bilar. Några bmw polare sa att slitagevarnar-lampan var röd på de äldre bilarna, kan det vara det?
nicke.t wrote:tycker den va fin som vit.
Tack
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)