Kylvatten runt topplocksbultarna?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Toube

Kylvatten runt topplocksbultarna?

Post by Toube »

Hej,

Håller just på skruva ihop min m20b25 efter lite rep. Har rivit hela motorn och skulle nyss justera ventilarna men då såg jag lite vatten rinna ut lite sakta runt två av topplocksbultarna!? innanför ventilkåpan alltså.. Ny packning och ARP draget enligt spec, 83Nm eller vad det var.. Har dock inte varmkört och efterdragit ännu? Nån som har nån ide om vad det kan vara? Och lösning?

/Jens
Per Eriksson

Re: Kylvatten runt topplocksbultarna?

Post by Per Eriksson »

blcoket har spruckit mellan vattenkanalerna och gängorna för de bultarna, jag råkade ut för detta också och tryckte i massor med gängtätning och låtsades som ingenting i en sommar innan jag rev och bytte block.
/Per
a.k.a. Jevlar
Toube

Post by Toube »

Jaha.. Var lite rädd för det, men trodde jag skulle slipa sånt med ARP!? Men tror jag ska prova din lösning med att täta, för så länge gängorna håller så borde det ju funka? Men vill ju helst inte förstöra mina nya ARP heller..
Brox

Post by Brox »

Varför skulle ARP motverka ett klent block? eller att man drar tills det spricker?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Toube

Post by Toube »

Näe, klart att det ger sig tillslut! Men just att det är draget enligt spec med hög-kvala pinbultar, med en till och med kalibrerad momentnyckel! Men blocket har nog sett sina bästa dagar antar jag..
Brox

Post by Brox »

I värsta fall så kanske det redan fanns små osynliga för ögat sprickor... :?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Post Reply