att jobba mot konsument

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

r.ivars

att jobba mot konsument

Post by r.ivars »

Man har ju varit med om och hört om en hel del riktigt roliga, men den här är nog energimässigt ifrån kund den mest intressanta.

Fallet, en verkstad har servat en husbil & på något vis vart det 5.5 liter olja uppsatt på arbetsorder, i bilen & på kvittot. Fast det enligt autodata ska gå i 5.2 liter.
Okey, det klämmer lite över på stickan men här pratar vi husbil med styvt 100 hästar, dvs ingen åtgärd görs, en husbil från 80 talet kan nog behöva en skvätt extra för att klara sig till nästa service ;)

Efter nån månad dyker en prydligt och korrekt skriven reklamation in till verkstan. Då kunden gör anspråk på pengarna som denne blivit blåst på.
Kunden har även noterat att det är 3mm extra i nivå på oljestickan.

5.5-5.2=0.3 liter olja.

136/10*3*1,25 = 50 spänn ink moms!!!

Fruktansvärt faschinerande att det finns folk med sådant överskott av fritid kombinerat med underskott på fritidsintressen.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
m5micke

Re: att jobba mot konsument

Post by m5micke »

Ja man slutar aldrig att förvånas.

Vi på vårat jobb har varit tvungna att skarva ihop en avsågad död tall en gång då vi tog ner den för den va för nära elledningar. Kunden hade skrivet en fruktansvärt ordentlig redogörelse på hur den skulle skarvas ihop igen med ritningar o allt. Måste ha lagt ner sjukt med tid på uträkningar osv.

Så de finns folk för allt
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
r.ivars

Post by r.ivars »

m5micke wrote:Ja man slutar aldrig att förvånas.

Vi på vårat jobb har varit tvungna att skarva ihop en avsågad död tall en gång då vi tog ner den för den va för nära elledningar. Kunden hade skrivet en fruktansvärt ordentlig redogörelse på hur den skulle skarvas ihop igen med ritningar o allt. Måste ha lagt ner sjukt med tid på uträkningar osv.

HAHAHAHAHAHAHA!!! "abb"
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Frostie

Post by Frostie »

haha!

har många historier om idioter som kommit in på jobbet med sina bilar,

En kund, lämnar in sin bil för kamremsbyte, bilen i fråga är en riktig skrothög, tejpade backspeglar samt att ena hänger längst dörrsidan, anmärker och tar bild på skadorna som vanligt så inte kund kan hävda att vi orsakat skadorna.
kund kommer in efter utfört arbete och hämtar bilen, och påstår då att jag skulle orsakat skadorna på bilen, visar självklart bilderna på bilen.
men kund hävdar fortfarande att jag orsakat dem, skiter i han och ber han fara och flyga.
går in för att hämta nycklarna till alla kundbilar, för att köra in dem under natten.
då har kund ställt sig rakt utanför porten och vägrar flytta på bilen, jag får höra massa glopord m.m i över 1 timmes tid, till jag till slut ledsnar och flyttar på kund utanför området medans arbetskollegan flyttar på på bilen.
just detta fall slutade med en polisanmälan mot mig för misshandel, men kund fick inte rätt i varken polisärendet eller gållande backspeglarna.

nu i dagsläget så hade jag ringt snuten från början så hade man sluppit alla problem.
men finns gott om dårar där ute.
pizza

Post by pizza »

Rikard....

Jag ser liksom inget konstigt i de där, efter som konsumenter ALLTID har rätt enligt Konsument Byrån ;)

Vilken j*vla tomtar men tärffar i jobbet alltså, det e helt tragisk, men de där va f*n värre än nått jag stött på, visst har vi mkt ABB kunder som e helt j*vla förstörda i beräkningar, kalkyler och diagram på allt dom gör, men reklamera en femtilapp?
Be han komma å hämta sin peng, och skriv ut årets mest komplicerade utbetalnings kvitto så han får fylla i det typ 10min.....

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
nicke.t

Post by nicke.t »

inte bilrelaterat men bytte fönster+dörrar hos en lirare, då flytta vi en dörr å satte ett fönster där dörr satt. allt frid å fröjd men de va lockpanel på kåken å där dörr va förr blev de ju lite panel under fönster. en dag ringde han till oss å hadde mätt mm mellan locken å de skilde ju hela 3mm mellan vissa,de va ju inget som syntes så klart men han mena vi skulle göra om. han ringde några ggr sen har de vart lugnt. :lol:
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Silverboy

att jobba mot konsument

Post by Silverboy »

Haha.. Varit med om en kund som köpte en ny original takstativ.. Väl hemma ringar han och är upprörd: " det måste va nåt fel, dom har olik längd".. Väl förklarat att det beror på att taket inte är kvadratiskt lägger han missnöjd på.. Nån minut senare ringer han tillbaks: det här stativet vill han returnera! Det va nämligen en aerodynamik pryl på främre staget som fattades på det bakre. ( plast "spoiler" ca 1cm hög och 5cm bred x 3)... Förklarade att det va så dom är konstruerade, men nej, "jag köper Thule istället"..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Boppe

att jobba mot konsument

Post by Boppe »

m5micke wrote:Ja man slutar aldrig att förvånas.

Så jääävla kul!!!
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
rosen23

Post by rosen23 »

jag var med om att en kund kom in på verkstaden och frågade efter en längre oljesticka för såg ingen olja på sin sticka :D
så jag skickade in han till reservdelsgubben vi har som kom ut i verkstaden efter 5 min och skrek vem fan skickade in gubben :D
E24

Post by E24 »

Hahaha!!! Man är ju van vid det här laget!

En gång sålde vi en bil och kunden(en tant) ringde till oss efter 3 månader och sa att bilen kändes inte rätt när hon körde och att det var något konstigt med bilen. Vi var snälla(man brukar inte göra det som försäljare) och åkte ut till henne och konstaterade att hon hade punktering på höger framdäck(en spik i däcket) :) När vi hade fixat det så fick man stå där och få skäll i ca 30min om att hennes förra bil, som var Peugeot 206 fick Aldrig punkering under 6 års tid och hur kunde den(nya Hondan) här som är 3 månader gammal få det? Till slut fick jag nog och fråga om den kanske var extra utrustad med spikvarnare :P
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91

Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
Tingsdalsracer

Post by Tingsdalsracer »

Drev sportfiskebutik under 10 år och jag minns en händelse bland många extra bra,,

Hade skyltfönster ut mot gatan så jag ser en äldre man som bromsar in framför butiken och ser rätt upprörd ut när han kliver ur bilen. Han stolpar iväg mot ingången där jag möter han och hejar samt funderar om han behöver hjälp med ngt. Följande dialog kom då:
Kunden: Djävla lurendrejeri!!
Jag: Vad är problemet?

Kunden daskar en maggot burk i disken så det bara ryker...

Kunden: Vet du hur många det är i burken??
Jag: Det står ca 250 på locket...
Kunden: DET ÄR 234 STYCKEN!!
Jag: Men det är ju ca 250st??
Kunden: SKITSNACK, RO HIT MED EN BURKDJÄVEL TILL!!
Jag: Hur tänker du då?
Kunden: DU SKA TA HIT EN BURKDJÄVEL TILL OCH DEN SKA VARA GRATIS!!

Jag kände mig inte upplagd för att stå och tjafsa för 15:- per burk så jag gav han en burk och han är på ut då han vänder sig om och hytter med näven och säger: NU HADE DU TUR POJKDJÄVEL!!

Jag kunde ju inte hålla mig så jag sa : Näää,, det var ju du som hade tur och fick 500 st till priset av 15:-,,,,,

Trodde gubben skulle dö av en hjärtinfark då,, skulle ha vart skoj och se han sitta o räkna dom hemma vid köksbordet och se reaktion på gubben när han blev förbannad och satte sig i bilen för att köra 5 mil enkel väg för att reklamera en burk för 15:- :):)
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
Franzén

Post by Franzén »

Dessa kunderna arbetar jag med ett par gånger i veckan.

För ett par veckor sedan kom det in en kund och var vansinnig i blicken.
Han hade givetvis laddat under hela resan från sitt jobb i södra Göteborg hela vägen upp till Kungälv.
I början på Mars hade Jeenz här på forumet tagit in bilen för "uppspänning av handbromsbackarna" och åtgärden fungerade kalasfint, dock skrev Jeenz på arbetsordern som en reminder, att varken backar, skivor eller belägg såg ut att ha någon längre framtid att tala om.
Vi informerade kunden om att han borde tänka på att byta detta.
I mitten på Juli kommer kunden tillbaka och drar jordens klagomål om hur fruktansvärt dåligt jobb vi har gjort med hans handbroms.
ALLT som nu skulle ske skulle givetvis vara gratis för att vi hade blåst honom på 700 spänn när vi justerade och smörjde upp hans ökentorra och sopslut handbroms.
Det slutade med att ägaren av företaget fick ta sig an kunden.
Han kom överens om att kunden skulle sitta på en pall ute i verkstan medan HAN tog isär hans bromsar och visade hur allt såg ut.
Kunden kom tillbaka, satte sig på en pall och tittade, när allt var isär förstod han hur illa det var och nya grejor monterades, på hans bekostnad.
Han beställde även en ny växelspaksknopp, ny bakre ljuddämpare och nya emblem till huv och baklucka.
När grejorna kom aviserades detta per telefon... men då skall han inte ha grejorna för att vi var så dyra.

Listan kan göras lång.

Husbilskunder som kommer in och är rent krigiska, kunder med bilar som skulle landat på skroten för 10 år sen som kör race efter race mot oss för att deras bilar inte blir bättre och dom vill inte lägga några pengar på dom.

En annan kund kommer in en gång om året och vill klaga på hur dåligt vi lagade hans avgassystem sist.
(Avgassystemet består av svetslagningar och bandage numera)
Bilen går alltså inte igenom bilprovningen och det är givetvis vårt fel.
När vi opponerar oss mot hans klagomål så kommer han in med döttrar och mågar å fan alla han kan uppbringa för att skapa en mindre mob mot oss.

Helt galet.
Grr!
0706-419608
Thörn

Post by Thörn »

Tingsdalsracer wrote:Drev sportfiskebutik under 10 år och jag minns en händelse bland många extra bra,,

Hade skyltfönster ut mot gatan så jag ser en äldre man som bromsar in framför butiken och ser rätt upprörd ut när han kliver ur bilen. Han stolpar iväg mot ingången där jag möter han och hejar samt funderar om han behöver hjälp med ngt. Följande dialog kom då:
Kunden: Djävla lurendrejeri!!
Jag: Vad är problemet?

Kunden daskar en maggot burk i disken så det bara ryker...

Kunden: Vet du hur många det är i burken??
Jag: Det står ca 250 på locket...
Kunden: DET ÄR 234 STYCKEN!!
Jag: Men det är ju ca 250st??
Kunden: SKITSNACK, RO HIT MED EN BURKDJÄVEL TILL!!
Jag: Hur tänker du då?
Kunden: DU SKA TA HIT EN BURKDJÄVEL TILL OCH DEN SKA VARA GRATIS!!

Jag kände mig inte upplagd för att stå och tjafsa för 15:- per burk så jag gav han en burk och han är på ut då han vänder sig om och hytter med näven och säger: NU HADE DU TUR POJKDJÄVEL!!

Jag kunde ju inte hålla mig så jag sa : Näää,, det var ju du som hade tur och fick 500 st till priset av 15:-,,,,,

Trodde gubben skulle dö av en hjärtinfark då,, skulle ha vart skoj och se han sitta o räkna dom hemma vid köksbordet och se reaktion på gubben när han blev förbannad och satte sig i bilen för att köra 5 mil enkel väg för att reklamera en burk för 15:- :):)

Hahaha du skulle sagt att, Nja det är 250st, vi har redan räknat dom. Du får nog gå hem och kontrollräkna :lol:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
r.ivars

Post by r.ivars »

haha, ja husbilskunder äro dom mest speciella man har att göra med :) men överlag brukar dom faktiskt gilla att betala, vad gäller service och reparationer, men fyfan för att ha med deras garantier att göra, bo-del bil-del, knirr, knak, vibrationer..

Finns en dam på 100 år i hrrm, västerås. Som har en liten bil, gillar att köra fort, kommer in var och varannan månad med mindre plåtskador. Förra sommaren dök hon upp och klagade på handbromsen.. Vid "ute på parkeringen check" av handbromsen så kändes den ok. Kunden fick tips om att man lär låta den knäppa 4 gånger för att bilen ska stå still.

Anledningen till klagomålen på handbromsen var att hon parkerat på en bitvis väldigt backig kyrkogård och hennes bil hade skenat förbi folk och gravstenar, buskar och stolpar.

men en klar favorit köpte en ny bil i altostorlek förra året,

frågade säljaren om den är lika dålig som hennes gamla bil, att det blir repor i lacken när man drar med nyckel på den.

samma kund har kommit in för att ESP lampan lyser i svängar hela tiden och att däcken skriker, samspelet mellan spinn och esp förklarades för kund.

kundens största chock kom när en service kostade pengar.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Rsjerry

Post by Rsjerry »

ha ha kul tråd! denna historien läste jag i en artikel på samma tema så jag kan ej stå för om den är sann eller inte! iaf så var det en kund på Swedbank som tog ett lån för en resa! resan blir tydligen ett fiasko och kunden kommer tillbaka till banken och är missnöjd över sitt lån och vill häva lånet för det var inte detta han hade tänkt sig! men, pengarna var ju förbrukade men det ville han inte kännas vid och ställde till med en väldig scen tills Securitas kom hehe :-) sjukt vilka idéer en del har B-)

Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Roobin

Post by Roobin »

Tar ARN ens på sig grejer för under 2000 kr eller va de nu har för "limit" ?
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Roobin wrote:Tar ARN ens på sig grejer för under 2000 kr eller va de nu har för "limit" ?

så äre !

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply