Hej! Håller på att fixa iordning bakvagnen på min 325a och när jag lossade den lilla plastpluggen på bärarmen så lät det som om det va vakum i där och olja rann ut.
Vad är det? är det till hjullagret? Sedan en fråga till, hur pressar ja ut hjullagrerna bak? //kanan
Olja i bärarmarna bak?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Olja i bärarmarna bak?
På de två bakvagnsbryggorna jag rivit ned så var det inga problem att ta en passande hylsa (krafthylsa typ 38-42 mm) och slå ut lagret (man slår alltså från bärarmens insida och driver ut lagret på bärarmens utsida).
Skulle det vara trögt borde det underlätta om man värmer lite runtom på utsidan av lagerhuset.
Skulle det vara trögt borde det underlätta om man värmer lite runtom på utsidan av lagerhuset.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Olja i bärarmarna bak?
Först hitta lämplig hylsa och slå ut navet, sen lossa låsringen på lagrets utsida och slå ut det med lämplig hylsa.
Alexander Malerbakken
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Olja i bärarmarna bak?
Strippade ett par kompletta bärarmar från en E36 Compact idag, så medans jag kommer ihåg hur jag gjorde så kan jag ju lika gärna skriva ned det
Börja med att bända loss låsringen som sitter runt muttern.
Riv loss muttern med en mutterknackare och en 30 mm krafthylsa. Muttern på dessa E36 CPT naven lossnade så lätt att jag trodde mutterpickan fick frispel och bara snurrade runt - men det visade sig att det var muttern som hade lossnat Annat var det på mina 323i E30 bärarmar - efter 4 timmar med värme, kyla slag och attacker med mutterknackaren lossnade muttern. På andra sidan fick jag slipa sönder muttern....
Dit med en avdragare för att separera drivaxeln från navet. Det enda du gör här är egentligen att du trycker ut drivaxeln bakåt. Du behöver troligtvis inte en avdragare, det bör går att skruva på muttern ett par varv (så du slår på muttern och inte förstör gängorna) och slå ut drivaxeln.
Nu ska navet ut! Vänd på steken och använd en lagom stor hylsa, jag tog en 27 mm krafthylsa. Ett par slag med en minislägga så brukar navet lossna utan problem. When in doubt, use a bigger hammer Fast du får vara beredd på att att det är 50/50 chans att ena lagerhalvan följer med navet ut. På min 323i E30 stannade hjullagret kvar, fast på dessa E36 Compact bärarmar så följde ena lagerhalvan med navet.
Samma teknik för att få ut lagret. OBS! Glöm INTE att ta bort låsringen på framsidan. Självklart så glömde jag det idag, stod och bankade ett tag innan jag kom på det Sen ta den största hylsan och banka på. Jag tog min 41 mm krafthylsa, den är i minsta laget men det går bra.
Det här får du alltså i näven. Den andra halvan av inre lagerskålen sitter som sagt kvar på navet (får man ta bort med lite värme och en avdragare).
Börja med att bända loss låsringen som sitter runt muttern.
Riv loss muttern med en mutterknackare och en 30 mm krafthylsa. Muttern på dessa E36 CPT naven lossnade så lätt att jag trodde mutterpickan fick frispel och bara snurrade runt - men det visade sig att det var muttern som hade lossnat Annat var det på mina 323i E30 bärarmar - efter 4 timmar med värme, kyla slag och attacker med mutterknackaren lossnade muttern. På andra sidan fick jag slipa sönder muttern....
Dit med en avdragare för att separera drivaxeln från navet. Det enda du gör här är egentligen att du trycker ut drivaxeln bakåt. Du behöver troligtvis inte en avdragare, det bör går att skruva på muttern ett par varv (så du slår på muttern och inte förstör gängorna) och slå ut drivaxeln.
Nu ska navet ut! Vänd på steken och använd en lagom stor hylsa, jag tog en 27 mm krafthylsa. Ett par slag med en minislägga så brukar navet lossna utan problem. When in doubt, use a bigger hammer Fast du får vara beredd på att att det är 50/50 chans att ena lagerhalvan följer med navet ut. På min 323i E30 stannade hjullagret kvar, fast på dessa E36 Compact bärarmar så följde ena lagerhalvan med navet.
Samma teknik för att få ut lagret. OBS! Glöm INTE att ta bort låsringen på framsidan. Självklart så glömde jag det idag, stod och bankade ett tag innan jag kom på det Sen ta den största hylsan och banka på. Jag tog min 41 mm krafthylsa, den är i minsta laget men det går bra.
Det här får du alltså i näven. Den andra halvan av inre lagerskålen sitter som sagt kvar på navet (får man ta bort med lite värme och en avdragare).
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Olja i bärarmarna bak?
kanan : Hur gick det? Fick du bort nav och hjullager? Vilken metod använde du dig av?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Olja i bärarmarna bak?
Det kan ha varit tectyl som ran ur bärarmen.
Vet att boggis på tunnelbanevagnar är fyllda med tectyl. Uppstår en spricka ser man det ganska omgående då det blir blött runt av tectylen i ramverket.
Vet att boggis på tunnelbanevagnar är fyllda med tectyl. Uppstår en spricka ser man det ganska omgående då det blir blött runt av tectylen i ramverket.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK