Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Det är nog det sjukaste ja gjort i kontrolerade former, dom gör det vanligtvis på vintern i en simbasäng , men eftersläntare som vi då vi inte hade planer på ny båt så fick vi lida
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
robert wrote:johankihl wrote:Du kan ju inte vara seriös om du tror att den visar lika siffror som PPF's dynapack?
Min fd m50b25 ger 426whp vid 1,35 bar (bromsade min vinterbil till det), inga konstigheter alls, ökade tändningen tills den inte gav mer effekt och körde normalt lambda för e85. Erikjakans m50b20 ger 420whp vid samma laddtryck. Det är ren matematik som säger att bänkarna inte visar lika. Snacka om fjällhästar eller vad ni vill, jag säger inte att någon av bänkarna visar rätt eller fel, men helt uppenbart är det att Robbans visar högre siffror, det finns ju flertalet fall att jämföra med nu. Varför skulle standardmotorer helt plötsligt ge högre effekt med olika killar bakom tangentbordet, menar du att Ärtan och många fler mappare inte klarar att justera en ve-tabell och tändning lika bra som Robban eller Emil? Jag tycker att det är skitkul att det finns ytterligare en Dynapack som är lite enklare att komma åt då PPF är fullbokade mest hela året, främst för alla trimmande Norrlänningar som fått åka över halva riket för att mappa.
Ingenting i livet är uppenbart, iaf inte för en del tydligen. Något som man måste ha med i beräkningen är att alla motorer är individer och har oftast inte exakt samma förutsättningar för att ge samma effektkurva. Tex Kortat std insug ger mer på varv, inställningen av kammarna,grenrör och turboval, många faktorer spelar in. Bygger man _rätt_ blir det mer mos än någon som bygger _fel_ - det om något är väl uppenbart?
Dom som nu tror att Dynapack släpper iväg en kalibrering där det skilljer 30% mellan bänkarna får gärna tro det, för då har man andra
problem. Det är samma grund-kalibrering (den görs av dynapack) sedan korrigerar jag mätvärdet likaväl som ppf mot DIN-standard.
Det folk kommer att få lära sig framöver är att lägger man kärlek på mappningen så blir det mos.
Om nu Johan eller någon annan så kan ni ringa mig direkt istället för att baktala något mera ni inte är insatt i, istället för att förstöra mickes något mera.
robert: Det handlar absolut inte om att baktala någon! Då är det säkert så att du mappar bättre än andra och de som byggt motorer och bromsar hos dig är duktigare motorbyggare! Lycka till med din kärlek till mappningen, fortsätt med det så kommer du ha många nöjda kunder i fortsättningen!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
ja tycker det är roligt att det skrivs i min tråd , det händer ju inte så ofta om du inte bor söder om dala älven tycker fler borde delta i denna konversation
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
då vill jag också kladda håller med robert om att det är väldigt mycket tid och kärlek bakom en fin mapp som lämnar mycket effekt!
själv så skiter jag faktiskt i bromspappret och föredrar bänken helt enkelt för att det är så mycket smidigare än att åka runt på gatan. kunna stå i en bänk o ställa kammar, ändra laddtryck och sjustera allmänt.
massa effekt på pappret åker inga snabba tider..
själv så skiter jag faktiskt i bromspappret och föredrar bänken helt enkelt för att det är så mycket smidigare än att åka runt på gatan. kunna stå i en bänk o ställa kammar, ändra laddtryck och sjustera allmänt.
massa effekt på pappret åker inga snabba tider..
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Ludde_ wrote:
massa effekt på pappret åker inga snabba tider..
Gatmappat på 9" hooiserdrag . 9.86/228 på 1.5 i tryck <3 + baksäte:) man behöver ingen bänk för att få mos
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
PPF motorn va inte så bra shick som ja trodde , blir att rekonstruera!
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Vad är det då?? Jag märkte då inget iof så hann jag aldrig starta upp den men den var ju race ready då jag köpte den!
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Ja den som lämmnade motorn till dig glömde nog tömma den på "Vanligt" vatten utan glykol eller waterwetter sen för att få den tät så är det någon kylartätning , pyramidringarna har blivit ett med blocket så. nytt block står på listan.
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Blir nytt block med koppar-ringar alá robban istället för pyramidskiten. Och så får man kalla det om man har haft problem med dom en halv sommar, samt att nu fått ett block som nu blivit ett med ringarna pga diverse kemikalier.
Men lika bra är det, så slipper man fundera om det är bra
Men lika bra är det, så slipper man fundera om det är bra
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Jag har åkt skottsäkra motorer i 3 säsonger nu med pyramidringar. Hur gör ni när ni monterar och vem har fräst blocket åt er? Frågar endast av intresse för jag själv inte haft ett enda problem med ringarna.
När vi bromsade 900 whp med min m50 vintern 2008 så var det mycket tugg runt om i landet hurvida det skulle stämma eller inte, nu 3 år senare skulle ingen bry sig om man även så gjorde det med 2 st 984 pumpar eller med en GT42a som är 63mm in... Det är lite för vanligt nu om dagarna att folk plockar ut 1000hp, likaså mycket effekt ur orginal m50is.
När vi bromsade 900 whp med min m50 vintern 2008 så var det mycket tugg runt om i landet hurvida det skulle stämma eller inte, nu 3 år senare skulle ingen bry sig om man även så gjorde det med 2 st 984 pumpar eller med en GT42a som är 63mm in... Det är lite för vanligt nu om dagarna att folk plockar ut 1000hp, likaså mycket effekt ur orginal m50is.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Pyramid funkar, speciellt nu sedan evakueringskanalerna inte längre fräses, då syns ju inga ev. läkage så då är allt frid och fröjd!
Vi fick till våra ringar, efter vi rev och konstaterade att vi fått en för tjock packning, så när vi väl hittade en som var rätt, vart det semitätt, inge kompressions läkage utan endast lite vattenspill då motorn var kall, alltså helt acceptabelt.
PPF fräst / PPF ringar, maskin jobben var det dock inget fel på, som sagt för tjockpackning som följt med bara.
Men fördelarna som koppar har är följande:
Man halverar kostnaden för en tät motor med säkert 50% gentemot pyramidringar, man kan återanvända koppar ringarna (och vill man byta, kostar dom lite och inget, samt minimalt maskin arbete på dom innan man kan stoppa dom i maskin) samt att toppen blir inte skadad på samma sätt, då den inte skär in och ligger och juckar i aluminiumet.
Och det håller lika tät.
Så, valet här känns ganska enkelt, sedan är det ju kul att testa något "nytt", helst om man kan spara pengar och lägga dom där det gör mer skillnad istället
Vad du vill ha sagt ang misstron på dina 900whp och effektstinna orginal M50is vet jag inte, men jag håller med dig att folk var skeptiska, men utvecklingen går framåt så jag hoppas och antar att även internetryttarna förstår att maskinerna blir även dom, värre och värre.
Vi fick till våra ringar, efter vi rev och konstaterade att vi fått en för tjock packning, så när vi väl hittade en som var rätt, vart det semitätt, inge kompressions läkage utan endast lite vattenspill då motorn var kall, alltså helt acceptabelt.
PPF fräst / PPF ringar, maskin jobben var det dock inget fel på, som sagt för tjockpackning som följt med bara.
Men fördelarna som koppar har är följande:
Man halverar kostnaden för en tät motor med säkert 50% gentemot pyramidringar, man kan återanvända koppar ringarna (och vill man byta, kostar dom lite och inget, samt minimalt maskin arbete på dom innan man kan stoppa dom i maskin) samt att toppen blir inte skadad på samma sätt, då den inte skär in och ligger och juckar i aluminiumet.
Och det håller lika tät.
Så, valet här känns ganska enkelt, sedan är det ju kul att testa något "nytt", helst om man kan spara pengar och lägga dom där det gör mer skillnad istället
Vad du vill ha sagt ang misstron på dina 900whp och effektstinna orginal M50is vet jag inte, men jag håller med dig att folk var skeptiska, men utvecklingen går framåt så jag hoppas och antar att även internetryttarna förstår att maskinerna blir även dom, värre och värre.
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Det blir inga läckage utan spåren. Läckaget blir pga att det blir för dåligt tryck på packningen pga spåret. Så allt är frid och fröjd.
Har ni köpt Kelds gamla motor? Den har isf inte haft några kemikalier i sig över huvudtaget, vare sig glykol, kylartätning edy endast rent vatten och inget annat. Ringarna rostar kanske fast om en motor står i 4 år utan att ha haft glykol i vattnet, vad vet jag. Borde iof bara vara att värma och slita ur dem med en polygrip, alt ta ett dorn och knacka på ringen så den viker ihop sig, knappast ett stort problem iaf.
Vi har sålt uppskattningsvis 1000 satser med pyramidringar till de flesta länder i världen, samtliga kunder har köpt nästa gång de ska bygga en motor eller hjälper en bekant. Det finns helt enkelt inga problem med pyramid om man gör rätt vid montering.
Nu styr jag gärna över alla på cooperring då den är helt tät och enklare att montera för en oerfaren då den bara är att lägga på och dra åt.
Har ni köpt Kelds gamla motor? Den har isf inte haft några kemikalier i sig över huvudtaget, vare sig glykol, kylartätning edy endast rent vatten och inget annat. Ringarna rostar kanske fast om en motor står i 4 år utan att ha haft glykol i vattnet, vad vet jag. Borde iof bara vara att värma och slita ur dem med en polygrip, alt ta ett dorn och knacka på ringen så den viker ihop sig, knappast ett stort problem iaf.
Vi har sålt uppskattningsvis 1000 satser med pyramidringar till de flesta länder i världen, samtliga kunder har köpt nästa gång de ska bygga en motor eller hjälper en bekant. Det finns helt enkelt inga problem med pyramid om man gör rätt vid montering.
Nu styr jag gärna över alla på cooperring då den är helt tät och enklare att montera för en oerfaren då den bara är att lägga på och dra åt.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Samtidigt om man saknar spåren så blir det svårare eller omöjligt att upptäcka läkage, eller tänker jag fel? Som jag skriver så funkade det ju semi bra förutom lite vatten läkage vid kallstart, och det är ju inte pyramidringarna i sig som orsakar det.
Men säga att det aldrig varit problem med pyramidisarna är väl inte heller hela sanningen? Mjuka ringar må ju vara i utvecklingstadiet, men det blir även ett problem om för tjocka packningar går ut till kund, ser inget dumt i att styra över folk till coopering då dom bevisligen fungerar, så det känns väl som rätt väg att gå.
Självklart går det att få ringarna ur blocket, det är inte frågan om det. Men då vet vi båda att det slutar med att man måste köpa en ny satts ringar, och frågan jag ställer mig är: Är det samma spårdjup och allt från gammla ringarna till nya? För jag antar att Kelds gammla har den ej updaterade modellen ringar?
Och är så fallet, så åker man på att köpa nya ringar, packning, samt fräsa till spåren i worst case scenario. Och då blocket är gravrostat, och äckligt (kan det ens bli så äckligt som det är utan kemikalier?) så anser både jag och Micke att det är detsamma att köra koppar ringar, eller kanske till och med välja den enklare vägen med coopering, men har någon kört effekter kring 900-1000whp med cooper?
Självklart rostar en motor om det står vanligt vatten i den. Frågan är bara, på vems ansvar det är att tömma den. Och jag skiter i vilket, jag anser att Patrik inte gjort något fel mot oss, iom att han inte öppnat motorn och kollat. Han litade väl i sin tur på säljaren. Ingen behöver bära skuld för att vi inte öppnade motorn på plats, så ser iaf jag på saken.
Men vad som orsakat det låter jag vara osagt, men att det enbart skulle vara rost, finner jag lite konstigt, då jag sett rostade block förr, och även block med diverse hottade kemikalier i.
Men det behöver vi inte disskutera, då ett nytt block lär bli aktuellt
Det intressanta är väl istället val av kamaxel, kolvar, c/r, flödning och utvärdering av topp / ev. förbättringar (om det ens går att göra), ombyggnation av kylsystem, mappning och bromsning.
Men säga att det aldrig varit problem med pyramidisarna är väl inte heller hela sanningen? Mjuka ringar må ju vara i utvecklingstadiet, men det blir även ett problem om för tjocka packningar går ut till kund, ser inget dumt i att styra över folk till coopering då dom bevisligen fungerar, så det känns väl som rätt väg att gå.
Självklart går det att få ringarna ur blocket, det är inte frågan om det. Men då vet vi båda att det slutar med att man måste köpa en ny satts ringar, och frågan jag ställer mig är: Är det samma spårdjup och allt från gammla ringarna till nya? För jag antar att Kelds gammla har den ej updaterade modellen ringar?
Och är så fallet, så åker man på att köpa nya ringar, packning, samt fräsa till spåren i worst case scenario. Och då blocket är gravrostat, och äckligt (kan det ens bli så äckligt som det är utan kemikalier?) så anser både jag och Micke att det är detsamma att köra koppar ringar, eller kanske till och med välja den enklare vägen med coopering, men har någon kört effekter kring 900-1000whp med cooper?
Självklart rostar en motor om det står vanligt vatten i den. Frågan är bara, på vems ansvar det är att tömma den. Och jag skiter i vilket, jag anser att Patrik inte gjort något fel mot oss, iom att han inte öppnat motorn och kollat. Han litade väl i sin tur på säljaren. Ingen behöver bära skuld för att vi inte öppnade motorn på plats, så ser iaf jag på saken.
Men vad som orsakat det låter jag vara osagt, men att det enbart skulle vara rost, finner jag lite konstigt, då jag sett rostade block förr, och även block med diverse hottade kemikalier i.
Men det behöver vi inte disskutera, då ett nytt block lär bli aktuellt
Det intressanta är väl istället val av kamaxel, kolvar, c/r, flödning och utvärdering av topp / ev. förbättringar (om det ens går att göra), ombyggnation av kylsystem, mappning och bromsning.
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
fy fan de där är grymt hur fort åker ni
mvh micke
mvh micke
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: Garage 58 - E30 TURBO - 9.86- 225km/h - end of the story
Det känns inte som rätt väg när man tro sig köpa vettiga saker bäckis...
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp