Hockne´s 242 M50B25

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by moxi »

Jag kunde inte byggaom mitt tråg sådär mycket neråt pga markfri gången. Tråget är tyvär lägsta punkten i fram. Ska bygga o montera dit en stor hasplåt som lite skydd.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

moxi wrote:Jag kunde inte byggaom mitt tråg sådär mycket neråt pga markfri gången. Tråget är tyvär lägsta punkten i fram. Ska bygga o montera dit en stor hasplåt som lite skydd.

Vi får se om det går att fixa till lite ;)
Ska testa när jag kommer hem från smögen att kapa lite i ett tråg och se hur mycket det går att fimpa.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

Det va ett tag sen man uppdaterade.
Jag har haft 4v semester, men det har inte hänt så mycket med bilen.
Har varit ute med husvagnen en hel del, sen har man gjort en del andra saker.

Här kommer lite bilder på vad som har hänt med bilen.

Image
Måste bredda lite mera.......Dom va inte 10" utan 11,5" :P Så får bredda lite extra :P

Image
Har kapat lite mer.....

Kommer mera bilder senare.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Manne
Posts: 134
Joined: 28 Mar 2011, 22:00
Location: Karlstad

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by Manne »

Får man fråga varför du ska bygga om tråget, eller rättare sagt, varför hamnar de för lågt?
hockne wrote:Måste bredda lite mera.......Dom va inte 10" utan 11,5" :P Så får bredda lite extra :P
Man mäter invändigt, mellan kanterna.
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

Manne wrote:Får man fråga varför du ska bygga om tråget, eller rättare sagt, varför hamnar de för lågt?
hockne wrote:Måste bredda lite mera.......Dom va inte 10" utan 11,5" :P Så får bredda lite extra :P
Man mäter invändigt, mellan kanterna.

Jag ska rakställa är det tänkt, men får se.
Just nu är det i bak som gäller :)
Sen blir det i med buren och sen kapa i fram.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Manne
Posts: 134
Joined: 28 Mar 2011, 22:00
Location: Karlstad

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by Manne »

jaha, hur blir de med spakstället på lådan då?
den passar ju väldigt bra annars om den får sitta som den gör i en bmw :)
Om du tänker att de ska bli plats för turbo så är de inga problem att fixa ett grenrör så du får turbon strax framför fjäderbenstornet.
Du flyttar ju problemet till insugssidan istället, de är trångt nog som de är om den sitter vanligt. du kommer nog inte kunna köra orginalinsug om du rätar upp den.
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

Manne wrote:jaha, hur blir de med spakstället på lådan då?
den passar ju väldigt bra annars om den får sitta som den gör i en bmw :)
Om du tänker att de ska bli plats för turbo så är de inga problem att fixa ett grenrör så du får turbon strax framför fjäderbenstornet.
Du flyttar ju problemet till insugssidan istället, de är trångt nog som de är om den sitter vanligt. du kommer nog inte kunna köra orginalinsug om du rätar upp den.

Fan det hade jag inte tänkt på :S
Just nu som sagt så är det i bak som är prio 1,
sen efter det får man se vad det blir.
Det är så att jag vill få bak motorn lite,
typ 20 cm.
Just därför så ska jag bygga om tråget och rak ställa motorn.
Men få se vad det blir om man orkar göra det eller inte ;)
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Manne
Posts: 134
Joined: 28 Mar 2011, 22:00
Location: Karlstad

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by Manne »

då lär du ju flytta/bygga om torpeden kraftigt.
jag har ca 3-4 cm mellan topp å torped på min :roll:
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

Jag hade max 2 cm :s
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Manne
Posts: 134
Joined: 28 Mar 2011, 22:00
Location: Karlstad

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by Manne »

de räcker länge de ;)
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

Manne wrote:de räcker länge de ;)
Jo men jag skulle vilja få tillbaks motorn en liten bit,
men man får se hur mycket ork man har sen när röven är klar.
Ska kolla vidare på hur jag ska göra.

Mvh
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

I dag så åkte jag och tjejen ut till garaget.
Till och med tjejen gjorde något med sin Bubbla :lol:
Den har hon inte rört på 2 år eller något sånt :P
Här kommer en bild på den.
Image
Hon rev ut all inredning och jag hjälpte till med att ta bort bak skärmarna.
Sen va man ju tvungen att hänga på ena breddaren.

well well...... till min bil då.

När jag inte hjälpte tjejen så passade jag och min garage polare in motorn lite i min bil och kollade och mätte så den kom rak m.m.
Så nu behöver jag en ZF låda innan jag kan göra något mera :/ Så någon som har en paj eller hel vilket som så säg till,
imorgon så blir det till att förstärka motorbalken lite.
Sen börja förbereda för motorfästen.
Image
Jo jag ska försöka rakställa den, någon som vet hur man gör med v-lådan sen? Tänkte att det kanske blir massa fel eller :?
Image
Det vart lite tajt :P Men det ska fixas imorgon.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Hockne´s 242 M50B25

Post by moxi »

Svetsa om sprängkåpan som jag eller köp eller tillverka en egen spränkåpe adapter.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25

Post by hockne »

Buren byggs förfullt
lådan ligger hos TTR Jompa och ska svetsas om.
Kardan fixad
Coilover sats till fram ligger hemma


Ska uppdatera mera lite senare med bilder m.m.


Jag har en fråga?
Jag ska köra en M50B20 med turbo, men nu vill jag veta vad jag ska ha turbo?
Det är 150hk original och jag vill få ut 220hk ur motorn.

Så tips på Turbo & spridare.

Sen vill jag ha förslag på fjädrar till fram och bak?
Vad ska jag ha för hårdhet?


Mvh
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Hockne´s 242 M50B25 *TIPS*

Post by Nisse Järnet »

Vad skit som helst? Erik tjackade en Saab 95 Aero turbo av mig för nåt år sen, kolla om han har kvar den :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Hockne´s 242 M50B25 *TIPS*

Post by erikjakan »

Finns kvar, =)

Fjädrar fram 650 lbs/in och bak 250 lbs/in om du köper från rallydesign.

Har m3 3.2 spridare också, dem räcker nog fint!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Hockne´s 242 M50B25 *TIPS*

Post by hockne »

erikjakan wrote:Finns kvar, =)

Fjädrar fram 650 lbs/in och bak 250 lbs/in om du köper från rallydesign.

Har m3 3.2 spridare också, dem räcker nog fint!

MVH Erik

Nice, vad vill herrn för det då?
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Post Reply