bmw_fredde e36 m3 3,2 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

nääj fan visst är automat inte det första man tar :D men fy fan vad det är skoj då man har fullt ladd så bara smacka i växlarna utan att behöva släppa gasen :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

sekventiel låda hade vart nått, men dyrt :(


vet ju inte vart ja ska lyckas klämma ner den så en större hade nog inte funkat, ska bara ladda 0,7-0,8 med den... blir det större för dig nu då? eller blir det turbo?


Ja det ä klart det måste va fint med ladd hela tiden.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag trot att det blir ett kompressorår till och nu är tanken att det ska hamna en kompressor som pumpar 2,6 liter per varv men vi får se vad som händer, har precis köpt hus så det mesta känns lite rörigt nu...
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

bmw_fredde wrote:sekventiel låda hade vart nått, men dyrt :(


vet ju inte vart ja ska lyckas klämma ner den så en större hade nog inte funkat, ska bara ladda 0,7-0,8 med den... blir det större för dig nu då? eller blir det turbo?


Ja det ä klart det måste va fint med ladd hela tiden.


jag hade ju lysholm 1200.. och det var ju ganska trångt då redan så du kommer säkert svära en hel del förrän kompressorn sitter där den ska :D
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
xarg
Posts: 80
Joined: 20 Nov 2005, 23:09
Location: boden

Post by xarg »

Hur funkar det när du åker med både två?? Laddar du turbon med luft från kompressorn? Hur blir det då när turbon kommer igång och laddet börjar komma? Har man nått spjäll då när turbon börjar pumpa mer luft än kompressorn?

Jonas: vad menas med avgasbromsen? :roll:
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

xarg wrote:Jonas: vad menas med avgasbromsen? :roll:


Det är nog antagligen turbon som är lilla avgas bromsen.... :wink:
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

xarg wrote:Hur funkar det när du åker med både två?? Laddar du turbon med luft från kompressorn? Hur blir det då när turbon kommer igång och laddet börjar komma? Har man nått spjäll då när turbon börjar pumpa mer luft än kompressorn?

Jonas: vad menas med avgasbromsen? :roll:



är det inte så att kompressorn börjar ladda direkt till motorn och när turbon börjar ladda brukar man väl ha en magnetkoppling som slår av kompressorn?
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

jag hur ska du kontruera det`?

Har för mig att Hilmersson satte dom parallelt med varandra och sedan hade backventiler på båda. En liten låda med en klaff i.

Sedan lät han kompressorn att pumpa för fullt och sedan fick turbon dutta på med laddtryck på höga varv.

Blev ju en rätt rolig bil.


Borde det inte gå att låta turbon ladda på igenom kompressorn såhär:

turbo ---> kompressor ---> IC ---> dump ---> spjäll ---> motor

?????

hur ska du göra?

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Så gör å göra men då blir kompressorn en strypning å de ä ju inte bra!

blir typ som hilmersson har gjort med lite spjäll å sånt! när turbon kommer igång kommer ett spjäll öppnas och kompressorn laddtryck kommer att släppas ut rakt ut i luften, så den går hellt obelastad och knappt stjäl några hästar :D
kommer nog lite bilder snart ska fräsa fram ventilerna så fort ja fått tag i material!
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

Det ska bli intressant att se.

Gillar innovativa byggen där folk tänker lite själva för engångsskull.

Keep up the Good Work.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

:D :D måste ha mitt block bara sen ska det byggas fästen till kompressorn! så då får ja se hur mycket "delar" som måste flyttas/bytas ut...
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

idag kontrollerade jag toppen med sprickindikeringsspray och det fanns inga sprickor som tur va :D
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

bmw_fredde wrote:idag kontrollerade jag toppen med sprickindikeringsspray och det fanns inga sprickor som tur va :D
vad e det för spray o hur funkar den ?????? finns o köpa vart ???
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Det heter CRC crick 110, crick 120 och crick 130!

Först rengör man med 110 sen sprutar man på 120 (röd) sen rengör man igen och sist på med 130 som är en vit framkallare som får den röda vätskan som tränkt ner i sprickorna att tränga upp igen!

vet inte vart det finns lånade på jobbet...
User avatar
xarg
Posts: 80
Joined: 20 Nov 2005, 23:09
Location: boden

Post by xarg »

det där sprayet är kung, finns det minsta minimala antydning till en eventuell möjlig pytteliten minimal spricka så ser du den klart o tydligt :) använde de när jag fick mitt tråg svetsat!
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

ja det är riktigt bra!! faan det skulle man ju kunna ha det till med :D har ju en läcka nånstans i svetsen på mitt tråg...
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Ikväll har ja å figge valsat å knackat ut skärmkanterna max :D
så nu återstår "avestabreddningen" och att passa in front å bakspoilern på nytt...
Post Reply