m30b35 tips till turbo bygge

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

e30power
Posts: 695
Joined: 28 Jul 2006, 16:14
Location: Varberg

Post by e30power »

Andy_b wrote:
e30power wrote:
Andy_b wrote:
e30power wrote:Lyfter en gammal tråd.

Undrar också om man behöver göra ventilurtag i org. kolvar på m30 maskinen när man kör med z55 kamaxel.
Motorn är o-ringad med org. packning

Någon som ligger och lurar på svaret?

Mvh

mät


Så kan man svara på alla frågor, men är inte ett forum till för att man ska få fråga saker? Min fråga var riktad till någon som ev. har testat denna setup, innan man börjar räkna på det. Givetvis får jag mäta om ingen vet.

Tack för svar pimplarn


men man vet inte helt säkert förens man mätt själv

alla sa att det funka inte att köra med plana kolvar utan utag och z55
men på min maskin funkade det

sen beror det mycket på hur du ställer kammen

men mitt råd är att du går ut och mäter

(jag tror inte att det går fritt)


Okej. Missuppfattade dig som kaxig, men nu är jag helt inne på vad du menar. Har sett en del som det fungerat på, men tror att dem har kört med MLS packning och inte original som jag gör.
Dem som säljer rekommenderar dock att man gör något åt kolvarna så man slipper riva ner skiten igen verkar det som.
Får helt enkelt mäta så man får svart på vitt.

Tack för ditt svar Andy.
Äger:
Bmw 325 turbo -93
BMW m5 e39 -01
BMW 530i -01
BMW 328 -96
Mitsubishi EVO 5 -98
Bmw 323 (2.6l) -86
User avatar
Leon83
Posts: 476
Joined: 03 Mar 2007, 13:25
Location: visby

Post by Leon83 »

mina kolvar är svarvade plana och jag gjorde 2,5mm ventilurtag i dom för då har man så man kan ställa kammen precis hur man vill utan att det tar i någonstans och så mkt komp förlorar man inte på det på varje cylle.
User avatar
Leon83
Posts: 476
Joined: 03 Mar 2007, 13:25
Location: visby

Post by Leon83 »

Och bilen kommer åka upp till ppf ivår när den är färdig byggd med allt, då här nere får man inte ut så mkt av pengarna man vill av bänken tyvärr.
Joma
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2011, 14:09
Location: Åbo, Finland

Re: m30b35 tips till turbo bygge

Post by Joma »

Hej, ursäkta igen över min dåliga svenska men hoppas ni förstår mitt språk. Jag har nu en 528 e28, motorn körd 500 tkm tänkte på att köpa mindre ca 200 tkm körd m30b34 motor, plana ytorna byta lager osv på motorn om det behövs, installera med b28 vev och köra med original delar, hurdana hästkrafter tror ni att man sku va säker med och hurdana laddtryck?

Setup skulle vara

Original delar lagad m30b34 men med b28 vev
Intercooler
Turbo är ett frågetäcken, någo förslag?
Skilld wg stor nytta har jaf förstått rätt?
MS
Själv svetsade avgasgrenrör

Eller i finland har jag hört om att M10 motorn åtminståne har byggts med vw beetles "air cooled" mahles kolvar skulle passa till m30 också, någån info om detta?
Vågar man dra mera ut med såna kolvar, och tex cometic topplockspackning?

Hurdan koppling vore tilräcklig, fyrpucks sinter?

Edit hurdana spridare vore passliga 600-1000cc och hurdan bensinpump?

Tackar -John
Joma
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2011, 14:09
Location: Åbo, Finland

Re: m30b35 tips till turbo bygge

Post by Joma »

Inga svar, nå kör med att köpa m30b34 motors nedredel. Vi ser hur det går.
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: m30b35 tips till turbo bygge

Post by Daniel86 »

Vad ska du köra på för bränsle och vad har du för effektmål?
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Joma
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2011, 14:09
Location: Åbo, Finland

Re: m30b35 tips till turbo bygge

Post by Joma »

98 e5, Effektmål skulle landa där runt 400.
Post Reply