Komp. förhållande för E85?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
får föklara lite bättre då.
tyckte bilen kändes orkeslös mot vad jag tyckte den borde göra och iom att tändningen styrs via svänghjulet,
så plocka jag fram ett gammalt tändsystem jag hade från en gammal sugmotor å testade montera det.
och redan med å köra tändningen på typ 10 grader på tomgång( =ca 25 grader vid fullt) så gick bilen mycket bättre än innan(vet inte vad den stog på innan iom att jag inte hade lust å ligga i motorutrymmet med strobben medans nån drog upp den i fullt varv/full lmm:utslag)
sen därifrån testade jag bara höjja tills jag tyckte den inte gick bättre. sen därifrån sänkte jag några grader för å ha lite mer marginal.
OBS! jag påstår absolut inte att detta är den optimala tändpunkten eller att det är på nått sätt optimalt. utan det är bara vart jag upplevde att min bil gick som bäst.
MEN att 10:1 skulle va för högt komp för e85 kan jag inte hålla med om...
tyckte bilen kändes orkeslös mot vad jag tyckte den borde göra och iom att tändningen styrs via svänghjulet,
så plocka jag fram ett gammalt tändsystem jag hade från en gammal sugmotor å testade montera det.
och redan med å köra tändningen på typ 10 grader på tomgång( =ca 25 grader vid fullt) så gick bilen mycket bättre än innan(vet inte vad den stog på innan iom att jag inte hade lust å ligga i motorutrymmet med strobben medans nån drog upp den i fullt varv/full lmm:utslag)
sen därifrån testade jag bara höjja tills jag tyckte den inte gick bättre. sen därifrån sänkte jag några grader för å ha lite mer marginal.
OBS! jag påstår absolut inte att detta är den optimala tändpunkten eller att det är på nått sätt optimalt. utan det är bara vart jag upplevde att min bil gick som bäst.
MEN att 10:1 skulle va för högt komp för e85 kan jag inte hålla med om...
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
håller på å bygger om polarens 325a till överladd å e85 drift.
vet inte vad kompet ligger på i en sån motor,
men det enda som är gjort är att set sitter nån annan toppackning i, vet inte vad den heter, men han köpte den av bmw verkstad som "förstärkt" toppackning, skulle visst va ngt tjockare än orginal.
tänkte snickra ihop en spikmätare till min bil, blir väll å bygga i mobil låda så man kan plocka över till hans å koppla till cigguttaget så får vi se hur mycket den klarar...
vet inte vad kompet ligger på i en sån motor,
men det enda som är gjort är att set sitter nån annan toppackning i, vet inte vad den heter, men han köpte den av bmw verkstad som "förstärkt" toppackning, skulle visst va ngt tjockare än orginal.
tänkte snickra ihop en spikmätare till min bil, blir väll å bygga i mobil låda så man kan plocka över till hans å koppla till cigguttaget så får vi se hur mycket den klarar...
En "spikmätare" är en fruktansvärt avancerad låda att bygga. Det är klokare att göra något så att du kan lyssna på motorn.
Vi har mappat flera vassa turbomotorer på e85 med höga laddtryck och har haft väldigt få problem. Spikningar är närmast omöjligt att framkalla om man håller koll på tändningen. Är helnöjd med e85 hittills.
Vi har mappat flera vassa turbomotorer på e85 med höga laddtryck och har haft väldigt få problem. Spikningar är närmast omöjligt att framkalla om man håller koll på tändningen. Är helnöjd med e85 hittills.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
johankihl wrote:En "spikmätare" är en fruktansvärt avancerad låda att bygga. Det är klokare att göra något så att du kan lyssna på motorn.
Vi har mappat flera vassa turbomotorer på e85 med höga laddtryck och har haft väldigt få problem. Spikningar är närmast omöjligt att framkalla om man håller koll på tändningen. Är helnöjd med e85 hittills.
om det är svårt att få det å spika så borde det ju hålla bättre med
ja alltså mätareå mätare.
hitta schema på en sorts förstarkare man bygger till en knacksensor. sen väljer man en lampa eller diskant som varningsignal. eller annars blir det ett apc från saab å bygga om...
ja jag hart vart uppe på 2 bars ladd med 9:1 i komp å inte märkt av spikningarna, detta med en mer "normal´" tändkurva typ 12 grader på 6000rpm.
kolvar å förbänningsrum ser ut som innan. dock så kryper toppackningen ut i kylkanalen efter ett tag,
när den har gjort det så spikar det som faaan, men det har ju med komp i kylkanalen å göra inte med nått annat...
har iofs krökt ett gäng stakar oxå men det beror troligen på för högt cylindertryck. stakarna ska klara runt 350 hp. men tror inte att det är uppe riktigt i den effekten då, kanske 300.
hitta schema på en sorts förstarkare man bygger till en knacksensor. sen väljer man en lampa eller diskant som varningsignal. eller annars blir det ett apc från saab å bygga om...
bmw_fredde
ja jag hart vart uppe på 2 bars ladd med 9:1 i komp å inte märkt av spikningarna, detta med en mer "normal´" tändkurva typ 12 grader på 6000rpm.
kolvar å förbänningsrum ser ut som innan. dock så kryper toppackningen ut i kylkanalen efter ett tag,
när den har gjort det så spikar det som faaan, men det har ju med komp i kylkanalen å göra inte med nått annat...
har iofs krökt ett gäng stakar oxå men det beror troligen på för högt cylindertryck. stakarna ska klara runt 350 hp. men tror inte att det är uppe riktigt i den effekten då, kanske 300.
Va är de för okunskaf som far runt på deta forumet? De ni snackar om. Är de saker ni tror eller hittar på och inte provat själv eller? Eller kör ni med myggturbo utan ic överhuvutaget. Jag vet inte hur en bmw-motor deter sig, men så jävla kass vid överladd tror jag knappast den är så att 10:1 i komp blir för mycket.. Kör själv med 10.5:1 i komp och plockar närmare 400hk ur mitt 2.3-liters b234-block med 533-topp (volvo) + garrett gt40-snurra. Då med orginal HÖGA tendkurvan för 740 glt 16v (hel del högre än turbomodellen med 8v) Så påstår ni att min motor spikar sönder den också då eller? Kan ju säga att den inte spikar för fem öre! Har knacksensor som bevisar de...
Vi kan ta en gämförelse. En motor på bensin kan ha uppemot 11 i komp med rellatift hög tendkurva medans en motor som körs på E85 kan köra med upp emot 16 i komp utan problem med samma kurva. Förstår nu nu kanske att de VERKLIGEN inte spikar mera för att man kör E85 som folk här påstår.
Tycker allt att nu skall ge er ut med vettik knacksensor inkopplad själva och prova innann nu yttrar er om saker som "10 i komp är lagom för 250hk.." och att de spikar kopiöst på fiständkurvor med minimalt ladd..
Jag har som agt inga erfarenheter om era bmw-motorer, men så kopiöst dåligt kan dom ju inte svara på överladd och E85?
Vi kan ta en gämförelse. En motor på bensin kan ha uppemot 11 i komp med rellatift hög tendkurva medans en motor som körs på E85 kan köra med upp emot 16 i komp utan problem med samma kurva. Förstår nu nu kanske att de VERKLIGEN inte spikar mera för att man kör E85 som folk här påstår.
Tycker allt att nu skall ge er ut med vettik knacksensor inkopplad själva och prova innann nu yttrar er om saker som "10 i komp är lagom för 250hk.." och att de spikar kopiöst på fiständkurvor med minimalt ladd..
Jag har som agt inga erfarenheter om era bmw-motorer, men så kopiöst dåligt kan dom ju inte svara på överladd och E85?
sniffer- wrote:Va är de för okunskaf som far runt på deta forumet? De ni snackar om. Är de saker ni tror eller hittar på och inte provat själv eller? Eller kör ni med myggturbo utan ic överhuvutaget. Jag vet inte hur en bmw-motor deter sig, men så jävla kass vid överladd tror jag knappast den är så att 10:1 i komp blir för mycket.. Kör själv med 10.5:1 i komp och plockar närmare 400hk ur mitt 2.3-liters b234-block med 533-topp (volvo) + garrett gt40-snurra. Då med orginal HÖGA tendkurvan för 740 glt 16v (hel del högre än turbomodellen med 8v) Så påstår ni att min motor spikar sönder den också då eller? Kan ju säga att den inte spikar för fem öre! Har knacksensor som bevisar de...
Vi kan ta en gämförelse. En motor på bensin kan ha uppemot 11 i komp med rellatift hög tendkurva medans en motor som körs på E85 kan köra med upp emot 16 i komp utan problem med samma kurva. Förstår nu nu kanske att de VERKLIGEN inte spikar mera för att man kör E85 som folk här påstår.
Tycker allt att nu skall ge er ut med vettik knacksensor inkopplad själva och prova innann nu yttrar er om saker som "10 i komp är lagom för 250hk.." och att de spikar kopiöst på fiständkurvor med minimalt ladd..
Jag har som agt inga erfarenheter om era bmw-motorer, men så kopiöst dåligt kan dom ju inte svara på överladd och E85?
16! Det går väl knappt att ha en sugis med 16 i komp?
BMW über alles.
Simon__ wrote:sniffer- wrote:Va är de för okunskaf som far runt på deta forumet? De ni snackar om. Är de saker ni tror eller hittar på och inte provat själv eller? Eller kör ni med myggturbo utan ic överhuvutaget. Jag vet inte hur en bmw-motor deter sig, men så jävla kass vid överladd tror jag knappast den är så att 10:1 i komp blir för mycket.. Kör själv med 10.5:1 i komp och plockar närmare 400hk ur mitt 2.3-liters b234-block med 533-topp (volvo) + garrett gt40-snurra. Då med orginal HÖGA tendkurvan för 740 glt 16v (hel del högre än turbomodellen med 8v) Så påstår ni att min motor spikar sönder den också då eller? Kan ju säga att den inte spikar för fem öre! Har knacksensor som bevisar de...
Vi kan ta en gämförelse. En motor på bensin kan ha uppemot 11 i komp med rellatift hög tendkurva medans en motor som körs på E85 kan köra med upp emot 16 i komp utan problem med samma kurva. Förstår nu nu kanske att de VERKLIGEN inte spikar mera för att man kör E85 som folk här påstår.
Tycker allt att nu skall ge er ut med vettik knacksensor inkopplad själva och prova innann nu yttrar er om saker som "10 i komp är lagom för 250hk.." och att de spikar kopiöst på fiständkurvor med minimalt ladd..
Jag har som agt inga erfarenheter om era bmw-motorer, men så kopiöst dåligt kan dom ju inte svara på överladd och E85?
16! Det går väl knappt att ha en sugis med 16 i komp?
Och varför skulle inte de va möjligt om du har ett bränsle som tål trycket (E85) ? Va tror du de är i en diesel?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
En diesel ska ju explodera av sig själv pga trycket så det är väl inte så lämpligt att dra paraleller mellan otto å diesel. Men jag tyckte bara det lät lite högt, det är ju bra mycket mer än vad som är brukligt på vanliga motorer. Dessutom är ju inte E85 så mycket värre, 104 oktan eller vad är det?sniffer- wrote:Och varför skulle inte de va möjligt om du har ett bränsle som tål trycket (E85) ? Va tror du de är i en diesel?
Men det spikar väl inte lika häftigt som bensin har jag för mej, det spikar men det gör ingen vidare skada.
BMW über alles.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Sniffer: Vad är relativt hög tändning?
Jag körde min gamla sugmotor med 12:1 i komp på rullande landsväg och testade tändlägen mm. 26 grader var då vad som funkade utan att spika på bf98. Låter skumt att det då dessutom ska gå att ladda på med massa laddtryck utan att det spikar...
Att åka e85 med 16:1 i komp låter märkligt om man dessutom överladdar. Det kompressionsförhållandet är ungefär vad Prostockbilarna har med racesoppa och sugmotor.
Jag körde min gamla sugmotor med 12:1 i komp på rullande landsväg och testade tändlägen mm. 26 grader var då vad som funkade utan att spika på bf98. Låter skumt att det då dessutom ska gå att ladda på med massa laddtryck utan att det spikar...
Att åka e85 med 16:1 i komp låter märkligt om man dessutom överladdar. Det kompressionsförhållandet är ungefär vad Prostockbilarna har med racesoppa och sugmotor.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290