Hejsan,
då detta är min första post kan ja även passa på att presentera mig.
Heter då Nicklas Haglund bor i en liten stad 3mil utanför örebro som heter Nora, håller på med ett litet diesel projekt och undrar vilka lådor och vad bör jag göra mer specifikt.
så långt jag förstått så har jag en ZF automat låda sitter i nu och vill byta den till en manuell.
Som det ser ut nu så letar jag efter 525TDS'er med manuella lådor som man kan plocka över lite inredning o massa annat skrot som kommer behövas,
va tycker ni? är de värt att byta låda innan jag byter turbo och grenrör? eller är det värt att bygga om till manuell över huvud taget?
i dagsläget är bilen chippad och påställd så mkt som orignal pumpen orkar, sotar enbart vid höga varv då turbon inte orkar ladda mera (1.3-1.4bar)
framtids planerna är som sagt.
Bänka bilen för o se var effekten ligger just nu
Manuell låda
Turbo + Grenrör(extraktor)
Rensa rent bilen från inredningen
Bygga halvbur.
ja som ni själva vet så fortsätter listan.
Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Hej och välkommen!
Klart du ska ha manuell! 525TDS lådan är väldigt stabil och kommer att hålla iaf.
Sen får du nog inte ut så mkt mer av turbo + grenrör med originalpump. köp en mekanisk pump från en gammal 524td och lämna in den för ombyggnad så kommer det hända grejer!
Klart du ska ha manuell! 525TDS lådan är väldigt stabil och kommer att hålla iaf.
Sen får du nog inte ut så mkt mer av turbo + grenrör med originalpump. köp en mekanisk pump från en gammal 524td och lämna in den för ombyggnad så kommer det hända grejer!
Lars Lengstrand
Re: Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Clew wrote:Hej och välkommen!
Klart du ska ha manuell! 525TDS lådan är väldigt stabil och kommer att hålla iaf.
Sen får du nog inte ut så mkt mer av turbo + grenrör med originalpump. köp en mekanisk pump från en gammal 524td och lämna in den för ombyggnad så kommer det hända grejer!
vad kostar det att få sin pump ombygd ? går själv i tankarna till brukisen.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Dawe_A wrote:Clew wrote:Hej och välkommen!
Klart du ska ha manuell! 525TDS lådan är väldigt stabil och kommer att hålla iaf.
Sen får du nog inte ut så mkt mer av turbo + grenrör med originalpump. köp en mekanisk pump från en gammal 524td och lämna in den för ombyggnad så kommer det hända grejer!
vad kostar det att få sin pump ombygd ? går själv i tankarna till brukisen.
dieselmeken kan bygga om för ca 8000;- har ja för mig
Re: Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Vad jag förstått så passar lådan från både m20, m21, m50, m51, m52. så länge det är en ZF låda så verkar det hålla för de flesta.
Det som kan vara bra att veta är väl att det skiljer i lutning på motorn, m20 och m21 har väl en lutning medans övriga har annan lutning?
Det skiljer på spakställ vad jag fattat för emellan beroende på lutning.
Ni som kan er bmw kan väl bekräfta eller dementera mina fakta så det blir rätt
Och hade inte du bilen på blocket ett tag?
Fick du den inte såld? eller det kanske inte ens var tanken
Lägg upp en bild av bilen på viewtopic.php?f=7&t=28128&start=1649
Bmw diesel är fränt.
Mvh Fd Meritor arbetare
Det som kan vara bra att veta är väl att det skiljer i lutning på motorn, m20 och m21 har väl en lutning medans övriga har annan lutning?
Det skiljer på spakställ vad jag fattat för emellan beroende på lutning.
Ni som kan er bmw kan väl bekräfta eller dementera mina fakta så det blir rätt
Och hade inte du bilen på blocket ett tag?
Fick du den inte såld? eller det kanske inte ens var tanken
Lägg upp en bild av bilen på viewtopic.php?f=7&t=28128&start=1649
Bmw diesel är fränt.
Mvh Fd Meritor arbetare
Re: Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Jens92 wrote:Vad jag förstått så passar lådan från både m20, m21, m50, m51, m52. så länge det är en ZF låda så verkar det hålla för de flesta.
Det som kan vara bra att veta är väl att det skiljer i lutning på motorn, m20 och m21 har väl en lutning medans övriga har annan lutning?
Det skiljer på spakställ vad jag fattat för emellan beroende på lutning.
Ni som kan er bmw kan väl bekräfta eller dementera mina fakta så det blir rätt
Och hade inte du bilen på blocket ett tag?
Fick du den inte såld? eller det kanske inte ens var tanken
Lägg upp en bild av bilen på viewtopic.php?f=7&t=28128&start=1649
Bmw diesel är fränt.
Mvh Fd Meritor arbetare
nä va inte planer på att sälja bilen var snarare intresse koll innan ja gjorde mer med den ^^
men hade nog sålt bilen ifall jag fick de ja begärde för den, fick många intressanta bud men inget som kunde få mig att släppa taget om den
ang vlådor så måste jag väll även flytta lite boxar från manuella, annars lär ju bilen inte starta med tanke på att den enbart startar i P och N?
Re: Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Det här med elen kan jag nada om så det får någon annan svara på.
Det enda jag vet om elen är att om jag rycker ur kontaktstycket ur lådan på min 540ia så lyser inte lägesväljaren i displayen och bilen går att starta och köra precis som vanligt förutom att växellådan går i nödläge dvs den skulle förmodligen fungera med manuell med. Får dock felkod för lådan i displayen då.
Mvh
Det enda jag vet om elen är att om jag rycker ur kontaktstycket ur lådan på min 540ia så lyser inte lägesväljaren i displayen och bilen går att starta och köra precis som vanligt förutom att växellådan går i nödläge dvs den skulle förmodligen fungera med manuell med. Får dock felkod för lådan i displayen då.
Mvh
Re: Byta V-Låda från A. till M. BMW 525TDS -93
Jens92 wrote:Det här med elen kan jag nada om så det får någon annan svara på.
Det enda jag vet om elen är att om jag rycker ur kontaktstycket ur lådan på min 540ia så lyser inte lägesväljaren i displayen och bilen går att starta och köra precis som vanligt förutom att växellådan går i nödläge dvs den skulle förmodligen fungera med manuell med. Får dock felkod för lådan i displayen då.
Mvh
Okej ja då spelar de ju ingen större roll får testa o rycka ur kabeln till lådan o testa o starta.